Utpåtur Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Hei! Jeg har støtt på nok et (amatør)problem etter at jeg blei litt hekta på timelapse for en stund siden. Når jeg slår på intervallopptak med ett sekunds intervall mellom hvert bilde, og RAW-kvalitet, stopper kameraet etter noen få bilder for å jobbe. Greit nok, regner med at dette skyldes minnekortet, som er et Sandisk Class 6 med uviss skrivehastighet (sikkert ikke noe å skryte av). Så fikk jeg lyst til å lage en HDR-timelapse - og stilte inn kameraet til å ta 3 bilder hvert 5. sekund. Også da stoppet det opp for å jobbe. Dette var i JPEG-kvalitet. Spørsmålet er: Er det utelukkende minnekortet som er elendig, eller er det kameraet som har sin begrensning (eks. ved 3 bilder hvert 3. sekund i RAW). Løser jeg problemet ved å kjøpe et minnekort med eksempelvis 90 mb/s skrivehastighet? Det aktuelle kameraet er et Nikon D7000 På forhånd takk for at dere hjelper en amatør til å bli en litt bedre fotograf! Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Det er nok ikke nødvendig å kjøpe et 90MB/s minnekort. Det er hvor raskt kameraet ditt klarer å skrive til et minnekort som vil bestemme hastigheten du bør kjøpe på minnekortet. På D7000 skal dette ligge rundt 30MB/s, så et raskere kort vil nok være overkill. Husker ikke helt hva Sandisk har av hastigheter, men jeg vet de har en på 45MB/s og det burde være perfekt. Jeg har aldri vært borti at et kamera stopper opp på denne måten. Når du stiller inn for timelapse på kameraet ditt så taster du inn hvor mange bilder den skal ta totalt, kanskje du overså denne innstillingen? Det kan være bufferen på kameraet som fylles (lite trolig), eller rett og slett en feil på kameraet. Om ingen andre har noen god løsning foreslår jeg at du tar kameraet til en butikk med kyndige ansatte for å høre hva de sier. Lykke til:) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Hvis du har skrudd på støyfjerning og lignende kan det være dette gjør kameraet tregere. Men - her tror jeg det er korthastigheten som bremser. Et class 6-kort garanterer bare 6MB/s, og da blir det umulig å svelge unna store filer. Endret 29. juni 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Utpåtur Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 Takk for gode tips! =) Da prøver jeg først å bytte minnekort, og om ikke det er nok, får jeg ta de andre rådene til etterretning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå