Gå til innhold

Viktig med riktig plassering og bruk av vifter.....

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele litt erfaringer med tanke på plassering og bruk av vifter. Dette er vel snakket om flere ganger før, men pyttpytt.

Kjøpte for en stund siden deler og byde ny pc. Chieftec Dragon kabinett, Epox 8KHA+ hovedkort og AMD Athlon XP 1800+.

Først plasserte jeg en Enemrmax vifte i front av kabinettet som blåste kald luft inn i kabinettet. Da lå idle tempen på 46 grader på prosessoren. Kikket litt inn i kabinettet, ryddet vekk litt kabler som stod litt i veien for luftstrømmen, og vips gikk idle tempen ned til 43 grader. Fikk innstalert siste viften i dag som blåser luften ut av kabinettet. Denne er plassert høyere opp en viften som blåser inn, så den kan blåse varmluft ut. Dermed gikk idle tempen ned til 37/38 grader. Det er faktisk en nedgang på 9 grader.

I tillegg har jeg en Taisol CPU kjøler Taisol CGK760092.

Verdt å tenke på....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette er jo en ganske standard løsning!

Jeg bruker også Enermax på Chieftec, men har valgt to stk 80mm, og en 120mm.

En av 80mm blåser kald luft inn i front, den andre er plassert til å blåse kald luft litt høyere i kabinettet og direkte på CPU-ribben i bakenden!

I toppen av kabinettet har jeg saget et hull til 120mm viften som suger ut den varme luften (varm luft stiger)

Har en kabinett-temperatur som ligger på load 30 grader!

Lenke til kommentar

Før hadde jeg cpu-temp på 50 (idle) og 60 (load), system-temp på ca 45...

Så satte jeg inn tre 80mm enermax-vifter, en nede i front som suger inn og to oppe bak som blåser ut, og runde ide-kabler. Cpu-temp er nå nede i 43 (idle) og 51 (load), system-temp ca 33!

(bruker forresten en standard ekl-papst cpu-vifte)

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet litt om dette før, men jeg tar en kort oppsummering av det.

I henhold til vifte og kompressorteori så blir det kaldere med undertrykk i kabinettet i forhold til overtrykk. I tillegg får du jo varmen ut av kabinettet. Jeg har omtrent samme Chieftech kabinett og har 1 stk 80 vifte inn og 4 stk 80 vifter ut. Jeg har samme tempratur i kabinettet som i rommet samme om det er idle eller load. I skrivende stund (omtrent idle) har jeg 28 grader på CPU og 20 grader i kabinettet. Har en P3 (Tualatin) på 1GHz, et GF2GTS, 350 W PSU og 3 stk IBM GXP disker som de store varme genererende elementene i kabinettet.

Happy hunting!

SpirreVipp

One OS to rule them all,

one OS to find them,

one OS to bring them all

and in the darkness bind them.

[ Denne Melding var redigert av: SpirreVipp på 2002-02-14 23:31 ]

Lenke til kommentar

Snudde vifta i min psu (etter å ha bytta til 19db vifte). Har en 120mm i front som blåser ut fremme.

prosessor (950mhz) kjører idle på 45 og aldri over 51.

Kabinett = 35.

Litt varmt, men ingen vifter over 19db er jeg fornøyd.

Slipper å få maskina full av hybelkaniner også.

DET er jo alltid en fordel

Lenke til kommentar

En av boksene mine har et Chieftec Dragon-kabinett med Enermax-vifter skrudd ned på minimum, 3x 80mm foran (inn) og 2x 80mm + 1x 92mm bak (ut), i tillegg til den temp.regulerte viften i PSUen (ut). Kablene er flate, men ligger pent foldet og nøye festet til kabinettet, ute av veien.

Varmeovnene inni er hovedsaklig 2 stk 60GXP og en Athlon XP 1800+ (@1612MHz/1900+) med Silverado (@10V), og et (ikke helt nytt) GF2MX400-kort. Til sammen gir dette en HK-temp på 31/32 grader og CPU-temp på 38/45 grader (idle/load). (Romtemp er tilpasset T-skjorte:-)

Hybelkaninene holder jeg ute med filter foran viftene i front og bak småhullene i sidedørene (siden det er et lite undertrykk inni kabinettet), samme type som brukes mellom pose og motor i støvsugere.

Alle de viftene (med Silveradoens 2 og 1 på GPU blir det 10 til sammen) gir ingen lydløs maskin, men det ville bråkt mye mer å flytte like mye luft med mindre/færre vifter.

Jeg mener ikke at dette er verken den eneste eller den ultimate løsningen for luftkjøling (vi ser jo noen eksempler på det motsatte), men det ser ut til å virke tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor dere ikke prøver og snu vifta på CPU, legge en plast kanal over med samme form som ribba, bare et lite nummer for stor, og la denne plastkanalen gå ut i nærmeste åpning bak i kab.

Da suges absolutt all varmen fra CPU ut fra kabinet, og kald luft kommer automatisk inn. På denne måten så skal man i de fleste tilfeller redusere kab temp fra kanskje 40 grader til en grad over rom temp. Det beste er at du ikke trenger noen ekstra dyre og støyende vifter! Men det skader selvfølgelig ikke med en ekstra i front. Den vil da presse ennå mere luft mot ribba som er "eneste vei ut" for luften (bortsett fra PSU)

I teorien så vil nok ikke CPU-kjølingen bli så effektiv som når vifta blåser mot ribba. Men husk nå på at du reduserer kab temp noe sinnsykt, så det burde oppveie evt forskjeller med god margin.

Lenke til kommentar

Må bare slenge meg med....

Man må huske på at støv kan være like stort problem som varme.

Hvis man lager undertrykk i kabinettet vil man trekke luft inn mellom cd/dvd/zip/jaz og andre enheter i front og mellom kabinett skjøter. Her har man normal ikke filter og lufta, med støv, vil komme inn.

Jeg foretrekker å ha renset inn-luft med overtrykk. Kan da si at etter 6mnd er de ikke støv lag på noen kort inne i maskinen men filteret er vasket _noen_ ganger.

Lenke til kommentar

"Jeg fatter ikke hvorfor dere ikke prøver

og snu vifta på CPU, legge en plast kanal

over med samme form som ribba, bare et lite

nummer for stor, og la denne plastkanalen gå

ut i nærmeste åpning bak i kab. "

Dette høres ut som en bra tanke, har du testet det? Jeg har to ankepunkter. 1) Mange vifter har problemer med å flytte luft når de møter for stort overtrykk. Dermed er det veldig sanns. at luftgjennomstrømningen gjennom kanalen blir for dårlig. 2) Selv om kabinett-temperaturen har innvirkning på kjøling av cpu'en, så er den direkte varmestrålingen fra cpu'en så stor, at noen få grader fra eller til i kabinettet ikke har allverden å si. (Derimot får resten av komponentene det mye bedre.) M.a.o. tror jeg ikke at litt lavere kabinett-temp vil kompensere for dårligere kjøling fra ribba. Men ideen er god, noen bør prøve dette ut i praksis med en egnet vifte.

[ Denne Melding var redigert av: 2roll på 2002-02-15 10:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-15 10:08, PIIIpower skrev:

Man må huske på at støv kan være like stort problem som varme.

Hvis man lager undertrykk i kabinettet vil man trekke luft inn mellom cd/dvd/zip/jaz og andre enheter i front og mellom kabinett skjøter. Her har man normal ikke filter og lufta, med støv, vil komme inn.

Har kjørt med undertrykk i forskjellige kabinetter de siste årene og jeg har ikke vært plaget med dette. Setter jeg derimot en vifte til å blåse inn, ja da må det på et filter. Hvis ikke så ser det helt jævlig ut inne i boksen etter en liten stund. Har også prøvd dette etter som jeg ikke orket å vente til jeg fikk filter. Etter kun få uker så lå det et tynt lag med støv inne i kabinettet og det lå klistret på viftebladene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-15 10:12, 2roll skrev:

Dette høres ut som en bra tanke, har du testet det?

Ja, det har vært standard løsning på min dell maskin, og har virket perfekt! Og jeg glerder meg til og prøve det ut på min nye maskin, før jeg går over til vannkjøling.

Quote:

Jeg har to ankepunkter. 1) Mange vifter har problemer med å flytte luft når de møter for stort overtrykk. Dermed er det veldig sanns. at luftgjennomstrømningen gjennom kanalen blir for dårlig.

I dette tilfelle så blir det i utgangspunktet bare en vifte. Den står enten på selve ribba, eller montert fast i bakveggen på kabinett.

Du kan se hvordan Dell har gjort det. På disse maskinene så står vifta i bakveggen på kabinett, altså ikke på selve ribba.

For bilder, se her:(Scroll litt ned) http://support.euro.dell.com/docs/systems/...ace.htm#1101667

Og her: http://support.euro.dell.com/docs/systems/...ace.htm#1102481

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...