I_R Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Hei, Har kjøpt hus og skal starte oppussing i Februar-Mars, i den forbindelse har jeg lyst å få til et system hvor jeg har en media pc i huse og flere punkter med tilgang. Det jeg har sett for meg var at en server står i f.eks kjeller hvor jeg kan koble til tv i stue, kjøkken, soverom og projektor i kjellerstue. Hvor jeg har en fjernkontroll for hvert apparat og kan se hva jeg vil uavhengig av hva som står på de forskjellige enhetene, sånn at jeg kan se tv på kjøkkenet, strime en film i kjellerstua å bruke tv'n i stua som pc samtidig. Mine spørsmål er da: Hvordan få dette gjennomført? Hvilke typer kabler, fjernkontroll/tastatur, finnes det tv'er som fungerer som en tynn klient? Det letteste hadde kanskje vert å hatt en pc for hver skjerm? Poenget med dette systemet er at jeg skal kunne laste ned en film i stua og kunne se den når jeg går å legger meg i sengen, vet at den kan deles på en felles harddisk men jeg ønsker og koble meg på samme pc fra alle skjermene og også at det kan være flere som bruker den samtidig uten at de forstyrrer hverandre. å også å splitte tv signalet uten å måtte ha flere tunere fra tv leverandøren. Håper dere forstår hvordan jeg ønsker dette og har gode tips og løsninger på lur forøvrig tar jeg mot alle tips på surround anlegg, lerret, projektor. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Det du trenger å trekke er nettverkskabler. Du får esker med ferdig trekte rør, hvor det er 2 stk cat kabler i hver. Dette er bra, da kan du kjøre det du trenger på den ene, og ha den andre ledig til andre ting. Man vet aldri hvor man trenger en ekstra en, og kan slippe switch som krever ekstra strøm adapter osv. Cat kabler er veldig billig, så det å legge 2 i stedet for 1 er ikke store ekstra kostnaden. Det er anbefalt å bruke Cat 6, selv om du ikke bør merke forskall i forhold til Cat 5e. Men Cat 6 har større båndbredde. Maks lengde på begge typer er 90 meter pr kabel. Jeg regner med huset ditt ikke blir så stort? Clas har alt du trenger (ikke ferdigtrukket med 2 kabler), men har enkelt kabel og alt utstyr hvis tanken er å gjøre det selv. Bare vær ops på å ikke la dem ligge for nære normale strøm kabler, da slipper du å være uheldig å få støy. Det skal ikke være store faren, men har man muligheten til å unnvære så gjør det. Det lureste er å legge rør og trekke i dem, da har man mulighet til å trekke om hvis det skulle trenges. 1 kabel krever 16mm rør, 2 krever 20mm rør. Det er ikke noe problem å droppe røret heller, men da ryker kabelen så får man ikke gjort noe. Legges rør, husk å ikke lag krappe bøyer, og ha så få av dem som mulig. På hvert sted trenger du ikke en PC, det bør holde med en media avspiller. Moderne TVer har dette innebygd også. Det er bare å sjekke nøye hvilke som støtter formatene du trenger. Hadde det vært for en stund siden så ville jeg anbefalt Boxee Box, men disse har akuratt blitt kjøpt opp av Samsung, så vet ikke hvordan støtten fremover blir for dem. Ikke gå for de absolutt billigste boksene, de er nokså trege å bruke, har en Western Digital selv, treg som F. Les mange bruker opplevelser, da ikke i nettbutikkene. Det hender de kun lar de gode komme igjennom. Det absolutt beste og mest fleksible er en liten PC pr sted, men det blir nokså dyrt. Er kravet at du må ha video i alle rom? For hvis det er mange rom du kun trenger musikk, så er det sterkt anbefalt å bruke Sonos systemet. Du trenger ikke kabel (kjører eget wifi nettverk som ikke forstyrres), samt har både enheter for tilkobling til andre anlegg, eller være sitt eget anlegg eller ha innebygd høyttalere. De har nå også kommet med surround anlegg (dog ikke støtte for HD lyd fra Blu-ray) Lenke til kommentar
I_R Skrevet 22. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2013 Det du trenger å trekke er nettverkskabler. Du får esker med ferdig trekte rør, hvor det er 2 stk cat kabler i hver. Dette er bra, da kan du kjøre det du trenger på den ene, og ha den andre ledig til andre ting. Man vet aldri hvor man trenger en ekstra en, og kan slippe switch som krever ekstra strøm adapter osv. Cat kabler er veldig billig, så det å legge 2 i stedet for 1 er ikke store ekstra kostnaden. Det er anbefalt å bruke Cat 6, selv om du ikke bør merke forskall i forhold til Cat 5e. Men Cat 6 har større båndbredde. Maks lengde på begge typer er 90 meter pr kabel. Jeg regner med huset ditt ikke blir så stort? Clas har alt du trenger (ikke ferdigtrukket med 2 kabler), men har enkelt kabel og alt utstyr hvis tanken er å gjøre det selv. Bare vær ops på å ikke la dem ligge for nære normale strøm kabler, da slipper du å være uheldig å få støy. Det skal ikke være store faren, men har man muligheten til å unnvære så gjør det. Det lureste er å legge rør og trekke i dem, da har man mulighet til å trekke om hvis det skulle trenges. 1 kabel krever 16mm rør, 2 krever 20mm rør. Det er ikke noe problem å droppe røret heller, men da ryker kabelen så får man ikke gjort noe. Legges rør, husk å ikke lag krappe bøyer, og ha så få av dem som mulig. På hvert sted trenger du ikke en PC, det bør holde med en media avspiller. Moderne TVer har dette innebygd også. Det er bare å sjekke nøye hvilke som støtter formatene du trenger. Hadde det vært for en stund siden så ville jeg anbefalt Boxee Box, men disse har akuratt blitt kjøpt opp av Samsung, så vet ikke hvordan støtten fremover blir for dem. Ikke gå for de absolutt billigste boksene, de er nokså trege å bruke, har en Western Digital selv, treg som F. Les mange bruker opplevelser, da ikke i nettbutikkene. Det hender de kun lar de gode komme igjennom. Det absolutt beste og mest fleksible er en liten PC pr sted, men det blir nokså dyrt. Er kravet at du må ha video i alle rom? For hvis det er mange rom du kun trenger musikk, så er det sterkt anbefalt å bruke Sonos systemet. Du trenger ikke kabel (kjører eget wifi nettverk som ikke forstyrres), samt har både enheter for tilkobling til andre anlegg, eller være sitt eget anlegg eller ha innebygd høyttalere. De har nå også kommet med surround anlegg (dog ikke støtte for HD lyd fra Blu-ray) Det vil ikke bli noe problem med maks lengde på 90m nei Har du noe ca avstand fra strøm kabler? Det blir tv i 4 rom, kjellerstue, stur, kjøkken og ett soverom. Kjellerstuen vil bli et type film rom hvor jeg stiller større krav til lyd og her vil det også komme projektor, skal undersøke Sonos systemet da det hørtes innteresant ut. Takker for gode råd =) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 10-15 cm minimum for å være sikker, skader ikke å ta mer hvis man har muligheten. Skulle du måtte krysse, så går det greit, men det beste er å få så lite kontakt som mulig helst slik at det legges mest mulig som ett, tenk at de blir liggende som stekene i X eller +. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå