Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt hjelp med å fylle ut dette skjema (SLF-360)

-Léon-

Anbefalte innlegg

Egenerklæring om konsesjonsfrihet ved erverv av fast eiendom mv. (Link)

Har ingen andre å spørre, hvertfall ingen som har noe spesielt bedre peiling på dette enn meg selv.

Så da tyr jeg til dere her i Juss delen av forumet :)

Jeg trenger litt hjelp med å fylle ut dette skjema, riktig.

Kan fortelle at jeg har arvet et hus ifra min mor, jeg har fått oppgitt ifra Kartverket at eiendommen er større enn 2 dekar og jeg har ingen dyr eller åkre på eiendommen.

Eller for å quote brevet.

Hva må til for at dokumentet kan tinglyses?

- Eiendommen er større enn to dekar. Du må derfor legge ved et skjema for egenerklæring om konsesjonsfrihet. Dette følger av konsesjonsloven § 4 og konsesjonsforskriften §§ 2 og 3. Ta kontakt med plan- og bygningsetaten i kommunen for mer informasjon

Og dette fikk meg til å bli litt nervøs mtp å fylle det ut riktig

Du kan fastholde kravet om tinglysning

Sender du komumentet inn igjen og fastholder kravet om tinglysning uten at du har rettet mangelene vi har påpekt vi har påpekt, vil vi registrere dokumentet midlertidig i grunnboken den dagen vi mottar kravet. Vi kan deretter nekte å tinglyse dokumentet. Dette følger av reglene i tinglysningsloven § 7 og § 9.

Vet ikke om det betyr at OM jeg ikke sender tilbake skjema uten å legge til det nye skjema jeg måtte fylle ut. Så kan de gjøre det de har skrevet i brevet jeg fikk.

Jeg har fått bekreftet med mail at det er skjema SLF-360 jeg måtte fylle ut. Ifra kommunen.

Så jeg bare lurte på om det er rett at jeg skal fylle ut:

Punk 4 (for det er jo ikke et landsbrukseiendom jeg har?) valg 4.

Punk 5 valg nr 2.

Siste er hva skal jeg sette på Eierandel?

På det andre skjema jeg måtte fylle ut, som heter 'hjemmelserklæring i forbindelse med arv/skifte/uskifte'.

Så er det 2 felt der jeg lurer på.

Første er:

Omsetningen gjelder bygg på festet grunn - Ja eller Nei.

Andre er:

Jeg må fylle inn markedsverdien, stemmer det at jeg kan ta ligningsverdien og gange den med 4? Leste noe om det her

Evig takknemlig om dere kan hjelpe meg!

Og det er sikkert et teit spm, men hva vil egentlig si med konsesjonsfrihet? Jeg vet hva konsesjon er, tror eg :p

post-40429-0-79382100-1372419332_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ditt tilfelle kan du egentlig velge selv om du skal kreve fritak på bakgrunn av slektskap (punkt 4) eller på grunn av eiendommens karakter (punkt 5) -eiendommens karakter og slektskap er begge grunn god nok, og så vidt jeg vet gjør det ingen forskjell hvilket grunnlag du "søker" på, så lenge det bare er berettiget. Du må imidlertid bare fylle ut ett av feltene 4 eller 5.

Du må krysse av for både 4 A, B og D (men ikke C), og skrive "sønn" i forklaringsfeltet til 4 D. Alternativt må du krysse av i begge rutene under punkt 5.

Så lenge det er du alene som overtar eiendommen; altså, den er ikke i sameie mellom deg og søsken, eller ektefelle/samboer, så er jo din eierandel 100%.

Digitalt skjema med rettledningen ligger hos SLF, her.

Konsesjonsfrihet betyr jo rett og slett at du på grunn av visse forhold har krav på å kunne overta eiendommen uten å måtte søke om konsesjon (som du sier du vet hva er, så det forklarer jeg ikke... :) ), i ditt tilfelle på grunn av slektskap med forrige eier.

Spørsmålet om festet grunn gjelder for hus på festet tomt (ref. tomtefesteloven) -ikke aktuelt, altså "nei".

I utgangspunktet skal ligningsverdien være 25% av markedsverdien; om det stemmer i praksis er en annen sak... Sjekk Finn.no etter sammenlignbare hus/eiendommer i nærheten/kommunen og se hva prisantydningene der ligger på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten bump.

Jeg har litt problemer med å finne ut markedsverdien, eller ligningsverdien av boligen.

Tror du det går greit å sende brevet inn og la det stå blankt. Forstod det slik at de som behandler operer med egne satser angående verdien av bolig?

Har sendt en mail til skatteetaten om de kan gi meg ligningsverdien, men vet jo ikke hvor lang tid det vil ta og jeg har allerede brukt altfor lang tid med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...