Gå til innhold

Hva er fagbrevtillegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Har lurt på dette lenge. Etter at man har fått fagbrev, har jeg hørt at man kan få/ha krav på fagbrevtillegg. Usikker på om man faktisk har krav på det.

Hva er dette? Noen som har litt utdypende forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare spekulasjon men jeg tipper at det er et tillegg man får i yrker hvor det opprinnelig ikke er krav til at man må ha fagbrev. Eksempel på dette kan være transportfaget, hvor man kan utføre jobben om man har sertifikat - men får tilleggsbetalt om man har fagbrev.

Se denne linken

Fagbrevtillegg

Sjåfører med fagbrev betales et tillegg på kr 9 per time på den til enhver tid gjeldende

timelønn. Vilkårene for at en sjåfør anerkjennes som fagarbeider er at vedkommende har bestått fagprøve i henhold til opplæringsloven for yrkessjåførfaget.

Lenke til kommentar

For de som er utdanna elektriker eller lignende og som er tilknyttet Landoverenskomsten for installasjon (LOK) får fagarbeider tillegg etter en prosentskala. med høy timelønn så blir dette fra rundt 3-4kr bare for første trinnet. selv ligger jeg høyt i lønn selv etter bare 2,5 år som fagarbeider, men med 7 år i faget og 6 år med maritim installasjon. jeg sitter som regel i en sjefs stilling der jeg styrer mange arbeidere, norske som polske, kontrollerer arbeidet og setter på spenning og tester ut systemene at de er i henhold til forskrifter, Det Norske Veritas og sjøfartsdirektoratets krav. Fin jobb som gir mange timer seilende på sjøen i forbindelse med prøveturer/sea trails.

Fagarbeidertillegg

Fagarbeidere betales et tillegg etter følgende skala:

0 år - 3%

2 år - 4%

5 år - 5%

8 år - 6%

11 år - 7%

Ovennevnte tillegg betales etter bestått fagprøve. Tillegget betales for samtlige tim

Lenke til kommentar

Hei,

Har lurt på dette lenge. Etter at man har fått fagbrev, har jeg hørt at man kan få/ha krav på fagbrevtillegg. Usikker på om man faktisk har krav på det.

Hva er dette? Noen som har litt utdypende forklaring?

Selvfølgelig, ellers hadde det ikke vært noe vits å utdanne seg innen faget? En butikkarbeider med fagbrev har for eksempel det høyeste lønnstrinnet, og 9,50 kr i fagbrevtillegg. En vekter har 7 kr i fagbrevtillegg, men man kan jobbe i begge disse yrkene uten fagbrev.

Hvor mye tillegget er på kommer helt an på tariffen for ditt yrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...