Gå til innhold

HØY TEMP AMD 2800+ "Barton"

Chopper

Anbefalte innlegg

Har postet emne her tidligere.

Systemet funker bra med kabinettdekselet oppe, dersom jeg setter dekselet på igjen shutter maskinen ned etter en stund.

Etter shutdown resterter jeg og ser i BIOS at CPU-temp er 75C. I windows bruker jeg ASUS Probe, og den har ikke registrert CPU-temp over 50-51C. Altså 25C forskjell! Hvem har rett?

Dersom BIOS temp stemmer, er det jo ganske høyt! Jeg kjører en saftig CPU-vifte (thermaltake Volcano 11), og den har bra høyt turtall etter en stund. Kabinettvifte står på MAX. Ingen overklokking eller agressive innstillinger. Dette systemet burde jo fungere normalt!

Har jeg tatt for MYE kjølepasta på? Som sagt, det burde ikke være nødvendig å kjøre en default-innstilt maskin med åpent deksel!?

ASUS A7N8X Deluxe, AMD 2800+ "Barton", ATI 9800 Pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men... Forskjellen mellom BIOS CPU-temp (75C) og ASUS Probe-temp (50-51C) når maskinen shutter ned av seg selv.... hva er årsaken til det?

Det er jo tydelig at maskinen shutter på grunnlag av BIOS tempen... men er den rett, eller er Probe-tempen mer korrekt?

Lenke til kommentar

hvis vcoren skal være på 1.7(default)så la den stå der.

tror nok det må være noe annet som er feil..vet du at kjøleren/vifta til cpu"en står rett vei(går ann og sette den feil vei)slik at kjølingen ikke blir max...

du kunne jo prøve og ta ut kjøleren igjen og se at alt ser bra ut der og at den står rett vei..

med din kjøler "thermaltake Volcano 11" skulle du jo ikke ha noe pro

med tempen,jeg bruker tt volcano 7+ har ca 38-40 grader med 2 kabinettvifter..

du kunne jo prøve speedfan slik at du ser tempen og kan sammeligne med ASUS Probe...

http://www.tucows.com/preview/226226.html

Lenke til kommentar

på socket"en på hovedkortet (der hvor cpu skal stå)vil du se en liten fårhøyning(ca 1cm)

under kjøler til cpu"en er det et lite spor(ca 1cm)viktig at kjøleren passer inn i sporet slik at den ikke blir skjev eller kommer utenfår..

vet ikke om du fårsto dette(sikker dårlig fårklart),men du ser det med en gang når du tar av kjøleren din og ser på undersiden av den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...