Gå til innhold

Ondt mye mer populært enn det gode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grunnen er nok at det onde er mer spenndende en det gode.

Men eksemplet med musikker ikke sørlig godt, de fleste sjangere har et eget "image" og stil, metall har f.eks mye ondskap i seg, men alt i alt er det meste av populærmusikk god musikk (og da mener jeg god som i "ikke ond", ikke god som i bra ;))

Lenke til kommentar

Hvis man er en innbitt nostalgisk, ungdomsfiendtlig gammel griner som hater religionsfrihet, kunst, kultur og musikk så er det lett å komme med en mengde bombastiske påstander.

"Alt var bedre før" når da? 1. verdenskrig? 2. verdenskrig? vietnamkrigen? folkemord? henrettelser? tortur?

"Det er lett å se at samfunnet blir fordervet" hvordan er det lett å se? ungdom er mye mindre kriminelle, tar mer utdanning. Det er mindre krig. Det er mer politisk frihet, individuell frihet og religiøs frihet.

"Alt var bedre før da alle var kristne" Åhh? Så det er bedre med kristenteokrati? Det er bedre i et fascistisk samfunn der alle må tro på samme religion? Er friheten til å velge religion selv, uten tvang fra deg eller staten negativt?

Burde vi lære barn og ungdom idag at det å tro på andre religioner enn kristendommen er galt, samtidig som voldtekt ikke engang nevnes i de 10 bud? Dette kan ikke jeg ta seriøst!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

"Djevelens beste triks var å overbevise verden om at han ikke eksisterte."

Hvis jeg var kristen ville jeg vært langt mer redd for Justin Bieber enn de som lager "ond musikk", Bieber har fått en hel genrasjon unge jenter til å tilbe han som en gud. Jesus har ingen plass i livet til disse barna, de elsker bieber over alt annet, og dermed fordømmer de seg selv.

Lenke til kommentar

You shall not commit adultery.

You shall not covet your neighbor's house

You shall not covet your neighbor's wife,

Det er vel de 10 dårligste budene jeg kunne tenke meg. Det viktigste står selvsagt på toppen: du skal ikke ha religionsfrihet. Det er viktigere enn å forby drap og voldtekt nevnes ikke engang.

Selv en vanlig ungdom kunne laget bedre 10 bud idag. Vanlige mennesker idag har bedre moral enn bibelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er nok mye i det. Det er vel også grunnen til at folk vanligvis blir mindre onde og får

mer vett med alderen.

Jeg lurer på om ikke alle har sin egen definisjon av ondt. For eksempel har du en holdning om at kristendommen skal dominere andres liv. Det er for meg en ond holdning, mye ondere enn Morbid Angel. Du har et syn på bibelen at den inneholder profetisk sannhet. Det er for meg mye ondere enn at ungdommer bruker religionsfrihet og velger å ikke tro på den religionen du vokste opp med.

Kanskje ondskap for deg er blitt frihet og ny kultur?

For det som er godt for deg, det er vel slik det var da du vokste opp? Og når ingen av dagens ungdom ønsker å vokse opp slik du gjorde, så stempler du det enkelt og greit som uoppdragelighet og ondskap.

Slik jeg ser det er det de gamle som har blitt dårlige. De er sure og grinete. De fordømmer andre fordi de ikke vil leve i et ensrettet og uforanderlig samfunn.

Så kan man jo rette fingeren mot deg. For du var ikke fritatt de bakstreverske grinebiterne heller i din ungdom. Leste du tegneserier? Hørte du på Beatles? Så du på fargefjernsyn?

Da er du en mye større sønn av Satan enn dagens ungdom.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er vel de 10 dårligste budene jeg kunne tenke meg.

Selvfølgelig...

Det viktigste står selvsagt på toppen: du skal ikke ha religionsfrihet.

Joda, du skal ha religionsfrihet, men du følger ikke guds bud dersom du bruker friheten din til å tro på andre guder.

Det er viktigere enn å forby drap og voldtekt nevnes ikke engang.

Alle budene er viktige, Drap nevnes, Voldtekt står i budene jeg nevnte. Det er 10 bud, de dekker de aller fleste rasjonelle lover. At det ikke nevnes voldtekt kan du si, men når man lager en liste på ti bud, kan man ikke skvise inn hver minste detalj; om overfallsvoldtekt skal være mer forbudt enn andre voldtekter eller ikke. Derfor er det enkelt å greit kortet ned til 10 brede bud du kan følge om du ønsker følge guds ord.

Selv en vanlig ungdom kunne laget bedre 10 bud idag.

Ja, for deg kanskje. - Syntes de ti bud er ganske utfyllende for min del.

Vanlige mennesker idag har bedre moral enn bibelen.

Interessant premiss for debatten du setter her, ønsker du å diskutere, eller spre dit hat ovenfor bibelen?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om ikke alle har sin egen definisjon av ondt. For eksempel har du en holdning om at kristendommen skal dominere andres liv. Det er for meg en ond holdning, mye ondere enn Morbid Angel. Du har et syn på bibelen at den inneholder profetisk sannhet. Det er for meg mye ondere enn at ungdommer bruker religionsfrihet og velger å ikke tro på den religionen du vokste opp med.

Kanskje ondskap for deg er blitt frihet og ny kultur?

For det som er godt for deg, det er vel slik det var da du vokste opp? Og når ingen av dagens ungdom ønsker å vokse opp slik du gjorde, så stempler du det enkelt og greit som uoppdragelighet og ondskap.

Slik jeg ser det er det de gamle som har blitt dårlige. De er sure og grinete. De fordømmer andre fordi de ikke vil leve i et ensrettet og uforanderlig samfunn.

Så kan man jo rette fingeren mot deg. For du var ikke fritatt de bakstreverske grinebiterne heller i din ungdom. Leste du tegneserier? Hørte du på Beatles? Så du på fargefjernsyn?

Da er du en mye større sønn av Satan enn dagens ungdom.

Unnskyld, men er du gal eller noe? Som sagt stilte jeg bare et spørsmål, og vips: var det 20 ateistigler om en (hedning som nevnt, ikke Kristen)

Du virker jo helt på tuppa. Ro deg ned og ta en øll eller noe.

Lenke til kommentar

Alle budene er viktige, Drap nevnes, Voldtekt står i budene jeg nevnte.

Nei det gjorde det ikke. Vodltekt er ikke nevnt. Det er viktigere å tro på din gud enn å begå drap. Voldtekt er ikke engang nevnt ved ord. Selv dagens ungdommer kunne klart å lage 10 mye bedre bud basert på menneskerettigheter fremfor bud basert på ørkenjøders religiøse imperialisme.

Det er 10 bud, de dekker de aller fleste rasjonelle lover.

Voldtekt var ikke særlig viktig å bekjempe for jernalderens ørkenjøder. De var nok mer interessert i at alle andre skulle tro på deres gud. Det er ingenting rasjonelt for en gud å lage lov for menneskene om å tro på seg selv. En rasjonell gud ville visst hvor stort problem voldtekt er og forby dette. Å tro på spesifikke guder trenger ikke stå i noe bud eller lov.

Midtøsten har i alle tider vært et ganske kjipt sted for kvinner å leve. Jernalderjødenes 10 bud gjorde ingenting for å forbedre den situasjonen.

Unnskyld, men er du gal eller noe? Som sagt stilte jeg bare et spørsmål, og vips: var det 20 ateistigler om en (hedning som nevnt, ikke Kristen)

Du virker jo helt på tuppa. Ro deg ned og ta en øll eller noe.

Jeg bare filosoferer rundt de gamles rolle og hvordan dette er blitt mye verre som alle kan se. De fordervers av sitt eget ego.

Men ikke la det gå over alle skoger her, innemellom dine bibelprofetier om "dommedager" tar jeg det ganske rolig.

Ikke sett hvor uoppdragne unger og unge generelt er i dag?

Nei det har jeg ikke sett. Kan du forklare hva du har sett av hvor uoppdragne unger og unge idag er, imotsetning til slik de var før?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Tja, det viktigste måtte jo definitivt vært å:

1)Forby alle former for slaveri

2)Innføre likestilling og fullstendig like rettigheter for kvinner og menn

3)Forby vold, tortur, drap og voldtekt

4)Innføre fullstendig religionsfrihet

5)Innføre fullstendig politisk frihet

6)Innføre rettigheter også for barn og skolegang

7)Ytringsfrihet innenfor visse grenser

8)Forby tyveri, svindel og heleri

9)Innføre rettigheter for helsehjelp

10)Innføre rettigheter for juridisk hjelp

Men hva vet jeg, jeg er jo ikke din gud akkurat.

Sikkert bedre å droppe det med voldtekt og likestilling og heller innføre noen bud om å kun tro på din gud og ingen andre. Høres mye mer rasjonellt ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar

samtidig som voldtekt ikke engang nevnes i de 10 bud? Dette kan ikke jeg ta seriøst!

You shall not commit adultery.

You shall not covet your neighbor's house

You shall not covet your neighbor's wife,

Eller på godt norsk:

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle.

Nummer 2 kan vi jo ignorere, da mennesker ikke er eiendom.

Du skal ikke bryte ekteskapet eller begjære en annens ektefelle. Så det er greit å begå voldtekt så lenge både voldtekstforbryteren og voldtekstofferet er single?

• Liker 2
Lenke til kommentar

står det noen plass i bibelen at de 10 bud er det ENESTE man skal følge og at alt som ikke forbys i de 10 bud er ok?

jeg er ikke kristen, men ser ikke hvorfor voldtekst er så sabla viktig å ha i de 10 bud, voldtekt forbys allerede ved f.eks Norges lover, og andre nasjonale lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...