BadFurDay Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Har nå i ett år brukt kitobjektivet til Canon (18-55). Og med ferien rett rundt hjørnet og førstefødte har meld sin entré senere i vinter, så er det på tide å finne seg et litt bedre alternativ til dette objektivet. Jeg er helt grønn i fotoverdenen, og trenger derfor anbefalinger fra dere! Er ikke så fornøyd med kitobjektivet, da det har skuffet gang på gang innendørs. Så det er en fordel at et nytt objektiv klarer å ta brukende bilder innendørs. Som sagt er jeg på utkikk etter et objektiv som er litt fleksibel i bruken, da dette er tenkt å brukes innendørs og utendørs hele året. Jeg har tittet litt på Canon sitt 18-200-objektiv som koster 2999,- hos fotovideo med 500,- cashback kampanje for tiden. Noen innspill på dette? Eventuelt alternativer i samme prisklasse? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) De såkalte superszoomene/reiseobjektivene vil nok også skuffe innendørs, men utendørs i lyse omgivelser vil de nok fungere akseptabelt, Canon 18-200 IS er helt greit, men du får et større brennviddeområde "zoom" ved og Kjøpe Tamron 18-270 VC og det er like bra/dårlig som 18-200 IS. Til innendørs bilder er nok et fastobjektiv uten zoom det beste siden de er mye mer lyssterke, og Canon 50mm f/1.8 gir veldig mye for lite penger, eneste aberet er at byggekvaliteten ikke er den beste og må behandles pent, om bildene blir bedre er en annen sak, det er veldig avhengig av det fotografiske forståelsen til fotografen. Endret 28. juni 2013 av Nautica Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Har jo skjønt det at når man snakker om foto så er det faktisk slik at man får det man betaler for :-) Du nevner canon 50mm. Er det den som koster under tusenlappen? Jeg testet det en gang, men det vil fungere dårlig i en liten leilighet der rommene er små. Jeg følte at jeg måtte gå så langt bort i fra det jeg ville ta bilde av for å alt med i ramma. Men innendørs når det er snakk om større rom så er det nok helt supert. Det lureste er vel å gå for to forskjellige objektiver. Ettersom sommeren står først for tur, så er vel det greieste å kjøpe et zoomobjekrv i første omgang, og heller investere i et fastobjektiv senere? Har du noen andre fastobjektiver du kan anbefale? Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Hvordan er dette objektivet - Sigma 17-70mm - www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-OS-HSM-Vidvinkelzoom-m-bildestabilisastor-121904-p0000126976.aspx ? Jeg ser det ikke har så mye zoom, men det tror jeg at jeg kan leve med inntil videre dersom dette objektivet gir bra bilder både innendørs og utendørs. Edikt: eller passer kanskje ikke dette til Canon? Endret 28. juni 2013 av Mumsen Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Hva er budsjettet ditt? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 17-70 kan være et godt alternativ ja. Jeg kjøpte det nylig (for Nikon riktignok, men bør bli samme sak). Min vurdering var og er at det er en veldig god normalzoom. Det er ikke et proff-objektiv, men det er nokså godt for oss "vanlige dødelige", velegnet for både innendørs og utendørs bruk, et passelig zoom-område for en normalzoom og greit skarpt (noen styrker og svakheter det kan være lurt å kjenne til - litt softe hjørner på 17mm, og lønner seg som regel å bruke 1-2 hakk mindre blender enn maks om man vil ha de aller skarpeste bildene, men det er forsåvidt vanligvis slik på alle objektiv). Det finnes til Canon. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Hvordan er dette objektivet - Sigma 17-70mm I dag ville jeg kjøpt den nyeste versjonen som er Sigma 17-70mm F2.8-4 OS DC CONTEMPORARY: http://www.japanphoto.no/sigma-17-70mm-f28-4-os-dc-can-0085126884543-007 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Hva med en ekstern blits i stedet? Hvordan er du fornøyd med objektivet sånn ellers da? Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Hva er budsjettet ditt? Det er vel rundt 3000,- Hva med en ekstern blits i stedet? Hvordan er du fornøyd med objektivet sånn ellers da? Tja, nå har jeg ikke prøvd noen andre objektiver enn det jeg har. Så sammenligningsgrunnlaget er heller labert. Men jeg er vel midt på treet fornøyd, muligens. Vil en ekstern blits utgjøre stor forskjell altså? Og hva bør jeg regne med å måtte betale for noe brukbart? I dag ville jeg kjøpt den nyeste versjonen som er Sigma 17-70mm F2.8-4 OS DC CONTEMPORARY: http://www.japanphoto.no/sigma-17-70mm-f28-4-os-dc-can-0085126884543-007 Takker for tipset! Blir nok denne versjonen om valget ender opp på sigma. 17-70 kan være et godt alternativ ja. Jeg kjøpte det nylig (for Nikon riktignok, men bør bli samme sak). Min vurdering var og er at det er en veldig god normalzoom. Det er ikke et proff-objektiv, men det er nokså godt for oss "vanlige dødelige", velegnet for både innendørs og utendørs bruk, et passelig zoom-område for en normalzoom og greit skarpt (noen styrker og svakheter det kan være lurt å kjenne til - litt softe hjørner på 17mm, og lønner seg som regel å bruke 1-2 hakk mindre blender enn maks om man vil ha de aller skarpeste bildene, men det er forsåvidt vanligvis slik på alle objektiv). Det finnes til Canon. Takk for info Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Vær obs på at Japanphotos salg på 17-70 slutter ved midnatt (du kan kjøpe i nettbutikken). Vanlig pris er 3500,-. Når det gjelder blits så kan det tilføre en dimensjon til fotograferinga ved at du tar større kontroll over hvor og hvordan det du skal fotografere er belyst. Ekstern blits er i så fall en brukbar fordel i forhold til den innebygde, både ved at den er sterkere og at du kan posisjonere retning og avstand på lyset. Men det kan ikke erstatte et mer lyssterkt objektiv fullt ut, blant annet er det av og til ønskelig å ikke manipulere den lyssettingen man allerede har, og for å skape diffuse bakgrunner må du ha et lyssterkt objektiv. En blits koster fra rundt 1000,- og oppover. Personlig har jeg en topp blits men bruker den ikke veldig ofte. Ideelt sett er den et veldig godt verktøy, men i praksis nøyer jeg meg oftere (men ikke alltid) med å skru opp iso litt ekstra. Er jo litt ekstra du må tenke på når du bruker blits. Jeg personlig ville prioritert en oppgradering av kit-zoomen (18-55en din) foran innkjøp av blits, men klart det kan være ulike preferanser der. Endret 30. juni 2013 av trygvan Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg har inntrykk av at mange tror kitobjektivet (versjon II) til canon er dårligere enn det er. Når det er nok lys er det i følge flere tester, ganske bra. Svakheten er lysstyrken, og det er et problem til innebilder. Det jeg tror du savner er mer lysstyrke, og du synes en 50mm på cropkamera gir for smalt perspektiv. Da vil jeg foreslå Sigma 30mm, f1.4. Dette er lyssterkt og skarpere enn antakelig alle zoomobjektiver. 30mm på cropkamera tilsvarer omtrent 50mm på fullformat. Det gir et veldig naturlig perspektiv, og er i manges øyne den mest anvendelige brennvidden. Med en fast brennvidde (ikke zoom) blir du tvunget til å tenke deg bedre om når du skal ta bilder. Det kan være mer inspirerende å jobbe med, og bildene vil antakelig bli bedre, etter hvert. På tilbud nå, nedsatt ca kr 1000: http://www.japanphoto.no/sigma-30mm-f-14-dc-hsm-art-canon Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Jeg kan tilføye, at oppgradering til en zoom med f2.8, i mange tilfeller ikke vil gi deg nok lys til eksempelvis innebilder. En link til en youtubeanmeldelse av sigma 30mm: Endret 30. juni 2013 av Larsskv1981 Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hmm, ja forsåvidt et tips det larsskv1981 kommer med, men jeg må da tilføye at "bildestabiliseringsargumentet". For stillestående motiver gjør bildestabiliseringen at 17-70 tilsvarer omtrent f/1.4 over hele zoomområdet. For bevegelige motiver er det bedre med større maks blenderåpning. Det har også noen andre fordeler med større blender, men på den annen side mister du da fleksibilteten til zoomområdet, ikke minst vidvinkelen. Det er ikke alltid det er praktisk mulig eller ønskelig å flytte beina. Fastobjektiv er ikke for alle, og trådstarter må velge preferanse selv. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg tror nyeste versjon Sigmas 17-70/2.8-4 representerer en veldig fornuftig avveining mellom ulike brekerkrav til en sånn normalzoom. Den eneste mulige tunge innvendingen er at hjørnene på vidvinkel, også nedblenda, er litt svake for f.eks. landskapsfotografering. Jeg er ikke sikker på om mange aktuelle brukere rystes så veldig av det. Til gjeldende tilbudspris fra Japanphoto på 2800, er det iallfall veldig mye for pengene. For vanlige brukere, kan det aldri bli et spørsmål om fastoptikk (f.eks. nyeste utgave av Sigmas 30/1.4) eller zoom. Fordi en trenger begge deler i ei god verktøykasse, men det er bare de med spesialinteresser som kjøper fastoptikken først. Mange andre kommer aldri så langt. Det som absolutt kan diskuteres, er om en først bør oppgradere kitzoomen eller kjøpe fastoptikken. Hvis en, som trådstarter, er mest skuffa over resultater innendørs, er det kanskje lurt å prøve en rimelig sikker løsning på det problemet, som f.eks. Sigmas 30/1.4. Blits er aldri noen fullgod erstatning for god fastoptikk, men det kan være et veldig nyttig hjelpemiddel. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg tror nyeste versjon Sigmas 17-70/2.8-4 representerer en veldig fornuftig avveining mellom ulike brekerkrav til en sånn normalzoom. Den eneste mulige tunge innvendingen er at hjørnene på vidvinkel, også nedblenda, er litt svake for f.eks. landskapsfotografering. Jeg er ikke sikker på om mange aktuelle brukere rystes så veldig av det. Bruker den forrige versjonen av Sigma 17-70mm som standardobjektiv, men i dag ville jeg valgt den nye versjonen selv om den er bare litt dyrere... Legger ved et par eksempler på landskap med 17mm... Madeira grønn park Funchal Madeira soloppgang m/litt flare...Funchal Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Ser man på testene til photozone.de virker det ikke å være noen god grunn til å oppgradere til sigma-zoomen, utover at den er mer lyssterk: http://www.photozone.de/canon-eos/517-sigma1770f284osapsc?start=1 http://www.photozone.de/canon-eos/404-canon_1855_3556is_50d?start=1 De to zoomene har ganske like egenskaper. Det virker ikke naturlig for meg å begynne der. Fastobjektivet supplerer zoomen med langt bedre lysstyrke, skarphet og bokeh. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Ser man på testene til photozone.de virker det ikke å være noen god grunn til å oppgradere til sigma-zoomen, utover at den er mer lyssterk: http://www.photozone...4osapsc?start=1 http://www.photozone...6is_50d?start=1 De to zoomene har ganske like egenskaper. Det virker ikke naturlig for meg å begynne der. Fastobjektivet supplerer zoomen med langt bedre lysstyrke, skarphet og bokeh. Det er ikke nyeste versjon av Sigma-objektivet som den testen gjelder, men ikke lett å holde styr på det der, omtrent samme navn og like spesifikasjoner. Lenstip har nylig testa siste versjon: http://www.lenstip.c...resolution.html Når det gjelder lysstyrke, så kan i praksis ett blendersteg fra 5.6 til 4.0, eller fra 4.0 til 2.8 være mye nyttigere enn skritt fra 2.8 til 2.0. For det er jo ganske ofte en er nødt til å blende ned fra 1.4 eller 2.0 for å få skarphetsområdet en trenger. Og mye mer sjeldent en må blende ned fra 4 til 5.6 av samme grunn, på crop. Jeg er jo, som sagt, helt med på at fastoptikk kan virke lurest i dette tilfellet, men er usikker på om den Sigma-zoomen vil være så dårlig valg. For meg er f.eks. 1 mm ekstra og f/2.8 i den vide enden og 15 mm ekstra og f/4 i den lange av betydning. Fastoptikk er ikke alltid så glitrende på alle måter heller, se f.eks. på den aktuelle Sigma 30/1.4, nyeste versjon: http://www.lenstip.c...resolution.html Testeren kommenterer ytelsen i bildekanten sånn: The situation we observe at the edge of the frame is much worse though. The image is evidently not very useful by f/1.4 and f/2.0 and only after using f/2.8 aperture you can talk about acceptable images. Although the situation here is not as good as that in the centre still, compared to the predecessor, you can notice a distinct improvement – the older lens was fully useful from f/5.6. Sentralt er dette objektivet litt, men ikke mye, skarpere enn zoomen omkring 30mm og tlsvarende blendersteg. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Sigma-zoomen virker som et bra objektiv, som bør vurderes når man bytter ut kit-objektivet. Om det er noen stor oppgradering, optisk sett, er imidlertid ingen selvfølge. Jeg ble litt overrasket over testen som viste at Sigma 30mm f 1.4 A var noe svak i kantene. Jeg tør likevel påstå at kantkvaliteten er fullt brukbar. Sammenligner man med gamle tester hos lenstip, gjort med kameraer med lavere oppløsning enn i dag, ser man at de svake resultatene ville vært gode for bare noen få år siden. Videre, jeg kjenner ikke til noen 30mm med tilsvarende lysstyrke, som er bedre enn Sigma sin. Sigma sin 35mm f.1.4 er vel det nærmeste alternativet, men den er jo mye større, tyngre og dyrere. Til gode innebilder uten blits, tror jeg ingen zoom, unntatt Sigma sin nye 18-35mm f.1.8, kan erstatte Sigma 30mm f.1.4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå