van der Her Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hei, Har i mange år ønsket å lære meg finsk, men det har kun blitt med tanken. Har vært mye i Finland tidligere, og ønsket om gjøre meg forstått på finsk har med tiden bare blitt større og større. De fleste i Norge uten noen form for relasjon til Finland, tenker neppe på finsk som et språk de har lyst til å lære seg. Jeg har heller ingen relasjon til landet, noe som gjøre tingnene litt vanskeligere når man skal gå på løs på et så lite språk som finsk. Mulighetene for å lære seg de store verdensspråkene på egenhånd er langt mindre komplisert, da det etterhvert har utviklet seg en rekke gode dataprogrammer for dette, Det samme kan ikke sies om finsk, og i tillegg er språket vanskelig å lære seg. Det har ingen ting til felles med latinske og germanske språk, bortsett fra alfabetet, heldigvis! Det beste hadde uten tvil vært og flytte til Finland, og studere og praktisere språket der. Dette har jeg ikke mulighet til, så derfor blir hjem og fritid min eneste mulighet. Er det andre som har lært seg språk på egenhånd? Jeg er veldig interessert i å høre om hvordan du/dere gikk frem! (Software, (lyd)bøker, barnebøker etc.) Fra nybegynnernivå til "utlært". Hvilket dataprogram er å anbefale for det finske språk? Jeg ønsker gjerne linker til nettsider med mer informasjon om fremgangsmåter og muligheter! Tusen takk for hjelp! :-) Kristian Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Hei, Har i mange år ønsket å lære meg finsk, men det har kun blitt med tanken. Har vært mye i Finland tidligere, og ønsket om gjøre meg forstått på finsk har med tiden bare blitt større og større. De fleste i Norge uten noen form for relasjon til Finland, tenker neppe på finsk som et språk de har lyst til å lære seg. Jeg har heller ingen relasjon til landet, noe som gjøre tingnene litt vanskeligere når man skal gå på løs på et så lite språk som finsk. Mulighetene for å lære seg de store verdensspråkene på egenhånd er langt mindre komplisert, da det etterhvert har utviklet seg en rekke gode dataprogrammer for dette, Det samme kan ikke sies om finsk, og i tillegg er språket vanskelig å lære seg. Det har ingen ting til felles med latinske og germanske språk, bortsett fra alfabetet, heldigvis! Det beste hadde uten tvil vært og flytte til Finland, og studere og praktisere språket der. Dette har jeg ikke mulighet til, så derfor blir hjem og fritid min eneste mulighet. Er det andre som har lært seg språk på egenhånd? Jeg er veldig interessert i å høre om hvordan du/dere gikk frem! (Software, (lyd)bøker, barnebøker etc.) Fra nybegynnernivå til "utlært". Hvilket dataprogram er å anbefale for det finske språk? Jeg ønsker gjerne linker til nettsider med mer informasjon om fremgangsmåter og muligheter! Tusen takk for hjelp! :-) Kristian annyyyoonne? Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Vittu kan jo lære deg hva er google it, eneste finsk jeg kan Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Vet ikke om noe, men vær litt mer tålmodig, så får du nok noen gode svar! Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Synes dette virker som et meget spennende prosjekt. Morsomt at du ønsker å lære deg et språk som finsk. Selv prøver jeg å lære fransk nå. Det jeg fikk av kunnskap gjennom VGS var minimalt, men språket ønsker jeg allikevel å lære. Når man lærer et nytt språk handler det om å bygge opp et godt ordforråd. Jeg har en applikasjon på telefonen som lærer meg franske gloser hver dag. Begynner å bli virkelig solid og kan lese og delvis forstå artikler i franske nettaviser. Det hjelper nok også å høre en del av språket. Se filmer med tekst og ta bort teksten etter hvert som du blir bedre. Det beste er nok uansett å besøke og bo i landet. Da kommer språkkunnskapen fort. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Synes dette virker som et meget spennende prosjekt. Morsomt at du ønsker å lære deg et språk som finsk. Selv prøver jeg å lære fransk nå. Det jeg fikk av kunnskap gjennom VGS var minimalt, men språket ønsker jeg allikevel å lære. Når man lærer et nytt språk handler det om å bygge opp et godt ordforråd. Jeg har en applikasjon på telefonen som lærer meg franske gloser hver dag. Begynner å bli virkelig solid og kan lese og delvis forstå artikler i franske nettaviser. Det hjelper nok også å høre en del av språket. Se filmer med tekst og ta bort teksten etter hvert som du blir bedre. Det beste er nok uansett å besøke og bo i landet. Da kommer språkkunnskapen fort. Ikke sant! Takk for det Jeg hadde fransk på skolen jeg også, og som deg, var det jeg satt igjen med minimalt av kunskap. Kan telle, si enkelte ord og setniinger, men der stopper det. Jeg har tidligere vurdert å ta opp fransken jeg også, men når interessen for språket ikke er stor nok, tar det fort mye lengre tid å lære seg et nytt språk. For min del sto jeg da bare igjen med finsk, og nå vet jeg 100 % sikkert at jeg vil lære meg språket. Finsk skal jeg bare beherske. Jeg kikker litt rundt etter ulike måter å lære språket på. Når jeg har fått samlet alle trådene, og laget en "læreplan", er jeg klar til å begynne. Men det er ikke lett. Prosessen kan foregå på litt forskjellige måter, da jeg tror det avhenger litt av hvilket språk man skal studere. Det finske språket har en helt annen setningsoppbygging sammenlignet med de språkene de fleste av oss kjenner til, og i tillegg innehar språket hele 15 kasus. For barn går alt dette av seg selv, men som voksen uten noen form for gehør, og det å skulle lære seg språket på egenhånd, finnes det ikke noen annen utvei enn å pugge, pugge, pugge. Men det blir som det er for de aller fleste som lærer seg et nytt språk, noen språkregler har ingen forklaring. Så selv om man flytter til et nytt land og lærer seg språket, vil de aller fleste av oss avsløre seg som utlending. Vi kjenner feks til feil preposisjonsbruk i det norsk språket blant norske innvandrere. Blir spennende fremover. Takker for innspillene til nå Håper flere slenger seg på!?? God helg! Endret 28. juni 2013 av antere Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Noen finsktalende inne på forumet, forresten... ? Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Prøv å slå denne karen: Er ikke finsk men... Islandsk er nok ikke så mye enklere enn finsk http://www.youtube.com/watch?v=_GXjPEkDfek Lykke tel Endret 4. juli 2013 av speedskater Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Vittu kan jo lære deg hva er google it, eneste finsk jeg kan prøvde å lære meg finsk, men alt jeg har lært meg er perkele! Det blir til gjengjeld ofte brukt til tider. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Prøv å slå denne karen: Er ikke finsk men... Islandsk er nok ikke så mye enklere enn finsk Lykke tel Hehe, har lest at islandsk er vanskelig det også ja. Fordelen med islandsk er allikevel at det tilhører den germanske språkgruppen. Ved hjelp av et par islandsk-timer er det mulig å forstå store deler av en tekst. Mange ord er like, enda flere er like i nynorsken, så forståelsen av språket sitter ikke så langt unna. Derimot kan man ikke si det samme om gramtikken. Å selv skulle beherske språket både muntlig og skriftlig er vanskelig. Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hehe, har lest at islandsk er vanskelig det også ja. Fordelen med islandsk er allikevel at det tilhører den germanske språkgruppen. Ved hjelp av et par islandsk-timer er det mulig å forstå store deler av en tekst. Mange ord er like, enda flere er like i nynorsken, så forståelsen av språket sitter ikke så langt unna. Derimot kan man ikke si det samme om gramtikken. Å selv skulle beherske språket både muntlig og skriftlig er vanskelig. Uttalen på mange av ordene er ganske tricky vil jeg tro Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 @Trådstarter, [...] Jeg har studert Japansk alene i over et år, og jeg har et par tips. For å lære deg ord anbefaler jeg et program som heter "Anki". Anki er Japansk og betyr memorisering/lære noe utenat. Programmet er et såkalt SRS(spaced repetition system)-software, som betyr at du tilegner deg ord ved repitisjon med stadig økende intervaller. Et søk på google kan fortelle deg mer. Når det kommer til å lytte på språket, så er det ikke noe poeng i å lytte til en tekst mens du ser på oversettelse (f.eks. finsk film m. norske undertekster) med mindre du stopper opp regelmessig for å slå opp ord du ikke forstod (noe som igjen kan være veldig vanskelig pga. slang og utydelig språk). Da er det dessuten faktisk bedre å se på med finsk tale og finske subs, for da kan du slå opp alle ordene fra et lengre klipp og så se det om igjen og se om du greier å "forstå det" i real-time. Lang-8.com: Her kan du ta i bruk tilegnet kunskap og få korte tekster rettet av infødte finner. Veldig nyttig, men nyttigere om du har et litt større vokabular. Men vær oppmerksom på at kvaliteten av og til er dårlig og folk gidder sjelden å forklare. Håper disse ressursene kan komme deg til nytte. De har vært svært nyttige for meg. Angående snakket om islandsk så kan jeg si at jeg studerer islandsk selv. I motsetning til hva mange tror likner islandsk veldig mye på norsk. Alt grunnleggende dagligdags vokabular er det samme men med litt forskjellig uttale og noen variasjoner. Den første utfordringen er å lære seg de utallige kasusformene for alle former pronomen, substantiv, tallene 1-4 og adjektiv, samt lære seg grunnleggende verbkonstruksjoner som er forskjellig fra norsk. Der borte sier de f.eks. "Jeg er å løpe" = "Jeg løper (akkurat nå)", "er du med drikkeflaske?" = "har du drikkeflaske (på/med deg)" Neste utfordringen er å lære seg mange ord og lære ideologiske uttrykk. F.eks. er "å legge merke til" = "að taka eftir", dvs. "å ta etter", og islandsk har mange slike uttrykk. Lenke til kommentar
Misolini Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Vil anbefale deg å prøve Assimil. Det er en grei måte for å komme seg gang. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Vil anbefale deg å prøve Assimil. Det er en grei måte for å komme seg gang. Jeg kan ikke fransk, så Assimil funker dårlig for min del. Er avhengig av å bruke pensum på engelsk eller norsk Nå er det en stund siden jeg starten denne tråden. Kan avsløre at jeg allerede har kommet godt i gang, og at jeg satser på å klare meg i Finland hele neste sommer ved kun å anvende det finske språk. Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Vil anbefale deg å prøve Assimil. Det er en grei måte for å komme seg gang. Jeg kan ikke fransk, så Assimil funker dårlig for min del. Er avhengig av å bruke pensum på engelsk eller norsk Nå er det en stund siden jeg starten denne tråden. Kan avsløre at jeg allerede har kommet godt i gang, og at jeg satser på å klare meg i Finland hele neste sommer ved kun å anvende det finske språk. Gammel, men interessant tråd. Holder på å lære meg finsk selv for øyeblikket. Hvordan gikk sommeren i Finland? Endret 30. august 2015 av Samout Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå