Morgens Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Heisan, håper virkelig på hjelp her. Hvor grundig er denne funksjonen? Blir filene skikkelig slettet eller bør man gjøre noe mer først? Evt. hva? Kort forklart kjøpte jeg en Surface Pro for sommeren, men den blir jeg ikke komfortabel med. Sikkert et bra utgangspunkt men den må få 1 eller 2 versjoner til på seg - modnes. Jeg har kopiert en 500 MB fra jobben, synket jobbmailen og har Icloud med alle bokmerker. Hvis jeg velger Windows metoden, kan jeg da risikere at butikken finner tilbake mine data? All hjelp mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Ja, butikken vil kunne få tak i deler av informasjonen om den ikke er overskrevet skikkelig. Det vil nok alltid være mulig å få tak i noe, til en viss grad så lenge disken ikke er fysisk ødelagt. Sjangsen for dette derimot er heller liten.. (Mtp at betjening orker å ta seg tid til det / får vellykket gjennopprettet noe). Den har vel også en SSD så her er vel sjangsen mindre på å få hentet ut noe? Usikker.. men så lenge det ikke er noe skikkelig kritisk noe så kjør på med en vanlig formatering. Endret 27. juni 2013 av iNzzane Lenke til kommentar
code Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Til en grad kan data bli hentet ut, selv om den er "slettet" fra harddisk. Men man har flere metoder man kan overskrive data, hvor det vil være umulig å hente ut hva du opprinnelig slettet.. Tviler også sterkt på at noen data betjening kommer til å gidde å gjøre dette, men om du er super kriminell og FBI har tatt din data, hjelper det lite at du trykket Ctrl+alt+del når du slettet snusket ditt. Å slette ved å installere Windows på nytt er ingen trygg måte å slette noe, og i teori blir veldig lite slettet. Du kan se det som et maleri, først er det tomt, så maler du noe, når du sletter det, legger Windows bare en hvit duk over det, så du kan male på nytt over. Tingen er at man aldri vet hvilken del av maleriet du maler over, så når man fjerner den hvite duken så sitter man igjen med å se deler av det gamle bildet. Endret 27. juni 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Takk for tips. Det er hverken kriminelt eller snusk, men aldri gøy hvis jobbting kommer på avveie da vi har det ganske strengt med sikkerhet. Disken var krymptert, prosessen til Microsoft fjernet krypteringen og når den kom opp igjen kjørte jeg R-Studio som er god til og finne filer. Han fant ingenting som minnet om mitt. Føler meg rimelig trygg nå, men kom gjerne med tips/innspill evt. navn på overskrivere - leverer den i retur på lørdag. Takk igjen. Lenke til kommentar
code Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Eraser er vel det beste: http://eraser.heidi.ie/ Er du veldig paranoid så kjører du 25pass, dette vil ta mange mange timer. Det du vil gjøre er: Delete "unused disk space". Selv om de gratis programmene på nett ikke finner filer, er det forsatt mulig. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Windows 8 har en innebygd funksjon for å nullstille hele maskinen, inkl. sikker sletting av data. Slik tilbakestiller du PCen Sveip inn fra høyre kant av skjermen, trykk Innstillinger, og trykk deretter Endre PC-innstillinger. (Hvis du bruker en mus, peker du på høyre hjørne øverst på skjermen, flytter musepekeren nedover, klikker Innstillinger, og klikker deretter Endre PC-innstillinger.) Trykk eller klikk Generelt under PC-innstillinger. Under fjerner du alt og installerer Windowspå nytt , trykk eller klikk Kom i gang. Følg instruksjonene på skjermen. Obs! Du blir bedt om å velge om du vil slette data raskt eller grundig. Hvis du velger å slette data raskt, kan det hende noen data kan gjenopprettes ved hjelp av spesialprogramvare. Hvis du velger å slette data grundig, tar det lenger tid, men det gjør gjenoppretting av dataene lite sannsynlig. Kilde Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 Takk, det er akkurat den jeg har brukt også. Kjekk funksjon i slike situasjoner. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) er vel ssd i surface pro og ikke harddisk vel? da holder det bare med en overskrivning Endret 10. juli 2013 av Sprokket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå