JulieStene Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Jeg dusja nettopp, og da brukte jeg opp hele varmtvannstanken. Tanken er 200 liter, og har nesten ikke vært brukt før i dag. Det jeg lurer på er om noen vet hvor mye dette kan ha kostet? Blir veldig takknemlig for svar Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Alt for lite info til at jeg kan komme med svar men ca 7-10 kr maks. Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hvor lenge dusjer du i grunn? Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hvor lenge dusjer du i grunn? Det trener nødvendigvis ikke være så lenge. Det går fort mange liter om man ikke "sparer". Lenke til kommentar
JulieStene Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Alt for lite info til at jeg kan komme med svar men ca 7-10 kr maks. OI! Er det virkelig bare så lite? Jeg hadde forventa noe omlag 300 - 400 kr.. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Har du noengang fått en strømregning som tilsvarer det? 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 OI! Er det virkelig bare så lite? Jeg hadde forventa noe omlag 300 - 400 kr.. 3-400 kroner for å varme opp én tank med vann? 1 Lenke til kommentar
JulieStene Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Har du noengang fått en strømregning som tilsvarer det? Nei, jeg bor hjemme så det er ikke jeg som betaler dem. Derfor jeg ikke har noen som helst peiling Lenke til kommentar
krangel Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 http://www.na24.no/article3233017.ece Bytt ut strømprisen de har brukt med dagens og du vil få et ganske godt svar. 1 Lenke til kommentar
rioi Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Varmeelementet i VVB er vel 2 KW. La oss si det tar 5 timer å varme opp vannet du har brukt. Det blir som at en panelovn på 1 KW står på i 10 timer, noe den gjør daglig på vinteren. Er riktignok mulig VVB bruker lenger tid enn 5 timer. Det vet ikke jeg. Tipper rundt 10 kroner jeg. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Nei, jeg bor hjemme så det er ikke jeg som betaler dem. Derfor jeg ikke har noen som helst peiling Nei, det koster ikke mange kronene for en dusj. Men du bor hjemme med foreldre, og kanskje søsken? La oss ta en familie med to voksne og tre barn. Hver av dere dusjer en gang om dagen, noe som tilsvarer ca 150 dusjer i måneden. Hvis en dusj koster 5 kroner, så er det 750 kroner i måneden å holde familien ren. Dusjer man lenge, så dusjen koster 10 kroner, så snakker vi 1500 kroner i måneden. Så det er "billig" å dusje litt ekstra lenge en gang, men dusjer man mange ganger kan noen få minutter ekstra hver gang gi relativt store utslag på strømregningen. Nå skal det sies at jeg egentlig ikke vet akkurat hvor mye en typisk dusj koster, og det varierer uansett sterkt etter hvor varmt vann man liker, hvor effektiv varmtvannstanken er både på å varme opp og holde på varmen, om man bruker sparedusj og hvor stort trykk man liker på vannet. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 OI! Er det virkelig bare så lite? Jeg hadde forventa noe omlag 300 - 400 kr.. - Du bruker tanken alene når du dusjer - Dere er vel typ 4 stk i familien? - Annet bruk er vel også en tank pr dag? = 5 tanker dagen, - 400 * 5 * 30 = 60 000,- kr. Dusjing blir en dyr affære for din familie om dere betaler disse prisene, og alle bruker 200 liter vann. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Et kjapt regnestykke: Vi kan anta at det kalde vannet inn i tanken vil holde rundt 15 C og det skal varmes opp til 75 C. 200 liter vann skal altså varmes opp 60 C, det krever så mye energi: 4,18 kJ/L/C * 200 L * 60 C = 13,9 kWh Med litt svinn blir det omtrent 15 kWh. Pris per kWh avhenger av hvor du bor i landet, nettleverandør årstid osv., men omtrentelig 10-15 kr er vel greit overslag 4 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Det er flere mangler med regnestykket ditt, selv om prisen for å varme opp 200 liter vann sikkert er rett. (men temperaturen på kaldvannet inn er nok lavere, antakelig mellom 5-10 grader.) For det første; man bruker ikke 200 liter vann på en dusj. En sparedusj bruker 8-10 liter i minuttet, så da måtte man i tilfelle dusje i over 20 minutter. For det andre, så dusjer du forhåpentligvis ikke i 75* varmt vann, men noe omkring 38-40*. (Vannet i berederen holder kanskje 75*, men det blandes ut med kaldt vann i blandebatteriet, slik at forbruket av varmtvann isolert sett er nede i ca. 4-5 liter i minuttet.) Denne siden indikerer at strømforbruket på en 10 minutters sparedusj ligger på ca 4kWh. edit: Er jo en fordel å lese førsteinnlegget litt grundigere... Det måtte være en lang dusj, et dusjhode som er så langt fra en sparedusj det går an å komme, eller så hadde flere andre familiemedlemmer også dusjet/brukt varmtvann like før.. Endret 29. juni 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå