Corbeau Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hei, Jeg er 18 år og ufaglært, jeg jobber ei uke (syv dager) med et firma hvor vi bygger opp grunnpilarer og div. asfalt arbeid rundt en Rema butikk. I kontrakten min står det at jeg skal ha 125 kr/time og har 100% stilling. Vi jobber elleve timer pr. dag og blir å jobbe fram til søndag (startet på mandag). Får jeg riktig lønn etter regelverket? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hele arbeidsavtalen din er lovstridig. Det er ikke lov å jobbe (bli pålagt) en arbeidstid som overstiger 54 timer pr. uke under noen omstendigheter. Du har også rett til 40% overtidsbetaling etter 9 timer på jobb en dag og etter 40 timer på en uke. Dog kan det gjennomsnittberegnes over 52 uker (uten at jeg er helt inne på nøyaktig hvordan dette gjøres for å være lovlig) med en AVTALE (det må stå i kontrakten din). Når det gjelder selve lønnen så er det ingen lovfestet minstesats. Er bedriften du jobber i bundet av tariffavtale og du er organisert så skal du ha det som står i gjeldende tariff, dog regner jeg med at du ikke er organisert og bedriften høres tvilsom ut. Du har en timelønn som sannsynligvis er lavere enn det folkene (over 18) i kassa på Rema-butikken får. Lenke til kommentar
SIapoe Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Tariffavtalen er allmengjort. Dvs det er en minstelønn hvis du jobber som gartner er den 125 kr, men hvis det regnes som byggningsarbeid er den 156 kr. På overtid gjelder arbeidsmiljøloven du kan sjekke den selv eller kontakte http://ny.lo.no/ung/Campaign/jobbhandboka/ . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå