Stud0047 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hei Litt om meg selv siden det er relevant: Jeg er 32 år gammel, kom til Norge som 16 åring. Jeg har giftet meg med en som kom til Norge for ca 2 år siden. Jeg har aldri gjort noe ulovlig. Jeg har fått jobbstilbud på en stilling som krever sikkerhetsklarering på nivå hemmelig. Jeg fylte skjemaene som skal fylles i forbindelse med sikkerhetsklarering, og leverte til en annen avdeling ( som har ansvar for det). I jobbstilbudet kommer det tydelig frem, med rødt skrift at det skal søkes for HEMMELIG, og det har jeg gjort. Personen jeg har levert søknad til, har krysset for COSMIC TOP SECRET. Etter noen måneder kom svaret. I brevet står det følgende: NSM vurderer at det per i dag foreligger 2 års personhistorikk på din ektefelle. Dette er ikke tilstrekkelig for at en klarering på nivå COSMIC TOP SECRET kan gis. Det er heller ikke tilstrekkelig for at en klarering kan gis på et lavere nivå. Observasjonstiden er 7 år. Med andre ord: Jeg kan ikke søke om CTS før om 7 år. Så spørsmålet mitt er: Er det noe poeng å klage? Hvis ja, hva skal jeg skrive i klagen. Jeg har jo egentlig ikke mye å klage på da de skal ha minst 10 års personhistorikk for klareringer. Det eneste jeg kunne vel klaget på er jo at jeg ikke får et lavere nivå heller, siden på enkelte er (ofte )kun hovedperson som sjekkes. Klarering lavere enn hemmelig hjelper meg ikke uansett. Fristen på klagen er imorgen. Jeg har i utgangspunktet godtatt avgjørelsen, men tenkte å høre noe fra dere. Kanskje noen av dere har vært i noe lignende situasjon. Dersom DU mener at klagen kan faktisk føre frem, så vennligst skriv hele "klagebrevet ditt". Trenger ikke å være mer enn et par linjer Til INFO: Jeg spurte h*n som hadde krysset av for COSMIC TOP SECRET, om hvorfor h*n hadde gjort det, og fikk følgende til svar: Det gikk litt raskt i svingene Jeg regner egentlig med at det ikke hadde betydd noe selv om hun hadde krysset for hemmelig. På forhånd takk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Dersom du har ment å søke om HEMMELIG, og så får avslag fordi du ikke oppfyller kravene til CTS, så er jo det åpenbart feil. 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Skal vel ikke så mye til for å blir klarert til hemmelig. CTS derimot, det er litt verre. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 CTS er de ganske strenge med å gi ut, søk om hemmelig og sats på at du får det. Er nok ikke noe poeng å klage, du kan jo med de har sine kriterier å gå ut fra som du ikke fyller. Trenger du CTS? Om ikke får du det ikke selv om du oppfyller kriteriene. Lenke til kommentar
Stud0047 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Dersom du har ment å søke om HEMMELIG, og så får avslag fordi du ikke oppfyller kravene til CTS, så er jo det åpenbart feil. Hei Joda, men som nevnt tidligere så står det i brevet at det er heller ikke tilstrekkelig for at en klarering kan gis på et lavere nivå. Jeg har ringt NSM, og de sa at loven er slik at dersom en får avslag på en klarering det er søkt på, så "går det nedover" og sjekker om vedkommende kan få en lavere klarering. Lenke til kommentar
Stud0047 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) CTS er de ganske strenge med å gi ut, søk om hemmelig og sats på at du får det. Er nok ikke noe poeng å klage, du kan jo med de har sine kriterier å gå ut fra som du ikke fyller. Trenger du CTS? Om ikke får du det ikke selv om du oppfyller kriteriene. Nei, jeg trenger ikke CTS. Kun hemmelig. NSM har skrevet følgende: NSM vurderer at det per i dag foreligger 2 års personhistorikk på din ektefelle. Dette er ikke tilstrekkelig for at en klarering på nivå COSMIC TOP SECRET kan gis. Det er heller ikke tilstrekkelig for at en klarering kan gis på et lavere nivå. Det betyr rett og slett at jeg ikke får det laveste klarering en gang. Endret 27. juni 2013 av Stud0047 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Dette er saksbehandlingsfeil då søknaden har blitt behandla på eit anna grunnlag enn du hadde kryssa av for. Så du har saklig grunn til å klage, men det einaste som skjer er at søknaden blir behandla ein gong til dersom du heller ikkje kvalifiserer til å bli godkjent med HEMMELIG. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Synd det, du kan som sagt klage, men de har fortsatt sine retningslinjer og regler å følge. Har en del erfaring med sånt, var til og med en som klagde på på en avgjørelse, han hadde CTS, men mistet den og klagde uten at det hjalp, kjenner også en som mistet klareringen pga av han giftet seg. De er i følge min erfaring veldig firkantede når det gjelder klareringer, og jeg var i en avdeling der hemmelig var lav. Så lenge det står at du ikke kan få lavere klarering er nok dette noe de holder seg til. Men igjen, CTS er en Nato-klarering, hemmelig er en nasjonal klarering, så det er godt mulig de mener en lavere Nato-klarering. CTS sjekkes deg og din nærmeste familie Hemmelig sjekkes deg og samboer/tilsvarende Så, de sjekker samboeren din i begge tilfeller. Endret 27. juni 2013 av aklla 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå