Gå til innhold

Bruk av private sykehus for å få ned helsekøene?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Du ba om "eksempler på noen land der det totale helsetilbudet for befolkningen er bedre enn i Norge".

Forutsatt at en av hovedmålene (for ikke å si hovedmålet) med helsetjenester er å overleve lengre enn de naturlige 40 årene som var normalen før, så kan man vel si at målestokken er forventet levetid, og da finner du faktisk endel land som har bedre helsetjenester enn Norge.

Klart om ditt bedre kun betyr "det som kguns syns", så vil utvilsomt det norske systemet være myyyyye bedre enn alt annet.

Klart om du har en annen mening med ditt bedre enn disse to, så hadde det vært greit om du forklarte hva du mener med "bedre" ;)

Og

1. Hvordan bevises det i den Wikipedia kilden?
  2. Anser du Wikipeida for å være en påliteltig kvalitetssikret kilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedssystem? Hvorfor har ikke Norge et markedssystem?

Fordi de har, som alle andre vestlige land med unntak av USA, ment at helse er noe alle skal ha rett til og ikke noe som kun er for de som har råd. Men markedstenkingen(NPM) står sterkt i offentlig sektor i de fleste vestlige land.

Lenke til kommentar

Forutsatt at en av hovedmålene (for ikke å si hovedmålet) med helsetjenester er å overleve lengre enn de naturlige 40 årene som var normalen før, så kan man vel si at målestokken er forventet levetid, og da finner du faktisk endel land som har bedre helsetjenester enn Norge.

Du har jo også saker som dette:

http://www.vg.no/nyh...?artid=10102259

Da Anne Torill Østrem (67) brakk armen, måtte hun ligge med sterke smerter på Ullevål i åtte dager før hun ble operert.

...

Østrem ble sendt til Legevakten i Oslo og senere til Ullevål, hvor hun ble innlagt mens hun ventet på operasjon. Den ble utsatt flere ganger frem til hun endelig ble operert lørdag 6. april - åtte dager etter at hun hadde falt og slått seg.

- Hver gang jeg fikk beskjed om at jeg skulle opereres måtte jeg faste i 12 timer. Jeg fastet til sammen syv ganger - en av gangene 24 timer i strekk, sier hun.

...

67-åringen forteller at hun fem av dagene måtte ligge i gangen på sykehuset.

- Å ligge på gangen og ikke kunne spise samtidig som man har de smertene - man kan bli gal av mindre, sier Østrem.

- Men er det medisinsk forsvarlig at en pasient ligger i åtte dager med tre brudd i armen?

-Ja, vi vurderer det slik, sier [avdelingsoverlege] Engebretsen.

Overlegen har antakelig rett på den måten at Østrem sannsynligvis ikke vil dø eller få varige fysiske skader av opplevelsen. Men det sier likevel litt om hvor godt planleggingen fungerer i norsk helsevesen.

Lenke til kommentar

Og

Kilden indikerer forventet levealder, og derved hva som er "best" om man anser at resultatet av gode helsetjenester er at man overlever lengre

Anser du Wikipeida for å være en påliteltig kvalitetssikret kilde?

Vel, jeg vil vel si at den har iblandt noen problematiske beskrivelser, men generelt sett er den ikke værre enn andre oppslagsverk som Store Norske eller Encyclopaedia Britanica.

Anser du at der er noe feil i artikkelen jeg linket til kan du gjerne påpeke feilen.

Lenke til kommentar

Og

Men for helvete, begge disse punktene er irrelevante. Problemet med listen er kun at de tar med mikrostater, og at den kun har en korrelasjon med legevesenet i landene da diet og livsmåte samt vær og klimaet er enda viktigere så lenge grunntjeneste holder igjen grunnsykdommer som dreper folk som fluer.

Selv om vi bruker den som liste, så ser vi at det er også en stor forskjell på levelalderrangsjering mellom kvinner og menn i de statene. Videre er det også en stor fordeling mellom landene med privat, privat med et fint skal, coeksitens av begge og kun offentlig.

Lenke til kommentar
Overlegen har antakelig rett på den måten at Østrem sannsynligvis ikke vil dø eller få varige fysiske skader av opplevelsen. Men det sier likevel litt om hvor godt planleggingen fungerer i norsk helsevesen.

Joda, men slike ting som "livskvalitet" er mye vanskeligere å måle på tvers av grenser enn alder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kilden indikerer forventet levealder, og derved hva som er "best" om man anser at resultatet av gode helsetjenester er at man overlever lengre

Det er en av flere faktorer i et multidimensjonalt system.

Vel, jeg vil vel si at den har iblandt noen problematiske beskrivelser, men generelt sett er den ikke værre enn andre oppslagsverk som Store Norske eller Encyclopaedia Britanica.

Merker meg det, men personlig foretrekker jeg de to kildene fremfor Wikipeida:

Wikipedia kilde for høyreekstremisme eller nyttig verktøy?

Min datter som tar lærerskolen sier at Wikipedia ikke godtas som kilde. Jeg antar at de godtar SNL og Britannica som kilde.

Intet nettsted har spekulert mer i Googles adaptive inverterte lenke matrise modell av WWW enn Wikipedia.

Anser du at der er noe feil i artikkelen jeg linket til kan du gjerne påpeke feilen.

Jeg har ikke tid til å vurdere den artiklen på det temet den omhandler. Som nevnt er det kun en av flere faktorer.

Du stiller et alt for ledende spørsmål. Spørsmålet er "er det bra å", ikke "hvorfor er det ikke bra å".

Evt. kan du prøve "hvorfor mener noen at det ikke er bra å", men hellr ikke det er optimalt.

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1522777&view=findpost&p=20697699

Noen er nok interessert i at de trådene jeg nevner i denne

http://www.diskusjon...post&p=20697696

posten drukner.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men for helvete, begge disse punktene er irrelevante.Problemet med listen er kun at de tar med mikrostater

1. Norge ER en microstat2. USA, Russland, Kina, etc er med på listen

, og at den kun har en korrelasjon med legevesenet i landene da diet og livsmåte samt vær og klimaet er enda viktigere så lenge grunntjeneste holder igjen grunnsykdommer som dreper folk som fluer.
Ro, ro til fiskeskjær ... dog du glemte den viktigste faktoren nemlig gjennomsnittsintekt men den trekker jo i "feil" rettning for deg ;)
Selv om vi bruker den som liste, så ser vi at det er også en stor forskjell på levelalderrangsjering mellom kvinner og menn i de statene. Videre er det også en stor fordeling mellom landene med privat, privat med et fint skal, coeksitens av begge og kun offentlig.

Joda, men spørsmålet til kgun var om det eksisterte noe bedre enn norsk helsevesen for hele befolkningen, som hadde private aktører.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Min datter som tar lærerskolen sier at Wikipedia ikke godtas som kilde. Jeg antar at de godtar SNL og Britannica som kilde.

Intet nettsted har spekulert mer i Googles adaptive inverterte lenke matrise modell av WWW enn Wikipedia.

Hvis du vil kontrollere at tallene er korrekte, kan du se under References i artikkelen. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy#References

Lenke til kommentar

Min datter som tar lærerskolen sier at Wikipedia ikke godtas som kilde.  Jeg antar at de godtar SNL og Britannica som kilde.

Store norske syns jeg er dårlig rett og slett, Britannica er veldig bra men jeg har ikke en kopi, og wikipedia er lett å bruke for oss som diskuterer her, så får vi heller ta opp de manglene vi ser ved deres verk ettersom vi kommer over problemer der. Det er også godt med kilder for deres artikler så det burde være relativt lett å gå deres artikler "i sømmene" om man anser at det som står er feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Store norske syns jeg er dårlig rett og slett,

Artiklene er skrevet av fagfolk. Jeg personlig liker ikke når jeg ser Wikipedia som første treff.

Lenke til kommentar

1. Norge ER en microstat

Ikke med 5 millioner inbyggere.

2. USA, Russland, Kina, etc er med på listenRo, ro til fiskeskjær

... dog du glemte den viktigste faktoren nemlig gjennomsnittsintekt men den trekker jo i "feil" rettning for deg

Og? Hvor annet enn ræva di får du det fra?

Joda, men spørsmålet til kgun var om det eksisterte noe bedre enn norsk helsevesen for hele befolkningen, som hadde private aktører.

Selv i forhold til det original spørsmålet og problemstillingen er det en regn løgn.

Mine to punkter. Begrunn gjerne.

Problemet er at wikipedia er mer enn greit nok for allmennstatetikk, som f.eks folketall og rapporterte dødstall.

Det andre problemet er at man har ingen grunn til å diskutere kilden vis kilden diskrediterer argumentet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Problemet er at wikipedia er mer enn greit nok for allmennstatetikk, som f.eks folketall og rapporterte dødstall.

Det andre problemet er at man har ingen grunn til å diskutere kilden vis kilden diskrediterer argumentet.

Det er ikke det som er konteksten her.

Har dere som forsvarer privatdrevne sykehus eksempler på noen land der det totale helsetilbudet for befolkningen er bedre enn i Norge?

Og

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Fordi de har, som alle andre vestlige land med unntak av USA, ment at helse er noe alle skal ha rett til og ikke noe som kun er for de som har råd. Men markedstenkingen(NPM) står sterkt i offentlig sektor i de fleste vestlige land.

Og hva får deg til å tro at ikke alle mennesker får gjort noe med helsen sin i et markedsliberalt samfunn?

Jeg mistenker at dere tror staten er noe mer enn det egentlig er. Staten er ikke en snill gud.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For noe spøryt. Tror du selv på disse figurene. Hvilke svar er dette og dine stadige klippinger og liminger fra Wikipedia? Når har du kommet med egne ressonementer utover en setnings påstander? Det er da fint at du får herje på å klippe å lime her inne SF. Dette blir for dumt for voksne meddebattanter.

1. Hva har dette med privat sykehusdrift å gjøre?
  2. Hva er det du vil bveise?

Er du i stand til å komme opp med annet enn en setnings påstander og klipping og liming fra nettet?

Lenke til kommentar

For noe spøryt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Tror du selv på disse figurene.
Ja, og du og alle andre vil lett kunne motbevise disse figurene om dere med andre kilder om dere tviler på tallene. Faktum at dere ikke kan påpeke noen feil i det hele tatt tyder på at der ikke er noen feil i det hele tatt.
Hvilke svar er dette og dine stadige klippinger og liminger fra Wikipedia?
Det er svar på spørsmålene som du og del Diablo fremasatte.
Når har du kommet med egne ressonementer utover en setnings påstander?
Når det trengs mer for å besvare deres spørsmål
Det er da fint at du får herje på å klippe å lime her inne SF.  Dette blir for dumt for voksne meddebattanter.
Det må eventuelt de voksne meddebattanter vurdere.

1. Hva har dette med privat sykehusdrift å gjøre?
Du spurte om der eksisterte bedre helsetilbud andre steder, det gjør det. Videre kom Diablo med andre relevante faktorer for justering, men utelot den viktigste: GDP/capita.
Hva er det du vil bveise?

Norges helsevesen er IKKE verdens beste, og der er helsevesen med viktig privat komponent som er bedre.
Er du i stand til å komme opp med annet enn en setnings påstander og klipping og liming fra nettet?

Joda, jeg kan hoppe og danse, men det er ikke særlig relevant for problemstillingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og hva får deg til å tro at ikke alle mennesker får gjort noe med helsen sin i et markedsliberalt samfunn?

Jeg mistenker at dere tror staten er noe mer enn det egentlig er. Staten er ikke en snill gud.

Markedet foretrekker profitt. Lite profitt i fattige syke kunder. Forsikring selskaper hater meget syke handikappede folk og benekter dem forsikring eller koster det så mye at det ikke kan kjøpes av individet. Det gjelder også sykehus, lite profitt hvis individet ikke har forsikring og har lite penger

Min søster har en handikappede datter som forsikring selskap sa de ikke ville støtte når hun ble født. Hun måtte betale behandlingen selv som ble ti gangers hennes lønn. Uten statens støtte senere ville hun dør fordi det fantes ingen forsikringsselskap som ville tilby noe som var mindre enn 100% av hennes lønn

Slik går det med markedet i helse systemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...