Gå til innhold

Bruk av private sykehus for å få ned helsekøene?

Anbefalte innlegg

Så de faste kostnadene betyr ikke noe for privat bedriftsetablering og privat drift? Det er nytt for meg.

Nei, det var ikke det jeg sa. Du snakker om enhetskostnadene, ikke om bedriftsetablering. Selvsagt vil det koste penger å starte et sykehus, men du vet like godt som meg at det finnes nok av private helseinstitusjoner som har klart dette fra før av.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det var ikke det jeg sa. Du snakker om enhetskostnadene, ikke om bedriftsetablering. Selvsagt vil det koste penger å starte et sykehus, men du vet like godt som meg at det finnes nok av private helseinstitusjoner som har klart dette fra før av.

Spørsmål er om folk som er syke ville undersøke og sammenligne hvor mye behandlingen koster, særlig når de er i nød og særlig når de forstår ikke hva de kjøper. Det dyreste behandling er når jeg plutselig har en livstruende ulykke, da ringer jeg ikke forskjellige sykehus til å finne den billigste, jeg ønsker den raskeste, ikke den billigste

Det har blitt flere undersøkelser som viser at kunder ikke oppfører seg når det gjelder lege behandling som de gjør når de kjøper brød. Kjøper de ubehagelig brød så dør de ikke. Frimarkedet fungerer ikke så bra når kundene ikke er velinformert og ikke greie å lete etter det som markedet tilbyr

USA, som har det frieste markedet er også den dyreste

Lenke til kommentar

Hva skjer med de aller fattigste i Norge hvis alle sykehusene skulle privatiseres? Drar de ikke til de sykehusene som tilbyr de tjenestene med dårligst kvalitet med lavest pris, og som enten ikke har muligheten til å helbrede pasientene, eller vil tilby dem dårlige behandlinger?

Lenke til kommentar

Hva skjer med de aller fattigste i Norge hvis alle sykehusene skulle privatiseres? Drar de ikke til de sykehusene som tilbyr de tjenestene med dårligst kvalitet med lavest pris, og som enten ikke har muligheten til å helbrede pasientene, eller vil tilby dem dårlige behandlinger?

Det har jeg ikke tatt stilling til, det er heller ikke det som er tema for tråden.

Lenke til kommentar

Leste om et privat sykehus i england tror jeg det var, mistengt for å utføre en masse unødvendige operasjoner selv om det ikke var nødvendig, men for profitt.

På bakrund av dette var dødsraten på pasienter 75% høyere en sykehus ellers.

En annen ting er jo at dersom staten må betale nesten hele behandlingen likevel ser jeg ikke helt poenget med private sykehus, da kunne man liksågodt brukt behandlingen på offentlige sykehus.

I private sykehus vil man også altid ta sikte på overskudd som tas ut ut i profitt. Og sist men ikke minst vil de lønnsomme pasientene havne hos private mens de som bare er utgifter likevel havne hos de offentlige.

Lenke til kommentar

Leste om et privat sykehus i england tror jeg det var, mistengt for å utføre en masse unødvendige operasjoner selv om det ikke var nødvendig, men for profitt.

Fortell mer om dette sykehuset, slike groteske ting ville nok ikke forekommet, da sykehusene ville blitt saksøkt til de ble konkurs, risikoen er rett og slett for stor.

Sier ikke at det ikke kan skje; men det hørtes rart ut.

Men, dette skjer i Norges helsemonopol i dag http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/forskningsprosjekt-foerte-til-alvorlige-hjerneskader-3941463.html

Lenke til kommentar

Fortell mer om dette sykehuset, slike groteske ting ville nok ikke forekommet, da sykehusene ville blitt saksøkt til de ble konkurs, risikoen er rett og slett for stor.

Den er under etterforskning, var england om jeg husker rett, finner ikke frem artikkelen nå da den var noe vanskelig å søke frem, men var fra artikkel i db eller vg for litt siden.

Kanskje noen andre kjenner til artikkelen jeg viser til?

Lenke til kommentar

Bullshit, USA er enda mer gjennomregulert enn Norge.

Fordi det er et markedsystem. Et markedsystem avhenger av reguleringer for å sikre at alle aktører opptrer slik det forventes av dem. Og enda verre blir det når ikke alle har råd til å kjøpe dette "produktet" som er forskjellen mellom liv og død - da får man dårlige "løsninger" hvor sykehus blir pålagt å hjelpe folk i akutte situasjoner, men kun så mye at de klarer seg der og da, men ingen langtidsbehandling eller oppfølging av sykdommer som ikke er akutte.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at dersom staten må betale nesten hele behandlingen likevel ser jeg ikke helt poenget med private sykehus, da kunne man liksågodt brukt behandlingen på offentlige sykehus.

I private sykehus vil man også altid ta sikte på overskudd som tas ut ut i profitt. Og sist men ikke minst vil de lønnsomme pasientene havne hos private mens de som bare er utgifter likevel havne hos de offentlige.

Har selv lest flere forskjellige artikler om overbehandling. Tror ikke det er hverken noe nytt eller ukjent fenomen.

http://www.dagsavisen.no/samfunn/overbehandling-koster-dyrt/

http://www.na24.no/article3556529.ece

Men det kan også skje ved offentlige sykehus, men av litt andre årsaker(vanligvis ikke-økonomiske), men pga. organisasjonsformen kan det vel være lønnsomt for helseforetak å behandle mer enn nødvendig for å få mer penger. Mener jeg leste noe om det for en stund siden.

Lenke til kommentar

Poenget er at de offentlige sykehusene er fulle og det er lange køer, mens det er ledige plasser på private alternativer. Så jeg med flere her syns at staten skulle kjøpt opp disse plassene for å få ned helsekøen. Men andre her mener at disse plassene skal være reservert folk som har penger til å betale for det selv (les, de rike).

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Fordi det er et markedsystem. Et markedsystem avhenger av reguleringer for å sikre at alle aktører opptrer slik det forventes av dem. Og enda verre blir det når ikke alle har råd til å kjøpe dette "produktet" som er forskjellen mellom liv og død - da får man dårlige "løsninger" hvor sykehus blir pålagt å hjelpe folk i akutte situasjoner, men kun så mye at de klarer seg der og da, men ingen langtidsbehandling eller oppfølging av sykdommer som ikke er akutte.

Markedssystem? Hvorfor har ikke Norge et markedssystem?
Lenke til kommentar

Det er nok neppe så mange som driver slikt, da det er altfor risikabelt. Men det er vanlig å gjennomføre endel ekstra unødvendige tester og skrive ut mer medisiner for å tjene mer penger.

Lenke til kommentar

Incentivproblematikken er like aktuell for offentlige sykehus. Private sykehus har definitivt interesse av å overbehandle for å tjene mer penger, men et offentlig sykehus ønsker derimot å behandle minst mulig for å spare penger. Jeg vet ikke hva som er verst, men jeg synes det er deilig å slippe og "mase" for å få behandling.

Lenke til kommentar

Har dere som forsvarer privatdrevne sykehus eksempler på noen land der det totale helsetilbudet for befolkningen er bedre enn i Norge?

http://en.wikipedia....life_expectancy

Hvilket svar et det?

Du ba om "eksempler på noen land der det totale helsetilbudet for befolkningen er bedre enn i Norge".

Forutsatt at en av hovedmålene (for ikke å si hovedmålet) med helsetjenester er å overleve lengre enn de naturlige 40 årene som var normalen før, så kan man vel si at målestokken er forventet levetid, og da finner du faktisk endel land som har bedre helsetjenester enn Norge.

Klart om ditt bedre kun betyr "det som kguns syns", så vil utvilsomt det norske systemet være myyyyye bedre enn alt annet.

Klart om du har en annen mening med ditt bedre enn disse to, så hadde det vært greit om du forklarte hva du mener med "bedre" ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...