Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Beklager om dette er en post som har gått igjen 1000 ganger før. Jeg skal sjekke ut et par tråder så snart jeg får tid.

Jeg bare lurte på om dere kunne hjelpe meg litt her ettersom jeg har noen spørsmål.

1. Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen på speilrefleks og systemkamera? På komplett.no f.eks. sorteres kameraene i disse to gruppene og jeg forstår ikke helt hva de går ut på.

2. Jeg er på utkikk etter et nytt kamera og lurer på om dere har noen anbefalinger?

Bruksområdet er variert ute. Jeg kjører mye på mc tur eller drar på fluefisketurer så det bør tåle litt vær og dårlige lysforhold bør heller ikke være noe problem.

Bildekvalitet er selvfølgelig høyt på lista det også.

Prisklasse opptil ca 5000 kanskje?

Beklager om dette går igjen, lover å lese trådene jeg kommer over så snart jeg får tid. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemkamera betyr at man kan bytte objektiver og det finnes i hovedsak 2 undergrupper, den ene er speilrefleks og den andre er såkalte speilløse systemkamera. Begge typene har sine pluss og minus, speilløse er ofte mindre i størrelse enn speilrefleks, mens speilrefleks har et for mange viktig fortrinn når det gjelder følgefokus og sanntidsoppdatering i søkeren. Mange speilløse leveres og uten søker slik at man da må bruke skjermen bak til søker slik som på kompaktkamera. Dette er bare grovt fortalt, det er endel andre forhold som og er ulike.

Jeg tror jeg vil anbefale speilrefleks i ditt tilfelle og bruksområde og da Nikon, Canon og Pentax. Canon (som jeg kjenner best til selv) har 600D/650D og 700D som er rimelig safe valg og Canons storselgere. De 3 er i samme serie (høyest nr er nyest) og egentlig er de ganske like og gir omtrent samme bildekvalitet. Jeg vil tro at 600D/650D med kitobjektiv vil passe inn i ditt budsjett, husk at du og må kjøpe minnekort, helst 2 og jeg anbefaler et ekstra batteri.

Værtetting er et ymse begrep, de fleste kamera tåler endel, dog svært få direkte pøsregn - og ikke alle objektiver er værtette slik at det er liten hensikt i et værtettet kamerahus dersom objektivet ikke er værtett. Pentax er kjent for å ha god værtetting i huset, hvordan det er med objektivene (og pris) er jeg usikker på, men det kan andre uttale seg om siden jeg kjenner lite til Pentax (og Nikon).

Edit: Ved nærmere ettertanke vil jeg av de canonkameraene jeg nevnte valgt 650D som i grunnen er nesten helt likt som 700D. Dog begynner det å bli noe vanskelig å få tak i 650D ser jeg av prislistene. Et annet alternativ er 100D som er helt nytt og som bla Lefdal har tilbud på nå med snaut 4800,- inkl kitobjektiv. 100D er lansert som verdens minste speilrefleks i produksjon og innmaten er omtrent som 650D med noen små forskjeller. Så hvis liten størrelse er viktig kan 100D være et alternativ.

Bare husk at uansett hva du kjøper så få med et objektiv med stabilisering, hos Canon heter det "IS".

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

1. Forskjellen er speilet. Speilrefleks er systemkamera, men systemkamera er ikke nødvendigvis speilrefleks. Systemkamera betyr at objektivet "linsa" er utbyttbart. Speilrefleks har utbyttbare objektiver, men har i tillegg et speil som gjør at man ser objektivets utsyn i et lite vindu (optisk søker) over skjermen. Det gjør blant annet at man kan holde kameraet stødig inntil ansiktet når man tar bilder. Forhåndsvisningen av bildet via speil og glass er også langt bedre enn det man får på en LCD-skjerm. Litt enkelt forklart velger du på komplett sine sider om du vil ha søkervindu eller ikke ved å velge bare systemkamera eller speilrefleks-type systemkamera.

2. Pentax har mange fine egenskaper som værtetting, innebygget stabilisator, DNG-format, innebygget timelapsfunksjon, med mer, men jeg synes det tilbudet på Nikon D5100 + 18-105mm VR til 3990 kr er et bedre tilbud på grunn av det ganske allsidige allround-objektivet. Så fremt man ønsker et sånt objektiv da. 18-105 er et bra objektiv å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...