Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt forsikringsselskap, melde km stand?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Vurderer å bytte selskap, på den gamle forsikringen har jeg kjørt langt over km stand... så hvis jeg bytter til et nytt, kan jeg bare oppgi km stand jeg har nå og forsikre derfra, uten konsekvenser? Eller vil nytt forsikringsselskap kontakte gammelt og finne ut at jeg har kjørt over grensa?

Kun svar fra folk som VET! :) takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bytter selskap skal du oppgi til det gamle hva sin kilometer er så de får kalkulert om du skylder penger eller de skylder deg.

Du oppgir kilometer til nye selskap, og de sjekker stort sett med det gamle.

Hvis du lyger på kilometerstand på bilen, og kommer ut for en ulykke, kan du få redusert utbetalingen din, fra litt til å miste alt.

Personlig synes jeg ikke det er verd et par kroner .

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dinepenger.no/spare/forsikringsfelle-sjekk-kilometerstanden/124023

Forsikringsutbetalingen blir avkortet! Forsikrer du bilen for 12.000 kilometer og krasjer etter å ha kjørt 14.000 kilometer, blir forsikringen avkortet i forhold til neste «forsikringssteg» som er 16.000 kilometer.

Skulle du være så uheldig at du samtidig skader passasjerene i bilen du krasjer med, kan den «økonomiske smellen» bli enda større. Her er det mer enn bare overkjørte kilometer som avgjør. For eksempel om du kjørte grovt uaktsomt eller ikke.

Avgjørende for å avkorte ved personskader vil blant annet være størrelsen på skaden og grad av rimelighet, dette vurderes individuelt i hvert enkelt tilfelle. Skadene må ha et visst omfang. I hvor stor grad du har overskredet avtalt kjørelengde, kan også ha betydning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Personlig synes jeg ikke det er verd et par kroner .

Er nok snakk om litt mer enn "et par kroner"... :) har kjørt ca 20 000 km over grensa...

men hvis nytt selskap sjekker med gammelt er det vel ikke vits å prøve på noe... får bare oppdatere km stand og betale da :/

Lenke til kommentar

Kilometerstanden står på oppsigelsesskjema som sendes av nytt selskap til gammelt selskap. Normalt får du etterfakturert mellomlegget.

TULL... du oppgir jo ikke km stand ved oppsigelse!

Høres veldig ulogisk ut at forsikringsselskapene skal få i både pose å sekk. Avkorte erstatning hvis du kjører for langt og like vel forlange full betaling.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Høres veldig ulogisk ut at forsikringsselskapene skal få i både pose å sekk. Avkorte erstatning hvis du kjører for langt og like vel forlange full betaling.

Hvis han i det hele tatt får erstatning, så vil han få en med gigantisk fratrekk. Liker ikke å ha sånne folk på veien. Hvis de gambler med forsikringen, hva annet gambler de med?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis han i det hele tatt får erstatning, så vil han få en med gigantisk fratrekk. Liker ikke å ha sånne folk på veien. Hvis de gambler med forsikringen, hva annet gambler de med?

Enig, de som kjører over tillatt km etter forsikringa må nok likestilles andre kriminelle og bures inne noen år synes jeg... er vi enig da?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det skal ikke gå an å kjøre 20k over grensa? Minste kjørelenge er vel 8000 hvis jeg ikke husker feil, enten så har du vært utrolig korttenkt når du regnet forsikringen (du burde klare å tenke deg fram til om det er 8000 eller 28000km du kjører i løpet av året) eller så er det noe feil en plass..

Uansett, jeg ville meldt i fra og fått regningen før du har et uhell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å ha en forsikring når du gjør det sånn at du ikke får dekning hvis du havner i et uhell ?

Du lurer jo bare deg selv.

Det folk tydeligvis IKKE skjønner her er at forsikringsselskapet aldri nekter forsikring på den måten at dette går ut over en 3. part.

Hvis man kjører på noen og skader enten personer og/eller kjøretøy så får de den erstatningen de har krav på selv om han som har kjørt for langt eventuelt mister sin del og kanskje også få ett krav fra forsikringsselskapet for en del av det andre.

Saken er at å kjøre lengre enn det man er forsikret for er ikke det samme som å kjøre uten forsikring, om noe skulle skje går det kun utover deg selv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det folk tydeligvis IKKE skjønner her er at forsikringsselskapet aldri nekter forsikring på den måten at dette går ut over en 3. part.

Hvis man kjører på noen og skader enten personer og/eller kjøretøy så får de den erstatningen de har krav på selv om han som har kjørt for langt eventuelt mister sin del og kanskje også få ett krav fra forsikringsselskapet for en del av det andre.

Saken er at å kjøre lengre enn det man er forsikret for er ikke det samme som å kjøre uten forsikring, om noe skulle skje går det kun utover deg selv.

Det folk IKKE skjønner er at å kjøre for langt og ikke melde ifra gjør deg til en tyv!

Det er stjeling å jukse med kjørelengde. Det er det samme som å kjøpe 3 produkter på biltema og legge 1 eller 2 av de inni jakken når man betaler. Og det ligger det ikke mye moral i.

De som er så gjerrige at de jukser på forsikring ser jeg på som tåpelige mennesker. Tåpelige fordi at vi i Norge har mye penger i forhold til andre land og har råd til å kjøpe seg flatskjerm, PC og bil, men om man i tillegg skal snike seg unna noe så alvorlig som forsikring er man bare tragisk.

Og til de stakkars menneskene i Norge som faktisk ikke har råd til forsikring har heller ikke råd til å kjøpe eller å kjøre bil da de to sistnevnte utgiftene er LANGT større enn forsikringsutgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det folk IKKE skjønner er at å kjøre for langt og ikke melde ifra gjør deg til en tyv!

Det er stjeling å jukse med kjørelengde. Det er det samme som å kjøpe 3 produkter på biltema og legge 1 eller 2 av de inni jakken når man betaler. Og det ligger det ikke mye moral i.

De som er så gjerrige at de jukser på forsikring ser jeg på som tåpelige mennesker. Tåpelige fordi at vi i Norge har mye penger i forhold til andre land og har råd til å kjøpe seg flatskjerm, PC og bil, men om man i tillegg skal snike seg unna noe så alvorlig som forsikring er man bare tragisk.

Og til de stakkars menneskene i Norge som faktisk ikke har råd til forsikring har heller ikke råd til å kjøpe eller å kjøre bil da de to sistnevnte utgiftene er LANGT større enn forsikringsutgifter.

Sier ikke det er rett men det kan enkelt å greit ikke sammenlignes med en vare... rett og slett elendig sammenligning.

Kjører man for langt og blir oppdaget så går det ut over deg selv, ingen andre.

Totalt sett er det ingen gitt at forsikringsselskapene faktisk taper så veldig mye på dette.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Har jobbet med forsikring, og de standardiserte oppsigelsesskjemaene som brukes av IF, Gjensidige, Eika og Storebrand har iallefall automatsk kilometerstandinnfylling.

Dvs at du legger inn X-bil med kilometerstand, og den kilometerstanden overføres til oppsigelsesskjema ved print for fax.

Hvordan du kan si at dette er tull, går meg hus forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet med forsikring, og de standardiserte oppsigelsesskjemaene som brukes av IF, Gjensidige, Eika og Storebrand har iallefall automatsk kilometerstandinnfylling.

Dvs at du legger inn X-bil med kilometerstand, og den kilometerstanden overføres til oppsigelsesskjema ved print for fax.

Hvordan du kan si at dette er tull, går meg hus forbi.

1. Har byttet bil (og forsikringsselskap) flere ganger... nå sist den 10. denne måneden, har ALDRI oppgitt kilometerstand

2. Forsikringsselskapene kan ikke hvite hvor langt bilen er gått

3. Oppgir alltid kilometerstand på når jeg tegner ny forsikring

Lenke til kommentar

De får pengene sine ja, la oss si 2 millioner bare for å ha et rundt fint høyt tall.

De to millionene må du dekke selv via regresskrav. Tror du forsikringsselskap er til for å være snill ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

De får pengene sine ja, la oss si 2 millioner bare for å ha et rundt fint høyt tall.

De to millionene må du dekke selv via regresskrav. Tror du forsikringsselskap er til for å være snill ?

Leste du innlegget mitt... les igjen!!

Blir dumt å quote ett innlegg for så å svare uten egentlig å ha fått med seg innholdet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...