Gå til innhold

Astro/landskapsbilder. Hva er best?

Anbefalte innlegg

Selv om Pentax "garanterer" minusgrader vil ikke det si at alle andre ikke tåler minusgrader, kjenner eksemplarer av Canon som har fungert fint i 30 minusgrader.

En garanti er en ekstra trygghet. Dessuten må det bety at komponenter og konstruksjon er valgt med tanke på kulde, slik at det ikke skal gå ut over levetida. Sikkerhetsmarginer gjør at det trolig tåler flere kuldegrader enn de kameraene som bare er garantert ned til 0 eller +5 grader.

Hva er grunnen til at du hadde valgt Nikon D5100 fremfor Pentax k30?

På grunn av objektivet og pakkeprisen. Jeg tror objektivet passer greit til allround-bruken du nevner. Har du ikke lyst på det objektivet mener jeg det er bedre å kjøpe K-30. Værtetting, kuldesikring, stabilisert bildebrikke osv er gull verdt etter min mening.

Er det stor forskjell på f/2.8 og f/3.5?

Er det stor forskjell på 11mm og 10mm?

Nei. Det er ganske ubetydelig forskjeller på begge deler.

Hvis du ikke har behov for vidvinkel med en gang så vil jeg anbefale å utsette det kjøpet litt og heller bli vant til kamera og det vanlige objektivet først, samtidig som du leser tester og følger med på tilbud. Noen vide landskapsbildet kan fint tas med 18mm og lime sammen flere bilder ved siden av hverandre til et stort.

Det virker som det vanskelig å finne utstyr til Pentax? Er det stor forskjell på K-30 og K-5?

Jeg har Pentax og synes ikke det er vanskelig. Utvalget er annerledes. Med en Pentax har man tilgang på objektiver de andre merkene ikke har tilgang på og vice versa. En fordel er at man slipper pågående selgere med ledende "informasjon" i elektrokjedene.

K-5 er hakket bedre på de fleste punkter. Raskeste lukkertid, seriebildehastighet, mm, mens K-30 er et nyere kamera med litt bedre videofunksjon og litt raskere autofokus. K-5II og K-5IIs er flaggskipene, mens K-50 er arvtageren til K-30 og K-500 er et nytt rimeligere kamera blant annet uten værtetting. Hele serien har pentaprisme type optisk søker. Ganske unikt (positivt) i disse prisklassene.

Er litt mindre utvalg i den gården, ja, men gode kamera med innebygd stabilisering på mange (alle?).

Alle Pentax speilrefleks og speilløse systemkameraer lansert etter 2006. (pluss to av de fire lansert i 2006)

Du er nok uheldig om du får et eksemplar av Nikon/Canon som ikkje tåler en del minusgrader.

Jepp, det er en usikkerhet. Flaks og uflaks. Ingen garantier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...