Gå til innhold

[Løst] Windows 8 plutselig krever passord

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner å bli ganske frusrtert nå. Min bestefars pc har ikke krevd passord for å logge inn til Windows tidligere. Det kan godt hende han ved en feiltagelse har laget et passord, men det husker han ikke.

Jeg ser utallige guider på nett som sier at jeg skal starte i safe mode og logge inn som administrator, men retard Windows lar meg ikke logge inn noe som helst sted utenom "LEIVS KONTO". Jeg lastet ned "PC-unlocker" som kan boote fra USB, men usb minnepennen jeg har tilgjengelig er for liten (128MB).

Hva skal jeg gjøre? Hvorfor lar Windows deg lage passord som er helt umulig å gjenopprette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til det siste...passord er jo ment til å beskytte innholdet på pcen mot innsyn fra andre personer enn de som har passordet. Hadde jo virkelig vært helt meningsløst om det var superenkelt å tilbakestille passordet uten å vite det, hva er da poenget med å passordbeskytte pcen sin?

Lenke til kommentar

"passord er jo ment til å beskytte innholdet på pcen mot innsyn fra andre personer..."

Andre personer ja. Å kreve en brukervennlig måte å resette passordet hjelper ikke andre personer. Hva med å kreve en epostadresse? Jeg vet det er mulig, men det er ikke et krav, noe som gjør min bestefars hverdag vanskelig.

Lenke til kommentar

"passord er jo ment til å beskytte innholdet på pcen mot innsyn fra andre personer..."

Andre personer ja. Å kreve en brukervennlig måte å resette passordet hjelper ikke andre personer. Hva med å kreve en epostadresse? Jeg vet det er mulig, men det er ikke et krav, noe som gjør min bestefars hverdag vanskelig.

Det er ingen andre enn bestefaren din sin feil. Det er bra at det er vanskelig.

Mulig du må installere på nytt. Dersom dokumentene ikke er kryptert kan disse reddes fra en Linux distribusjon, og lagre det på en skylagringstjeneste. Neste gang får du han til å bruke en Microsoft konto. Da kan man resette passordet sett at man ikke glemmer passordet til denne tjenesten også, og mister mobiltelefonen sin.

Lenke til kommentar

Alle Windows-versjoner basert på NT kjernen (dvs. NT, 2000, XP, Vista, 7 og 8) krever at man logger på med en eller annen bruker. Dersom man tidligere ikke har behøvd å taste inn brukernavn/passord, har man satt på en eller annen form for autologon.

Har vært borte i at en eller annen windows update har fjernet autologon, slik at man må logge på. Men i alle tilfellene jeg har vært borte i, har man da måttet logge på med det brukernavnet/passordet som man alltid har hatt (men ikke sett fordi det logges på automatisk). Jeg har IKKE vært borte i at Windows endrer passordet automatisk.

Lenke til kommentar

Du sier det er Windows 8. Ved første gangs bruk av Windows 8 får man opprette en konto. Windows 8 lar deg/foreslår at du skal bruke din Microsoft-konto for å logge på.

Microsoft-kontoen vil da ha sine egne muligheter til å behandle avglemte passord, som de fleste vanlige nett-tjenester.

Jeg kan ikke si om dere har gjort dette, men det kan sikkert du finne ut av.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det fungerer med 8, men det fungerer med 7 og Vista, så det er verdt et forsøk.

http://www.howtogeek...g-the-registry/

Du må ikke gjøre det via repair fra boot cd, du trenger kun å kunne redigere registeret. Som f.eks kan gjøres ved at du tar harddsiken fra nevtne PC og redigerer registeret der i fra.

Gå i fra der stegene i regedit starte og finn filen frem selv fra harddisken du har satt inn, ellers så vil du utføre endringene på din egen pc

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Alle Windows-versjoner basert på NT kjernen (dvs. NT, 2000, XP, Vista, 7 og 8) krever at man logger på med en eller annen bruker. Dersom man tidligere ikke har behøvd å taste inn brukernavn/passord, har man satt på en eller annen form for autologon.

Har vært borte i at en eller annen windows update har fjernet autologon, slik at man må logge på. Men i alle tilfellene jeg har vært borte i, har man da måttet logge på med det brukernavnet/passordet som man alltid har hatt (men ikke sett fordi det logges på automatisk). Jeg har IKKE vært borte i at Windows endrer passordet automatisk.

Dette er en pc som ble satt opp av Elkjøp. Da bestefar fikk den, var autologin aktivert, han har derfor aldri brukt et passord tidligere. Jeg skjønner godt at eldre sliter med å bruke Windows/macOS, det er skjer alltid noe nytt. Spesielt når det gjelder java... (og de javadeaktiveringene av nettleserene).

Er tydeligvis vanskelig å lage en datamaskin som fungerer likt hver dag, og ikke krever vedlikehold. Kanskje ipad med tastatur er kanskje tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...