Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

vg3 om igjen.. Bortkastet eller kva?

Anbefalte innlegg

Gikk ut med dårlige karakterer og 1 fag jeg ikke fikk karakter i. Jeg kan altså ta det opp, og få vitnemål, men står likevel igjen med mange karakterer jeg burde/må ta opp.

Er det, hvis mulig, bortkastet og ta vg3 om igjen? Må jeg da ta de samme fagene om igjen, eller hva skjer?

Altså jeg ville brukt et år på å ta opp fag hjemme og brukt masse penger uansett, så er det ikke bedre å ta 3 året på nytt hvis mulig?

Jeg er innkalt i forsvaret, men vet helt ærlig ikke hva jeg vil bli.. Så ser ikke noen andre måter å bruke ett år på fornuftig enn dette..

Takk for alle bidrag :)

Endret av Tullebokken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du ikke vet hva du skal bli, og da er det vanskelig å avgjøre om generell studiekompetanse er nødvendig for deg. Det er likevel ganske klart at den jevne nordmann har god nytte av det.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått inn i militæret og jobbet kanskje et eller to år. Kanskje du underveis får en anelse om en studieretning som kan interessere deg. Det er jo ikke noe poeng å fullføre videregående om du ikke vet hva du skal bruke det til.

Lenke til kommentar

Er det norsk skriftlig du ikke fikk karakter i? Mulig du er dyslektisk. Er ikke for å trolle eller være frekk, men selv brukernavnet ditt er skrevet feil. Kan få utredning på det i så fall, mulig det kan lette noe på trykket i faget. Jeg tok opp VG3 10år etter avsluttet grunnskole og er utrolig glad for at jeg gjorde det. Men det er jo et individuelt valg som du selv må ta stilling til. Hvis det et slik at det kun er et par fag du ønsker å ta opp er det jo mulighet for å lese seg opp på egenhånd. Må ikke gå via Sonans eller lignende. Da har du også mulighet for å ta en deltidsjobb om det er økonomien det står på.

Håper du finner ut av det! :)

Lenke til kommentar

Råder deg til å ta kontakt med rådgiver ved skolen. Praksis med tanke på å ta om igjen skoleår også videre er veldig forskjellig fra fylke til fylke. Fylket er uansett interessert i at du får et vitnemål fra videregående. Etter min erfaring pleier ting å løse seg. :)

Du bør samtidig snakke med rådgiver om hvordan ting da vil fungere med tanke på førstegangsvitnemål.

Lenke til kommentar

Råder deg til å ta kontakt med rådgiver ved skolen. Praksis med tanke på å ta om igjen skoleår også videre er veldig forskjellig fra fylke til fylke. Fylket er uansett interessert i at du får et vitnemål fra videregående. Etter min erfaring pleier ting å løse seg. :)

Du bør samtidig snakke med rådgiver om hvordan ting da vil fungere med tanke på førstegangsvitnemål.

En rådgiver vil naturligvis ønske at han begynner på vg3 pånytt, men det er ikke sikkert at trådstarter har godt av å få et dritdårlig vitnemål på grunn av liten motivasjon, når han heller kan gjøre det om et eller to år, og få et vitnemål som faktisk kan brukes til noe.

Rådgivere er bare til nytte for idiotiske spørsmål som man er for lat til å bruke fem minutter til å google opp selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...