Gå til innhold

Varm Chip,

Anbefalte innlegg

Mitt hovedkort (VIA KT7 Pro2A) er mer en herpa,

dersom jeg nå skrur på maskikna, går den i 10 sec, for så å henge seg,

Jeg nappet ut alt og sjekket og funderte. Hørte en meget rar lyd. Skjønte ikke hva dette var for noe. Tilfeldigvis la jeg fingern på en liten chip som ligger rett vedsiden av power input på hovedkortet.

Sier ikke noe annet en at den var VARM og fingern fikk seg et brennmerke.

Hva har skjedd? Og hvorfor skjedde det?

Da jeg la en vifte til å blåse ned på den lilli chipen greide jeg faktisk å boote inn i Windows, men da jeg tar den vekk, *svart*,,

For å luke ut en ting, NEI jeg klokker ikke, men jeg har brukt blyant på L2 en

Må jeg ha nytt hovedkort??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg leke expert på dette, men jeg har hatt samme problemet på mitt hovedkort. Jeg løste personlig problemet på samme måte som deg, med en vifte på chipsettet..

Tror dette skyldes at prosessor-hastigheten er for høy for hovedkortet (understreker at dette er antagelser og ikke sikre ting..)

Det jeg ville ha prøvd først var å klokke ned prosessoren, for å ha sett om dette økte stabiliteten. Hvis det funker, virker det som om teorien min stemmer.. :wink:

Løsningen vil jo da enten være å kjøpe seg nytt hovedkort eller å kjøpe en skikkelig chipset-kjøler (har du en gammel Boxed Celeron (pga/fcpga), så er disse kongekjølere for chipset.. Denne må dog gjenges opp for å få til å funke onkli. Denne linken viser hva jeg mener http://www.ocshoot.com/chipsetcooling.htm )

Prøv deg fram! :smile:

(eller så er generellt http://www.ocshoot.com/ en kjempeside på slike ting)

[ Denne Melding var redigert av: paper på 2002-02-14 19:08 ]

Lenke til kommentar

joda, skal sette på en liten ribbe og vifte, men forstå problemet mitt,, dette er en bitte liten chip, den står trangt til mellom power input og noen store kondensator/hva det kalles..

kan ikke forstå at CPU hastigheten er for rask, den går jo bare 100x10,, dessuten kan jeg ikke klokke ned,, (skjønner jeg ikke noe av),, BTW det er ikke prossessoren som er varm.

Kan det hende jeg har for liten strømforsyning?? 250W

Tenkte jeg skulle dele en chipset-ribbe som jeg fikk med Voodoo-Coolers settet mitt i 2, da tror jeg at den skal passe..

VIA KT7Pro2A skal jo støtte MYE større hastigheter?

I find your lack of FAITH Disturbing!

[ Denne Melding var redigert av: Hevi på 2002-02-14 19:44 ]

Lenke til kommentar

Quote:

kan ikke forstå at CPU hastigheten er for rask, den går jo bare 100x10,, dessuten kan jeg ikke klokke ned,, (skjønner jeg ikke noe av),, BTW det er ikke prossessoren som er varm.

Skjønner problemet.. :smile: Men er mitt forslag, har ingen andre.. :wink:

Lenke til kommentar

nå skjønner jeg mindre og mindre for hver dag som går,,

i går kveld, "mista" jeg kabinettet i bakken, (hold på å omøbelere og la kabinettet på skjermen, som resulterte i at det sklei ned og traff bakken i et smell)... anyway, etter det, trenger jeg ikke lenger en FOP32 vifte som blåser på den lille chipen,,

jeg har alltid hatt rare maskiner, men denne tar kaka,,

Lenke til kommentar

Quote:

Hevi skrev (2002-02-18 15:48):

nå skjønner jeg mindre og mindre for hver dag som går,,

i går kveld, "mista" jeg kabinettet i bakken, (hold på å omøbelere og la kabinettet på skjermen, som resulterte i at det sklei ned og traff bakken i et smell)... anyway, etter det, trenger jeg ikke lenger en FOP32 vifte som blåser på den lille chipen,,

jeg har alltid hatt rare maskiner, men denne tar kaka,,

muligens en midlertidig overledning som ble "ristet løs" i støtet. Det som er litt synn er jo at du har fjernet problemet uten å finne årsaken; maskina kan fort bli ustabil igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...