Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unngå moms med to transaksjoner?

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

Jeg lurte på om det er mulig å unngå moms dersom jeg betaler to ganger. La oss si jeg skal kjøpe to varer, men de varene koster til sammen over 200 kr, kan jeg da kjøpe den ene først, og så den andre etterpå og slippe moms, eller går det ikke?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har ikke peiling selv, men kanskje du får bedre respons ved å poste i Juss forumet? :)

Hmm.. Jo. Lager ikke ny tråd, får en admin til å flytte denne dit.

Admin/mod:

Kan dere flytte denne tråden til Juss?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvis du handler fra utlandet så slipper du mva hvis du lager to bestillinger og de sendes separat. Det er verdien på sendingen som må være under 200, uansett hvordan eller hvor mange betalinger det er.

Gjelder dette også på f.eks dersom jeg kjøper en digital vare?

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er det ikke så mye sporing eller mulighet for å bli oppdaget om du handler digitale varer/tjenester som privatperson.

(Men hvis det er til firma, legges det inn i regnskapet med 0% mva, men med grunnlag for full mva.. Mva kode 13..)

Lenke til kommentar

Så er det forskjell fra firma til firma når det gjelder digitale varer. Selskaper som Apple, Microsoft, Google, Amazon osv krever inn norsk MVA på digitale varer som er momsbelagt. (f.eks kjøper du Windows 8 digitalt fra Microsoft er moms med i prisen).

Kjøper du digitale produkter fra mindre selskaper i utlandet, er det de færreste som krever inn norsk moms.

Når det gjelder fysiske pakker er det som nevnt i tråden total verdien av pakken som teller. Og den må være på under 200 kroner for å slippe moms og forenklet tollgebyr (over 100 kroner bare det gebyret).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bestilte noe fra ebay en gang til en pris på ca 150 dollar, spurte om å få betale i 2 omganger 120 + 30.

Når pakken ble stoppet i tollen viste jeg frem kvitteringen på 30 dollar og jeg fikk den momsfritt :)

Så det er altså mulig å lure seg unna. :)

Lurer på noe annet og, dersom jeg skal overføre penger til en PayPal konto, blir det også regnet med moms?

Og i tilfellet "digitale varer" (nedlasting, ikke CD/DVD) gjelder vel verken 200- eller 1000-kronersgrensa? Eller??

Jo. Det ble forandret i en lovendring, så en må betale moms over 200 kr..

Lenke til kommentar

Så det er altså mulig å lure seg unna. :)

Lurer på noe annet og, dersom jeg skal overføre penger til en PayPal konto, blir det også regnet med moms?

Nei, gave fra privatperson til privatperson er mva-fritt inntil 1000kr. Et firma kan ikke gi deg gave. http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244994&epslanguage=no

Ellers er det fullstendig lov å bestille og betale i så mange omganger man vil, det eneste som teller er verdien på hver enkelt sending/pakke/konvolutt.

Lenke til kommentar

Jeg bestrider ikke at det skal beregnes moms (som selgeren "skal" kreve inn; privat mottaker har ikke noe ansvar, og Tollvesenet har ingen tvangsmidler overfor utenlandske selgere som ikke gjør det) av digitale varer, men at de er omfattet av fribeløpene. Denne artikkelen indikerer f.eks. at Apple Store beregner mva på app'er til 6 og 11kr.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg bestrider ikke at det skal beregnes moms (som selgeren "skal" kreve inn; privat mottaker har ikke noe ansvar, og Tollvesenet har ingen tvangsmidler overfor utenlandske selgere som ikke gjør det) av digitale varer, men at de er omfattet av fribeløpene. Denne artikkelen indikerer f.eks. at Apple Store beregner mva på app'er til 6 og 11kr.

Åja, jeg trodde du mente til vanlig, ikke ved gave.

Nei, gave fra privatperson til privatperson er mva-fritt inntil 1000kr. Et firma kan ikke gi deg gave. http://toll.no/templ...&epslanguage=no

Ellers er det fullstendig lov å bestille og betale i så mange omganger man vil, det eneste som teller er verdien på hver enkelt sending/pakke/konvolutt.

Jepp, og det har jeg nå forstått. Takk for påminnelsen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...