AnonymDiskusjon Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Hei, folkens Jeg antar at dette skal postes i helsekategorien, da jeg selv iallfall tenker at dette i stor grad er relatert til psykisk helse. I lengre tid har jeg hatt som uvane å bruke mye penger på såkalte "impulskjøp". Rent økonomisk burde jeg ha tilstrekkelig midler til å klare meg bra, men nå har manien min gåttt over alle dimensjoner. Det hele begynte i det små. I kolonialforretninger kjøpte jeg ofte et par pakker tyggis, noen ukeblader/aviser og sukkertøy når jeg stod i kø ved kassaapparatene. Dette var ikke det store pengesluke, men det utgjorde imidlertid en betydelig utgiftspost jeg gjerne skulle vært foruten. Nå i de senere åra har det derimot bare gått en vei. Bare jeg ser en vare, om det være seg på internett eller i forretninger, føler jeg en mildt sagt sykelig trang til å kjøpe den. Det gikk så langt at jeg ikke lengre kunne ha kredittkort tilgjengelig, da det i praksis medførte at kortet var tomt allerede på lønningsdagen. Jeg kunne heller ikke ferdes i forretninger uten en handlelapp og det eksakte beløpet forbeholdt de varene jeg skulle ha. Trangen min etter å kjøpe noe på impuls var på et tidspunkt, faktisk så sterk at jeg nærmest ikke kunne ferdes utenfor huset. Å benytte seg av transportmidler som buss, båt og tog ble helt umulig. Det var jo ting jeg kunne kjøpe der også! Riktignok skal det sies at kjøspmanien ligger til fortiden. Trodde jeg iallfall. Etter et nærmest toårig, kontinuerlig opphold som fredsarbeider i Afghanistan, hvor jeg var uten mulighet til å kjøpe noe som helst, kom jeg hjem til Norge i den tro at jeg faktisk var kurert. Men lang tid tok det ikke, før jeg igjen vendte tilbake til til gamle synder. I dag tok det faktisk helt overhånd! Jeg vandret fornøyd og fredfull inn på dressmann, med mine nylig mottatte skattepenger, i den hensikt å kjøpe et slips. Ett slips. Jeg skulle bare ha ett, det hadde jeg repetert for meg selv den siste timen. Og bra tenkte jeg det skulle gå. Men, neida, ett slips ble det ikke. Denne unge, ganske søte jenta bak kassa, foreslo at jeg kanskje skulle kjøpe noen flere slips, da de hadde et sommertilbud. Greit, tenkte jeg, og slo meg løs. Så til de grader løs! Det gikk så langt at jeg kjøpte alle slipsa de hadde i butikken! Så nå sitter jeg her, altså, 85 slips rikere, og 17 000 kroner fattigere. Ok. Er det da noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre? Jeg kan jo praktisk talt ikke leve et normalt liv hvis det fortsetter slik. Hvordan skal jeg få kurert denne forferdelige trangen til å gjøre impulskjøp? En smule usannsynlig har jeg forståelse for at dette kan virke, så jeg legger ved et bilde av kjøpet: Anonym poster: 417d854c00a8612a219e30ee4c98a8dd Anonym poster: 417d854c00a8612a219e30ee4c98a8dd 4 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Først og fremst må du gå og levere tilbake slipsene og få pengene dine igjen. Dernest bør du kanskje gå over til å planlegge hva du skal kjøpe, før du går hjemmefra og ikke ta med deg mer penger enn du må ha. Enten tømmer du kontoen over på en annen, eller så går du over til kontanter og lar kortene ligge hjemme. Hvordan er det med netthandel da? Har du samme problemet der? I lengden høres det billigere ut å gå til en profesjonell og betale ham/henne for å hjelpe deg (og da mener jeg ikke profesjonell shopper). Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Foreslår at du returnerer så mange slips du kan, også bruker du pengene på en privat psykolog i stedet. Tror du vil spare mer penger på det enn å stå på offentlig venteliste i månedsvis. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 http://dressmann.com/no/Bedriftsinfo/Om-oss/Kundeservice/Retur-og-bytterett/ Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg har en konto du kan sette pengene dine innpå inntil du har dette under kontroll. 1 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Kom til tråden og trodde du hadde kjøpt ett slips til 17 lapper. Det ville vært ille. Men Dressmann-slips for 17K er mye verre. 5 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Snakk med en psykolog eller noen som jobber innen helse. Jeg veit at det er standard rådet og at det kanskje ikke er så kult å dra til en, men du har et ganske seriøst problem. 17 laken er ganske mye penger og hvis du går inn på en dressmann og ikke klarer å slutte å kjøpe slips ja da trenger du å gjøre noen grep eller så må du få deg en sykt godt betalt jobb. Hvis du klarer det, innser at det kan være veldig rart, så gå og returner 84 slips. Kanskje du kan få noen til å bli med deg. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 fiks deg sparekonto i en annen bank Da tar det minimum 1 dag å øverføre penger så da slipper du kanskje en del av impulskjøpene Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Unskyld meg men jeg holdte på og le meg ihjæl av tråden xD Men tilbake på det litt mer seriøse, Jeg hadde litt samme problemet men jeg har ikke all verden av penger og bruke heller, Men jeg begynte og ta penger jeg fikk på konto ut av banken så fort jeg kunne så jeg ikke hadde mulighet til og kjøpe på nettet, Om nettkjøp er problem kan dette hjelpe. Og det virker som om du klarer og tenke deg fram til at du bare skal kjøpe 1 ting, men du har muligheten til og kjøpe fler. Hvorfor ikke da bare ta med deg en viss summ penger så du fjerner muligheten til og kjøpe mer en det du trenger ? isåfall må du evt hjem igjen eller til banken og i løpet av den tiden trur jeg du har klart og tenke over hva du gjør. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Unskyld meg men jeg holdte på og le meg ihjæl av tråden xD Kall meg gjerne humørløs, men jeg synes ikke dette her var spesielt morsomt. Blir litt som å le av en fyr som har fått utslett på kuken. 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Dette høres ut som en jobb for en psykolog. Anbefaler deg å oppsøke en snarest. Og dette trenger jeg vell ikke skrive engang: levér tilbake alle slipsene. Endret 26. juni 2013 av Skurupu Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 TS: Tenker du ikke konsekvenser i det heletatt når du kjøper? Hva tengte du var hensikten med å kjøpe alle slipsene? Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Litt i overkant kanskje, men nå har du jo iallefall fikset deg slips for resten av livet. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Kall meg gjerne humørløs, men jeg synes ikke dette her var spesielt morsomt. Blir litt som å le av en fyr som har fått utslett på kuken. Du er humørløs Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Det er ganske åpenbart at du har behov for noen som hjelper deg med din økonomi. http://www.vergemaalsportalen.no/Voksne/ Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Jeg har hatt samme problemet, men jeg søkte på frivillig forvalting hos NAV. Fikk et møte med forvalter, forklarte situsjonen i detalj, hadde med leilighetskontrakt, kontoutskrifter, hvor mye jeg bruker i måneden på mat, strøm, internett, mobil osv. Kravene jeg fikk vite var; søkt som sosialstøtte eller motta ytelser fra NAV (i mitt tilfelle; Arbeidsavklaringspenger). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Først trenger han hjelp for handlemani ikke noen som hjelper han med sin økonomi. Det er manien som gjør at økonomien blir dårlig. Lenke til kommentar
fanboy67 Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Sørg for å ha nok veksel tilgjengelig hjemme, og når du skal ut og handle, skriv en handleliste og ta kun med deg det eksakte beløpet du trenger. La alle kort ligge igjen hjemme. Det er egentlig det eneste rådet jeg kan gi, en profesjonell, dvs. en psykolog, vil nok kunne hjelpe deg mer enn noen av oss kan. Angående slipsene, så har Dressmann seks måneders åpent kjøp, så det er ikke noe problem å få tilbake pengene så lenge du har kvitteringen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Angående slipsene, så har Dressmann seks måneders åpent kjøp, så det er ikke noe problem å få tilbake pengene så lenge du har kvitteringen. Kanskje ikke noe problem for deg. Min hvis TS går i butikken igjen skal du ikke se bort i fra at han ender opp med tøfler til 20 000. Lenke til kommentar
fanboy67 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Kanskje ikke noe problem for deg. Min hvis TS går i butikken igjen skal du ikke se bort i fra at han ender opp med tøfler til 20 000. Sant nok. I så fall kan han kanskje få noen andre til å gjøre det, eller ringe til butikken i forkant og faktisk forklare situasjonen. Poenget mitt var bare at de 17 000 ikke er tapte penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå