Gå til innhold

i7 920, SLi, Bottleneck?

Feh

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden oppgraderte jeg til et GTX 670 for å spille Crysis 3. På stock speed fant jeg fort ut at CPUen min var en stor bottleneck der den lå på 90+% hele tiden under gaming. Tok så en kjapp titt i bios og fikk overklokket den til 3.5 GHz og den ligger nå rundt 80%.

Planen utover sommeren er å se etter et ekstra kort å putte inn i maskinen slik at jeg er føre var før høstens spillslipp, men jeg er redd for at CPUen igjen vil bli en flaskehals for å utnytte potensialet fullt ut siden bare ett alene allerede har skapt "problemer".

Så, er det bare Crysis 3 som er eksepsjonelt CPU-hungrig, eller vil et ekstra kort kneble prosessoren nok en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert et godt tips det, men det besvarer jo ikke akkurat spørsmålet..

For å formulere det annerledes da, hvis jeg ikke er helt på viddene her: Ett skjermkort vil føre til en viss belastning på prosessoren, X. Vil to skjermkort øke denne belastningen med 2, eller er SLi skaleringen annerledes?

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Sikkert et godt tips det, men det besvarer jo ikke akkurat spørsmålet..

For å formulere det annerledes da, hvis jeg ikke er helt på viddene her: Ett skjermkort vil føre til en viss belastning på prosessoren, X. Vil to skjermkort øke denne belastningen med 2, eller er SLi skaleringen annerledes?

To skjermkort vil minst doble CPU-load, gjerne mer enn dette også pga frame pacing og synkroniseringsarbeid.

Ettersom det er vanskelig å si noe om spillkravene i fremtiden må man se på spill som allerede er ute, og det er en klar trend mot at nyere FPS som BF3, Far Cry 3, og Crysis 3 liker mer CPU-kraft.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Her har det mye å si hvilke spill du spiller. Noen er mere CPU krevende enn andre, Crysis 3 er en av de som krever ganske bra med CPU.

To skjermkort vil minst doble CPU-load, gjerne mer enn dette også pga frame pacing og synkroniseringsarbeid.

Ettersom det er vanskelig å si noe om spillkravene i fremtiden må man se på spill som allerede er ute, og det er en klar trend mot at nyere FPS som BF4 og Crysis 3 liker mer CPU-kraft.

Jeg så kun et hopp på 20% mere CPU kraft når jeg fikset meg SLI.
Lenke til kommentar

60hz 1920x1200.

Overklokken på CPUen nå er bare en sånn "One click" i BIOS for å overklokke den til samme specs som i7 970 med turbo boost (3.46 GHz). Har lite lyst til å tilbringe timesvis med overklokking, tuning og testing for å finne en stabil klokk, selv om det er en d0 stepping og lett burde la seg gjøre.

Men, er vel ikke værre enn at jeg skaffer meg et 670 til, ser hvordan det går og hvis CPUen kommer til kort kjøper jeg ny. Men hadde vært greit å få en indikasjon på om jeg heller burde være føre var og kjøpe ny cpu+hk med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...