TVDlover Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Hei! Dette er litt ekkelt! Som overskrifen sier, fant jeg idag insekter i matsøpla! (altså, bøtta som matsøppelposen er i) Aner ikke hvilke det er, har aldri sett slike før. Kan inrømme at bøtta ikke var helt ren. Skal vaske den med en gang! Det jeg lurer på er hva disse insektene er? Noen som har hatt samme problemet! Hvordan ungår man dem? Hvor og hvorfor kommer dem? Blir dem "dannet" i søppla eller kommer dem fra maten?! Please hjelp! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Insekter i matavfall er ofte bananfluer http://no.wikipedia.org/wiki/Bananflue Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 altså, bilder ellers er det vel helt umulig, annet enn synsing som over. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Blir dem "dannet" i søppla eller kommer dem fra maten?!Jeg fatter ikke hva du tenker på her. "Dannet" i søpla? Alle dyr har en mor, og kanskje en far også. Ved å holde rent og tømme søpla regelmessig reduserer du sjansen for insekter. Hvis ikke det hjelper må du til med spray. Endret 26. juni 2013 av Tåkelur Lenke til kommentar
Bruker-280022 Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Kan du legge ut et bilde av innsektene? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Er ingen ekspert men regner med at eggene til disse insektene er lagt i matvarer man bringer inn i bolig, hovedsaklig frukt og grønt. Når restavfallet havner i kompostbøtta starter varmeutvikling og eggene klekkes. Deretter reproduserer de seg i hurtig tempo. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Kan inrømme at bøtta ikke var helt ren. Skal vaske den med en gang! Gjør det, og bær ut matsøpla ofte, kanskje hver dag, særlig når det er sommer og varmt. Ikke vent til posen er full. Sørg også for å holde innholdet i posen mest mulig tørt, så blir det mindre søl. Kast f.eks. ikke kaffefiltre og teposer i søpla mens de er dryppende våte, og kast gjerne brukt kjøkkentørkerullpapir i matavfallet. Ei søppelbøtte du synes er ekkel, synes fluer etc er lekker. Om det kommer larver og klekkes fluer i søppelkassen ute, så godta det. De bidrar til naturens gang, å bryte ned avfallet. Endret 26. juni 2013 av Svinks Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 altså, bilder ellers er det vel helt umulig, annet enn synsing som over. Altså, jeg tenkte ikke på å ta noen bilder da jeg fant disse insektene! Det jeg fokuserte på var å tømme alt av søppel og vaske hele skapet hvor søppela befant seg! Men fant et bilde på nett som ligner litt! http://www.nhm.ac.uk/natureplus/servlet/JiveServlet/download/15318-5363/2011-10-29%2020.51.48.jpg Den var nesten lik, bortsett fra at den jeg fannt ikke hadde så mye "hår". Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Jeg fatter ikke hva du tenker på her. "Dannet" i søpla? Alle dyr har en mor, og kanskje en far også. Ved å holde rent og tømme søpla regelmessig reduserer du sjansen for insekter. Hvis ikke det hjelper må du til med spray. Altså, det jeg "tenkte på" var om de be dannet i søppela. Jeg er jo ikke helt sikker på hvor jeg har hørt dette, men jeg har hørt en plass at noe insekter dannes steder der det er mye fukt ol. også ofte på steder med mye bakterier. Jeg tenkte egentlig på om det var mulig at de kunne blitt "dannet" i søppela, eller om de var kommet med maten! Og om dem kommer fra maten, så må jo maten være dårlig, ikke sannt? Endret 19. juli 2013 av TVDlover Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Jeg fannt forresten noe liknende i et sommerhus vi leide i sør-danmark rundt vasken på kjøkkenet! (Vi hadde ikke søppel under vasken, men ved siden.) sommerhuset vi leide var lite, og veldig gammeldags, med stråtak. Her fant jeg 3-5 stk. Noen som vet hva disse er, og hvorfor de kommer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå