Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

I hvilken grad kan et sameiestyret regulere gjerdehøyde og byggemåte?

Christian86

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er to som søkte om å bygge gjerde rundt gressplenen, ene pga en valp, andre fordi det ville være praktisk økonomisk sett å gjøre noe, mer enn vente til han fikk hund.

Tidligere fikk en annen med annen utforming, de hadde ikke hage, med åpent ut og ønsket å hindre hundene om de ville ta en luftetur.

De fikk beskjed om at de kunne sette opp gjerde, og styret mens begge vi satt i det, bestemte seg for det billigste av hensyn til gjenanskaffelse. Styret har siden etter at jeg gikk ut, bestemt seg for at vi også diskuterte høyden, noe ingen kan finne spor av i referatet, eller i søknaden.

Naboen som fikk gjerde har 70 cm, mens de som nå søker ønsker 90 cm da har en veldig åpen hageflekk, og således mente at et høyere gjerde måtte til for å hindre om hunden ønsket eget luftetur (og får noen sier de bør trene hunden - så mistenker jeg de fleste hundeiere for å si de har trent hunden, men likevel skjer ting, samme som med barn, og man tenker gjerne sikkerhet uansett)

De fikk avvist 90 cm, med beskjed om 70 cm, men - gjerde må festes over bakken, styret mener at betongklosser på plenen skal holde for å feste, og hovedfestet på et 20 meter gjerde i total lengde skal være 2 fester i hver del av bygningsmassen.

Den ene av søkerne er håndverker og mente da at dette ville være ødelagt innen året var omme, jeg er bekymret at slik løsning blir estetisk stygg, og risikofylt da feste vil være basert på to vegger som skal holde et så langt gjerde hos begge uansett vær.

Styret har avvist begge påstandene under henvisning til:

"Styret må veie den enkeltes behov mot sameiets, og ha en nogenlunde lik

fremtoning er viktig.

Og ikke minst sikkerhet. Det å grave ned fundament kan i verste fall pådra

enorme kostnader."

I kommunen gjelder krav om at gjerde over 1,2 meter må søkes om, så vi er usikre om sameiet har anledning å nekte lavere enn det? Det er snakk om gressplener som vi har kjøpt med leiligheten, men usikker om faktisk skjøtet på oss eller ekslusiv bruksrett alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styret kan sette krav om den estetiske framtoninga i sameiget. Dette gjeld både utsjåande på gjerder så vell som fargen ein velger å male med. Generalforsamlinga kan bestemme seg for andre dersom dei har fleirtall.

Så i denne saka kan det kanskje være aktuellt å lage skisser over dei forskjellige løysningane og la andelseigarane bestemme seg for kva som ser best ut. I denne samanhengen så kan det være fornuftig at du innhenter ein uttalelse frå nokon som er sakkyndige innanfor bygg/konstruksjon for å underbygge at din foretrukkne løysning også er den sikkraste og beste.

Når det gjeld sikkerheitsargumentet så heng det litt tynnare. Styret kan sjølvsagt vektlegge sikkeheita, men her virker det som at dei ikkje veit kva dei snakker om.

Gjerdet må sjølvsagt sikkrast skikkelig, men eg ser ikkje at det å grave ned fundamentet og eventuelle kostnadar knytta til dette skal kunne begrunnast i sikkerheita.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å lese gjennom Eierseksjonsloven kommentarutgave og Boligrett, i begge får jeg inntrykk av at hagen som er en tilleggsdel, vi har betalt for å få den er noe vi kan disponere som vi ønsker, så lenge det ikke er til skade for andre - slik jeg forstår granneloven at en skal te seg ordentlig. Råderetten gjelder uten særlig begrensninger.

Jeg undres da om gjerde strengt tatt er noe som en må søke om? Og om en søker har styret kompetanse (dvs rett/mulighet) å nekte, og beordre at sånn og sånn skal det gjøres så lenge det estetiske ivaretas, dvs hekken som er plantet foran vil uansett vokse over gjerde og dekke til i løpet av 1-2 år.

Forøvrig - jeg leser gjennom vedtektene nå, hagen er definert som tilleggsdel, mens garasje etc er bruksrett bare. Slik jeg leser bøkene er tilleggsdel å kunne benytte i den grad at formålet ikke endres, og ikke skader andre. Dvs at hvordan gjerde settes opp så fremt de er tilsvarende andre satt opp, og ikke skader/sjenanse for andre sameiere faktisk ikke er styrets anliggende?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...