Gå til innhold

Slik kuttet vi størrelsen på Windows 8 med 7,4 GB (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Ja.

Det er kjent issue med links.Er samme problem i linux også.

Altså det er count av disk usage som teller link samme måte som en fil.Plassen er ikke "tatt".

Servicepack installasjon på en windows 2008 server f.eks blir nektet da installeren "tror" basert på disk usage count at for lite plass ledig.

Det er noe som bla diskuteres i den tråden hos micfosoft forum du avviste meg med tøv om isted.

Enten er plassen på disken markert som ledig eller ikke. Plassen er i praksis tatt om andre program tror den er det. Men hard links funker ikke sånn, det eneste de forstyrrer er hvor mye plass som angis i en spesifik folder. Og om filene ligger reelt i winsxs eller er linker er en irrelevant bortforklaring jeg hsr sett ms-folk komme med. Problemet er at installasjonen vokser unødvendig, fordi for mye tas vare på, uansett hvilken msppe fila ligger i. Og man har ingen saklige muligheter til å rydde opp. Om plassen faktisk låses dobbelt, så er det jo inkompetanse på ett ends større nivå, og Ihvertfall noe som burde løses.AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte programmer Ccleaner og TuneUp før, og da gikk diskplassen i rykk og napp. Du rydder opp, men så kommer det like raskt tilbake igjen. Nå har jeg ikke brukt et slik program på årevis, og maskinen viser ikke noen tegn til treghet av den grunn. Trenger ikke å fjerne slike filer. Slik ordner systemet av seg selv.

Endret av Diabetus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten er plassen på disken markert som ledig eller ikke. Plassen er i praksis tatt om andre program tror den er det. Men hard links funker ikke sånn, det eneste de forstyrrer er hvor mye plass som angis i en spesifik folder. Og om filene ligger reelt i winsxs eller er linker er en irrelevant bortforklaring jeg hsr sett ms-folk komme med. Problemet er at installasjonen vokser unødvendig, fordi for mye tas vare på, uansett hvilken msppe fila ligger i. Og man har ingen saklige muligheter til å rydde opp. Om plassen faktisk låses dobbelt, så er det jo inkompetanse på ett ends større nivå, og Ihvertfall noe som burde løses.AtW

?

Lenke til kommentar

?

Filsystemet markerer en del av disken som ledig, eller ikke ledig. Om programmer tror delen ikke er ledig, så er plassen brukt opp. Men det er jo gjerne ikke sånn hard-links fungerer, lenken markerer ikke en del av disken som er opptatt på samme størrelse som filen den lenker til. Det eneste som blir "feil" er om du ser hvor stor den ene mappa er, så vil den telle størrelsen på fila den lenker til. Men det er jo bare bortsnakk fra MS-folk, om filen ligger i akkurat WinSXS-mappa, eller et annet sted er irrelevant, problemet er at disse oppsop-filene vokser, og det ser man lett på winsxs-mappa. Det er ett problem i seg selv, selv om det skulle vise seg at MS er så tette i nøtta at en hardlink settes setter like mye plass som orginalfila opptatt på disk.

AtW

Lenke til kommentar

Kan du ikke lese.

Det er et generellt problem med symbolske lenker i seg selv.

Dette fordi de skal vise "ekte" egenskaper og attributter utad til applikasjoner som utnytter de (det skal f.eks være usynlig for applikasjonen)

Les:

http://unix.stackexchange.com/questions/2928/do-symbolic-links-actually-make-a-difference-in-disk-usage

Og... du trenger ikke sitere meg på dette.

Ranting om hvor misfornøyd du er imot microsoft trenger du ikke adressere til meg.

Lenke til kommentar

Kan du ikke lese.

Det er et generellt problem med symbolske lenker i seg selv.

Dette fordi de skal vise "ekte" egenskaper og attributter utad til applikasjoner som utnytter de (det skal f.eks være usynlig for applikasjonen)

Les:

http://unix.stackexc...e-in-disk-usage

Og... du trenger ikke sitere meg på dette.

Ranting om hvor misfornøyd du er imot microsoft trenger du ikke adressere til meg.

Når jeg klager over at mappen vokser, og du svarer med disse lenkene, hvorfor skal jeg ikke påpeke at det ikke løser problemet i det hele tatt?

Lenken din underbygger jo eksakt det jeg sier, at denne "misinformasjonen", bare gjør seg gjeldene når man sjekker plassen til den enkelte mappe. Den totale plassen ledig på disken er fortsatt ledig, og den minsker stadig fordi WinSXS (eller filene som det lenkes til i winSXS) vokser ukontrollert.

AtW

Lenke til kommentar

syar, det er fullstendig irrelevant for sluttbruker hvorvidt det faktisk er brukt plass eller ikke, om man ikke kan legge bildene sine på den plassen er den i praksis oppbrukt. Min 5mnd WinSxS er 16GB, og den vokser. Det er litt intersangt å vite hvorfor det er sånn, men det er fortsatt veldig plagsomt at det er sånn og det burde være mulig å gå utenom, kanskje slette disse lenkene eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

syar, det er fullstendig irrelevant for sluttbruker hvorvidt det faktisk er brukt plass eller ikke, om man ikke kan legge bildene sine på den plassen er den i praksis oppbrukt. Min 5mnd WinSxS er 16GB, og den vokser. Det er litt intersangt å vite hvorfor det er sånn, men det er fortsatt veldig plagsomt at det er sånn og det burde være mulig å gå utenom, kanskje slette disse lenkene eller noe i den duren.

Det er sånn fordi windows lagrer masse gamle utgaver av filer som man ikke nødvendigvis trenger, og ikke har noen god måte å fjerne på. Det er det underliggende problemet.

AtW

Lenke til kommentar
Likte også Spacemonger, men husk nå for all del å trykke på "custom" under alle valg, da programmet fortvilt prøver å bli både søkemotor, hjemmeside pluss laste ned noe annet crap, noe jeg absolutt hater ved alle applikasjoner som prøver.. (ref jævla Java og Ask) :-)

Oi, beklager. Det skyldes nok nedlastingssiden softonic.com. Nedlastingen fra produsentens egne sider skal være fri for nag-ware. Programmet er bare en enkel exe-fil uten noe annet dilldall eller installasjonsprosedyre som produserer filer, masing eller endrer på noe annet. Grunnen til at jeg valgte linken til softronic var at jeg fikk noe trøbbel med layouten på produsentens egen side, samt at nedlastingslinken er nest nederst i listen.

Lenke til kommentar

Windows 8 har ikke noe ServicePack enda.

Med med windows sin egen disk cleanup tool får jeg på min egen stasjonær windows 8 frigjort 3GB.( merk windows update cleanup)

Se bildet vedlagt

Jeg fulgte instruksjonene for Windows 7 i Windows 8, og fikk vekk 3GB :p

Lenke til kommentar

Atw , det er en grunn til at det heter repository.

Winsxs

- 2450 filer etter cleanup.

De kan kalle det det de vil, essensen er at det gjøres akkurat det samme med rester ett andre programmer som med updates og service-packs, lagres masse restefiler som man ofte ikke trenger, og mulighet til å fjerne de er små, man kan i teorien slette manuelt, men det er svært risikabelt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du en tøffing

Da kan du jo prøve NTFS compression av winsxs

Howto her :

http://dandar3.blogs...ows-winsxs.html

Very nice! That 'size on disk' for my WinSxS folder on a fully updated Win8 Pro install went from 10gb to around 6gb!

Edit:

I guiden til HW står det om å fjerne funksjoner fra windows.

Det går også an å fjerne funksjoner fra repository install.wim (Winsxs) med powershell/dism. Reduksjon av footprint , endel brukt av vmware folk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...