FlyingUnicorn Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) . Endret 3. mai 2016 av FlyingUnicorn Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) TLDR version: Jeg har plutselig fått en skattesmell på 9000 kr. Skattekontoret sa at det ikke finnes noen form for dokumentasjon på at jeg har arbeidet hos denne arbeidsgiveren. Så det de på skattekontoret kan hjelpe meg med er å ta en kontroll. Problemet er det at jeg verken kan finne arbeidskontrakten min eller noen av lønnsslippene.... Det eneste jeg har som kan bevise det at jeg faktisk har jobbet der er utskrifter fra nettbanken min. Har noen vært i lignende situasjon som meg og kanskje har noen tips eller ider til hva jeg kan gjøre? ts: Meldinger og mailer er lette å ignorere. Ring, eller enda bedre, gå ned på kontoret hans for å hente dokumentasjonen. Endret 26. juni 2013 av Jofred 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg tviler på at du kommer noen vei med skattekontoret, og du bør betale det de krever, og heller sørge for å få det tilbake fra arbeidsgiveren. Jeg antar du ikke er medlem av fagorganisasjon? Send brev og krev ham for det som skulle vært trukket i skatt, samt dokumentasjon på dette. Jeg tror du kommer til å slite dersom du ikke klarer å finne noen form for dokumentasjon, men det er verdt et forsøk. Hva i all verden gjør du med alle lønnsslippene dine? Når du har sendt ham et brev og forklart at du forventer at han betaler deg det han ikke har betalt i skatt og sender deg dokumentasjon, hvor du varsler at du vil ta rettslige skritt om han ikke etterfølger kravet, så tar du kontakt med Juss-Buss, jussformidlingen eller jusshjelpa i midt-norge/nord-norge/ (avhengig av hvor du bor). Du kan også høre med en advokat om denne typen saker kvalifiserer til fri retthjelp, der er jeg litt usikker. Det fordrer forsåvidt at du har svært lav inntekt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Saken her er jo veldig enkel, i grunn. Ligningen du fikk tilsendt hadde ikke alle opplysninger oppgitt, dvs inntekten fra arbeidsgiver siden vedkommende ikke hadde sendt inn tallene for deg. Derfor var beregningsgrunnlaget feil, og utregningen viste da at du skulle ha penger tilbake. Så har du selv rapportert inn inntekten fra denne arbeidsgiveren, noe som er rett å gjøre, men du mangler info rundt hvor mye han har trukket i skatt og hvor mye som er betalt inn. Slik ligningsmyndighetene nå ser på det så har du fått lønn men uten å ha betalt skatt for dette. Dette blir du belastet for nå. Enten må du akseptere at du ikke har betalt skatt(dette fremgår av dokumentasjon du har krav på, og har fått), eller så må du gå kraftig ut mot tidligere arbeidsgiver for å få ordnet opp i dette. Men husk at du her har frister å forholde deg til, så her lønner det seg ikke å utsette noe eller vente på noe svar. Husk og at det nå er ferietid. Dette kan jo og være en lærepenge på at papirene du får fra arbeidsgiver faktisk er viktige, og at du bør både kontrollere de og ta vare på de til senere. Dyr lærepenge.. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Høres ut for meg at du kanskje har gjort en feil her... 9000 kr i baksmell er ganske mye hvis du da ikke har 100% stilling. Sikker på at du ikke har KUN sett på utbetalt lønn og regnet det som bruttoinntekt og da ikke regnet ut hva den egentlige bruttoinntekten er. Husk man må ta utbetalt lønn å se på tabellen for å se sånn ca hva bruttolønnen var. Siden hovedinntekten ikke var registrert var nok ikke innbetalt skatt det heller så jeg tror du har oppgitt netto lønn som brutto og beregnet det slik at du ikke har betalt skatt i det hele tatt i 2012 noe du har gjort etter hva jeg forstår. Håper du skjønte hva jeg mente nå. Endret 26. juni 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
FlyingUnicorn Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) . Endret 3. mai 2016 av FlyingUnicorn Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Ser to muligheter på hva som kan ha skjedd her Du har jobbet og fått lønn, uten å betale skatt. Du har fått lønn, og arbeidsgiver har beholdt/stjålet skattepengene din. Selv om du ikke lengre har lønnsslippene, bør du kunne huske om det har vært nevnt om du betalte skatt eller ikke. Hvis du gjorde det, ville jeg forsøkt å få hjelp fra skattemyndighetene/fagforening/politiet. Hvis du ikke har betalt skatt ville jeg betalt det du skylder på skatten, og ikke tenkt så mye mer over det. Du må også huske at hvis du mottar feriepengene samme år som du har tjent dem opp må du også betale skatt for dem. Det kan føre til at du får en høyere årslønn enn du har beregnet, og slik tabelltrekk fungerer vil du betale ganske lite skatt for disse pengene. Dette er nok ikke saken hvis skatteetaten ikke har mottatt skatt fra deg, men verdt å tenke på. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Det jeg lukter har skjedd er: Denne arbeidsgiveren har ikke trukket deg i skatt. Hadde han gjort det ville skattekontoret ha registert disse innbetalingene. Det som er saken da er at du har (uvitende) fått lønn uten å betalt skatt (svart arbeid). Dette kan også stemme med beløpet. 3000 i måneden i 12 mnd er 36000, 28% av dette er ca. 10000, altså ganske nært kravet. Endret 27. juni 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 På en årlig inntekt på 36 000 vil man ikke få skatt i det hele tatt. Her slår minstefradraget til så det ryker etter. Så her snakker vi nok om en del større inntekt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) På en årlig inntekt på 36 000 vil man ikke få skatt i det hele tatt. Her slår minstefradraget til så det ryker etter. Så her snakker vi nok om en del større inntekt. Ja, forstår det jo slik da trådstarter sier han har tabellkort Men jeg tar hans ord på at han tjener 3000 på denne jobben i mnd, og da sikkert tjener resten et annet sted (og at det han tjener et annet sted er korrekt oppgitt til skattefuten). Endret 28. juni 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
FlyingUnicorn Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) . Endret 3. mai 2016 av FlyingUnicorn Lenke til kommentar
FlyingUnicorn Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) . Endret 3. mai 2016 av FlyingUnicorn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå