Herr Brun Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Betaler syklister veiavgift? Nei, men det er det ingen andre som gjør heller. Det finnes ingen "veiavgift". Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Nei, men det er det ingen andre som gjør heller. Det finnes ingen "veiavgift". Bilistene er i allefall med på å finansiere veier gjennom avgifter som syklistene ikke betaler! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Bilistene er i allefall med på å finansiere veier gjennom avgifter som syklistene ikke betaler! Du kan jo prøve deg på ett regnestykke over hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt, bilister inkludert avgifter, eller syklister. (og da tar jeg ikke med i betraktning at mange syklister også betaler avgift) AtW Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Bilistene er i allefall med på å finansiere veier gjennom avgifter som syklistene ikke betaler! Fordi det er ingen som har både bil og sykkel, ikke sant? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Bilistene er i allefall med på å finansiere veier gjennom avgifter som syklistene ikke betaler! For det første: De aller fleste syklister har også bil, og betaler følgelig bilskatter av ymse slag. For det andre: Hvis man ser på demografien blant syklister, så ser man nok at de jevnt over betaler mer i skatter og avgifter enn snittet. Hvilket leder meg til For det tredje: Skattesystemet fungerer ikke sånn. Man får ikke mer rett til å bruke offentlige tilbud fordi man har bidratt mer til finansieringen av det. 1 Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Du kan jo prøve deg på ett regnestykke over hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt, bilister inkludert avgifter, eller syklister. (og da tar jeg ikke med i betraktning at mange syklister også betaler avgift) Joda, men poenget er jo at de bataler ikke for rettigheter på veien som en bilist gjør! Veiene må man jo ha uansett pga all transport og alle som må bruke bil osv, og det er jo sant at syklistene sliter ikke akkurat på veien, men betaler heller ingen ting for å være der! AtW Fordi det er ingen som har både bil og sykkel, ikke sant? Joda det er jo klart det finnes de og! Men har man 2 biler så betaler man 2 veiavgifter også Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Og de som velger å gå, de må jo da være med på å betale skatt som går til sykkelveier og de har ingen rettigheter til fots der! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Joda det er jo klart det finnes de og! Men har man 2 biler så betaler man 2 veiavgifter også Og like fullt, så koster man masse fordi veier er dyrt, tar opp verdifullt areal, skaper forurening av diverse typer, store arealer brukes til parkering, vedlikehold osv osv. AtW Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Og like fullt, så koster man masse fordi veier er dyrt, tar opp verdifullt areal, skaper forurening av diverse typer, store arealer brukes til parkering, vedlikehold osv osv. AtW Jo det er sant , men hadde alle syklet så måtte man likevel hatt veier, og da hadde ingen betalt bilavgiftene, det hadde blitt store utgifter for lastebiler og annen ''nyttetrafikk'' om ikke bilistene var med å dekke dette også da. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) For det første: De aller fleste syklister har også bil, og betaler følgelig bilskatter av ymse slag. Bør de ikke da betale avgift for både bilen og sykkelen? Jeg må nemlig betale "årsavgift" for begge mine to biler, selv om jeg bare kjører en av dem om gangen. En annen ting er at syklister flest er bemidlede borgere, og det er vel ikke helt rimelig at disse skal bruke veinettet gratis, mens de med minst kjøpekraft - ungdommer og studenter - som har moped må betale det gule ut av øret for å benytte sitt kjøretøy gjennom årsavgift, forsikring og veibruksavgift (en del av drivstoffavgiften). Endret 27. juni 2013 av Spenol Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Bør de ikke da betale avgift for både bilen og sykkelen? Ikke gi regjeringen idéer! Før vi vet ordet av det blir det bomstasjoner på fortauene også. 1 Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Ikke gi regjeringen idéer! Før vi vet ordet av det blir det bomstasjoner på fortauene også. Hahhaha den likte jeg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Bør de ikke da betale avgift for både bilen og sykkelen? Jeg må nemlig betale "årsavgift" for begge mine to biler, selv om jeg bare kjører en av dem om gangen. En annen ting er at syklister flest er bemidlede borgere, og det er vel ikke helt rimelig at disse skal bruke veinettet gratis, mens de med minst kjøpekraft - ungdommer og studenter - som har moped må betale det gule ut av øret for å benytte sitt kjøretøy gjennom årsavgift, forsikring og veibruksavgift (en del av drivstoffavgiften). De fleste ungdommer og studenter jeg vet om sykler i hovedsak, hvorfor skal det være dyrere å sykle enn å kjøre moped? Og det er vel ikke så vanskelig å forstå hvorfor en bil koster mye mer for samfunnet enn en sykkel? AtW Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Bør de ikke da betale avgift for både bilen og sykkelen? Jeg må nemlig betale "årsavgift" for begge mine to biler, selv om jeg bare kjører en av dem om gangen. En annen ting er at syklister flest er bemidlede borgere, og det er vel ikke helt rimelig at disse skal bruke veinettet gratis, mens de med minst kjøpekraft - ungdommer og studenter - som har moped må betale det gule ut av øret for å benytte sitt kjøretøy gjennom årsavgift, forsikring og veibruksavgift (en del av drivstoffavgiften). Selvfølgelig skal de bruke veinettet gratis, på samme måte som vi andre gjør det. Se punkt 3 i innlegget mitt. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Du kan jo prøve deg på ett regnestykke over hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt, bilister inkludert avgifter, eller syklister. (og da tar jeg ikke med i betraktning at mange syklister også betaler avgift) AtW Problemet er bare at vi ikke hadde hatt noen samfunnsøkonomi uten biler. Hvordan ser du for deg at samfunnet hadde gått rundt hvis alle som nå er bilister måtte begynne å sykle til jobb? For mange hadde halve arbeidsdagen gått med til å komme seg til og fra jobb. Andre måtte bodd på arbeidsplassen. Regnestykket ditt er helt absurd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Problemet er bare at vi ikke hadde hatt noen samfunnsøkonomi uten biler. Hvordan ser du for deg at samfunnet hadde gått rundt hvis alle som nå er bilister måtte begynne å sykle til jobb? For mange hadde halve arbeidsdagen gått med til å komme seg til og fra jobb. Andre måtte bodd på arbeidsplassen. Regnestykket ditt er helt absurd. Snakker du om privatbilisme nå? Minst halvparten kunne blitt kuttet uten veldig store ulemper. De må ikke sykle, de kan feks ta kollektivtrafikk som også laster samfunnet mye mindre. Men det er ikke essensen, essenen er å imøtegå dusteargumentet om at syklister ikke betaler veiavgift. Bilister er det største problemet med trafikkavvikling generelt, det bør mna ha ydmykhet til åinnrømme, istedet for å løpe rundt å mene at man skal ha større rettigheter enn andre trafikanter. AtW Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 De fleste ungdommer og studenter jeg vet om sykler i hovedsak, hvorfor skal det være dyrere å sykle enn å kjøre moped? Og det er vel ikke så vanskelig å forstå hvorfor en bil koster mye mer for samfunnet enn en sykkel? AtW Hvorfor sier du "dyrere"? Jeg kan ikke se å ha hevdet noe slikt. Det eneste argumentet mitt er at det skal koste noe å bruke veinettet. Hvorfor skal det koste noe å bruke moped men være helt gratis å sykle? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hvorfor sier du "dyrere"? Jeg kan ikke se å ha hevdet noe slikt. Det eneste argumentet mitt er at det skal koste noe å bruke veinettet. Hvorfor skal det koste noe å bruke moped men være helt gratis å sykle? Fordi sykling knapt skaper slitasje, er mindre farlig for andre, er bedre for samfunnsøkonomien, ikke skaper forurensing og støy? AtW Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Snakker du om privatbilisme nå? Minst halvparten kunne blitt kuttet uten veldig store ulemper. De må ikke sykle, de kan feks ta kollektivtrafikk som også laster samfunnet mye mindre. Men det er ikke essensen, essenen er å imøtegå dusteargumentet om at syklister ikke betaler veiavgift. Bilister er det største problemet med trafikkavvikling generelt, det bør mna ha ydmykhet til åinnrømme, istedet for å løpe rundt å mene at man skal ha større rettigheter enn andre trafikanter. AtW Har fotgjengere rettigheter på sykkelstier? Er det alle som bor i byer? Er det gode kollektivtilbud overalt? Faktisk i en mindre by jeg vet om er det bare 2 busser som går i løpet av dagen, det passer umulig for alle som jobber i den byen! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Har fotgjengere rettigheter på sykkelstier? Er det alle som bor i byer? Er det gode kollektivtilbud overalt? Faktisk i en mindre by jeg vet om er det bare 2 busser som går i løpet av dagen, det passer umulig for alle som jobber i den byen! Har jeg sagt alle bor i byer? Men i og nærme de 5 største byene bor nesten halve befolkningen, og så bor mange av resten i byer. Og om du kutter ned mye på bilismen går kollektivbruken og tilbudet opp. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå