Gå til innhold

Syklister på veien eller fortauet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har lite med å sjangle å gjøre, det har å gjøre med en trygg avstand til bilister. Videre er det ett stort problem at bilister "sjangler" over i sykkelfeltet også.

 

AtW

Sånn du tenker ja. Men når jeg ser for meg sykkelveier, så ser jeg for meg at det er et autovern i mellom, eller en slags kant med beplantning eller noe sånt. Altså at de er adskilt.
Lenke til kommentar

Sykkelveier er det vel ingen som klager på. Folk klager på "sykkelskulder". Om du har en feltbredde på 3,25 meter og setter av 0,7 meter til "sykkelfelt" på skulderen, så har du en potensiell dødsfelle med 2 busser som dudrer forbi en litt ustø syklist. Om du i tillegg legger alt av kumlokk i sykkelfeltet, så har du potensielle dødsfeller for erfarne syklister.

Lenke til kommentar

sa jeg at det var sykelisten sin feil? Skrev at sykelister kan få billister til å skape farlige situasjoner.

 

Etter hva som er skrevet, så har L skiltet samme effekt, men sier du at L merkede biler kan få billister til å skape farlige situasjoner?

Liker den retoriske halvløgnen som har sneket seg inn, da men kan lese det som "sykelister kan få billister til å skape farlige situasjoner"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Er ikke det egentlig farligere for en syklist å sykle på en motorisert vei enn hva det er for fotgjengere å ha syklistene på fortauet???

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være slik at syklistene skal sinke all biltrafikk og lage disse farlige situasjonene!

 

Litt i fra Trygg Trafikk og sykling, hvor og hvordan osv.. :)

 

http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

Lenke til kommentar

Apropos sykkelveier er de i teorien en god idé, men ikke i praksis per dags dato. Det er et par kilometer med sykkelvei rett borti høgget her, men i motsetning til på gangveiene bruker forgjengere hele bredden til å gruppeskravle og alt mulig rart, og andre syklister parkerer typisk slik at de bruker hele veiens bredde på 3 meter (istedenfor å parkere sykkelen på sida). Gjerne i en nedoverbakke med sving hvor man triller i 50. Da ender man opp med at det er tryggere i bilveien likevel, pussig nok.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg vil heller bli kjørt ihjel av en bilist som må leve med drap resten av livet enn å kjøre ihjel en unge på sykkelstien. Har sett mange farlige situasjoner.

 

Var en litt eldre unge som kjørte rett ut i sykkelstien med sparkesykkel mens det kom to syklister i kanskje 40 km/t slakt nedover mens de pratet og "slappet av" han ene traff ungen og tryna som faen mens ungen fikk hjernerystelse og litt småting. Småunger er ganske uforutsigbare, og kan poppe uti veien når som helst.

 

I tillegg så har man bilistene som ikke ser seg for før de er midt uti sykkelstien og gående som ofte har propper i øra og ikke hører når du kommer. Om man plinger eller hoier på dem, kan du banne på at de snur seg og skjener til den siden man sykler på, og man får mange unødvendige situasjoner.

 

På veien trur bilistene de eier alt, på gangfeltet trur gående de eier alt. Her i Tønsberg har vi lenge hatt et felt for gående og ett for syklende, men når de gående gir faen og fortsatt går på sykkelfeltet, eller ikke ser seg for når de skal krysse, så er man like langt.

Lenke til kommentar

Provokasjonen er jo den at når der sykler en syklist under fartsgrensen og det er ikke mulig å kjøre forbi uten at det oppstår farlige situasjoner. Da sinker de trafikken og provokasjon oppstår.

 

Hvor ofte skjer dette? Der det er mye trafikk henger syklister stort sett med trafikken, der det er lite kan man kjøre forbi. Jeg ser enkelte legger lisa farlig lav for hva en provokasjon er, taper man under 10 sekund, så bør man gå litt i seg selv og vurdere hvor provoserende det faktisk er. Jeg kommer stadig bort i tilfeller med store køer av biler som sinker trafikken vesentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjører vogntog daglig og ser mye rart ute i trafikken. Det er ingen tvil om at en sykelist kan få billister til å skape mange farlige situasjoner. Her om dagen ble jeg liggende bak en sykelist i 8 minutter på hovedveien med et 19m langt vogntog. Bak meg hadde jeg en lang rekke med biler. Virket som billistene bak meg ikke viste hvorfor jeg kjørte så sakte da de sannsyneligvis ikke så sykelisten forran meg. Dette fikk en av billiste til å ta en meget farlig forbikjøring, og det var synd jeg ikke hadde kameraet montert i dashbordet da det skjedde.

 

Helt enig i det du sier her, du av alle som er her inne vet dette best som er i trafikken hele tiden. Men jeg er ikke imot syklister, men man vil nok aldri komme dit at man får sykkelveier over alt, så man burde kanskje endre på noen regler for å få det bedre for begge parter. I en storby så vil der jo kanskje være muligheter for sykkelveier, men det finnes mindre strøk og mindre byer også med smale veier og hvor folk må kjøre langt for å komme på jobb.

Lenke til kommentar

Helt enig i det du sier her, du av alle som er her inne vet dette best som er i trafikken hele tiden. Men jeg er ikke imot syklister, men man vil nok aldri komme dit at man får sykkelveier over alt, så man burde kanskje endre på noen regler for å få det bedre for begge parter. I en storby så vil der jo kanskje være muligheter for sykkelveier, men det finnes mindre strøk og mindre byer også med smale veier og hvor folk må kjøre langt for å komme på jobb.

 

Hva er det du vil endre av regler? Etterhvert får man i det minste selvkjørende biler, så slipper man at folk med dårlig impulskontroll setter andre i fare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor ofte skjer dette? Der det er mye trafikk henger syklister stort sett med trafikken, der det er lite kan man kjøre forbi. Jeg ser enkelte legger lisa farlig lav for hva en provokasjon er, taper man under 10 sekund, så bør man gå litt i seg selv og vurdere hvor provoserende det faktisk er. Jeg kommer stadig bort i tilfeller med store køer av biler som sinker trafikken vesentlig.

 

AtW

 

Dette kommer nok veldig ann på hvor man bor ja, det stemmer, men dette skjer veldig ofte her som jeg bor i en mellomstor by, og om man bor litt i utkanten av byen der det også bor en del folk. Det er stor trafikk inn og ut av sentrum, og syklistene har ikke sykkelvei, så her ligger de såfall langt i fra fartsgrensen som er på 50, tipper de ligger i 30 og 40kmt.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller bli kjørt ihjel av en bilist som må leve med drap resten av livet enn å kjøre ihjel en unge på sykkelstien. Har sett mange farlige situasjoner.

 

Var en litt eldre unge som kjørte rett ut i sykkelstien med sparkesykkel mens det kom to syklister i kanskje 40 km/t slakt nedover mens de pratet og "slappet av" han ene traff ungen og tryna som faen mens ungen fikk hjernerystelse og litt småting. Småunger er ganske uforutsigbare, og kan poppe uti veien når som helst.

 

I tillegg så har man bilistene som ikke ser seg for før de er midt uti sykkelstien og gående som ofte har propper i øra og ikke hører når du kommer. Om man plinger eller hoier på dem, kan du banne på at de snur seg og skjener til den siden man sykler på, og man får mange unødvendige situasjoner.

 

På veien trur bilistene de eier alt, på gangfeltet trur gående de eier alt. Her i Tønsberg har vi lenge hatt et felt for gående og ett for syklende, men når de gående gir faen og fortsatt går på sykkelfeltet, eller ikke ser seg for når de skal krysse, så er man like langt.

 

Er det noe bedre om de ungene sykler ut på veien da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...