Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte sigarettenner i Skoda Fabia 1.4 Elegance (2000)

Anbefalte innlegg

Sigarettenneren i min Skoda fungerer ikke. Jeg har sjekket sikringen, og den ser ok ut. Har testet med en lader til mobil, men den fungerer ikke. Så nå skal jeg prøve å bytte den selv for å spare 1500,- som verkstedet tar. Men er det noen som har noen tips om hvordan angripe denne utfordringen? Bildet under viser hvor sigarettenneren sitter. Har prøvd å løfte på hele saken, men jeg får den ikke opp. Noen som har tips?

post-12131-0-50489000-1372195187_thumb.jpg

(Jeg ser forøvrig at jeg bør gjøre skikkelig rent innvendig også snart...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel opp med hele plastdekslet/konsollen som tenneren er festet i.

Under tuppen/avpsenningsknappen på håndbrekket ser det ut til å være et plastlokk du kan vippe opp. Der er det nok en feste-skrue eller to. Det er det nok også under girstang-mansjetten hvis du løser denne.

I tillegg bruker det å være skruer i aksebeger eller lignedne helt bak på konsollen (hvis denne har det).

Hele greia er å finne skruene. De ligger oftest skjult bak ulike deksel/lokk eller på sidene nede ved dørken i bilen. Du kan kjenne på konsollen hvor den fortsatt er fast etterhvert som du løsner skruer og dermed lokalisere hvor du enda har noen skruer igjen å løsne.

Når du får konsollen løs vil du kunne "klipse" eller løsne sigarett-tenneren fra undersiden og dermed ta av kontaktene. Koble til den nye, og feste den slik den gamle sto festet. Skru fast alle skruene igjen. Da er du i boks!

Tror dette skal være oppskriften.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må vel opp med hele plastdekslet/konsollen som tenneren er festet i.

Under tuppen/avpsenningsknappen på håndbrekket ser det ut til å være et plastlokk du kan vippe opp. Der er det nok en feste-skrue eller to. Det er det nok også under girstang-mansjetten hvis du løser denne.

I tillegg bruker det å være skruer i aksebeger eller lignedne helt bak på konsollen (hvis denne har det).

Hele greia er å finne skruene. De ligger oftest skjult bak ulike deksel/lokk eller på sidene nede ved dørken i bilen. Du kan kjenne på konsollen hvor den fortsatt er fast etterhvert som du løsner skruer og dermed lokalisere hvor du enda har noen skruer igjen å løsne.

Når du får konsollen løs vil du kunne "klipse" eller løsne sigarett-tenneren fra undersiden og dermed ta av kontaktene. Koble til den nye, og feste den slik den gamle sto festet. Skru fast alle skruene igjen. Da er du i boks!

Tror dette skal være oppskriften.

Jeg skal prøve det og se hva jeg får til. Takk for tips! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...