Gå til innhold

Transit-regler og taxfree-kjøp på flyplasser?

Anbefalte innlegg

Snowden-saken, som nå er i transit på Sheremetyevo-flyplassen i Moskva fikk meg til å tenke på en erfaring jeg hadde for noen måneder siden.

Jeg reiste fra Oslo til Moskva via Arlanda i Stockholm. Jeg hadde kjøpt alkohol i taxfree'en på Gardermoen. På Arlanda fungerte det som forventet, jeg gikk til gaten for fly til Moskva uten noen ny sikkerhetskontroll.

Før tilbakereisen fra Moskva til Oslo, via Riga i Latvia, ringte jeg informasjonen på Flyplassen i Riga og spurte om de har vanlig transit uten ny sikkerhetskontroll. Jeg spurte fordi tiden mellom landing og neste avgang var meget knapp. Jeg fikk bekreftet at det ikke var ny sikkerhetskontroll som transit-passasjer.

På Sheremetyevo's taxfree i Moskva kjøpte jeg også alkohol. Da jeg kom til Riga ble jeg overrasket over at det likevel var sikkerhetskontroll for transit. Og jeg hadde dårlig tid.

Det som da skjer er at sikkerhetsvakten tar fra meg den forseglede posten med alkohol og henviser til at det ikke er lovlig. Hans engelsk var noe vanskelig å forstå men jeg tror han prøvde å si at Norge ikke tilhørte EU. Jeg prøvde å si at det er riktig, men at vi er medlem av EØS/Schengen.

Men det var nytteløst. Og jeg måtte løpe for å rekke neste fly.

Og om flaskene havnet i bagen til sikkerhetsvakten vites ikke,

Så spørsmålet er, hvordan er transit-reglene og taxfree mellom land, i og utenfor EU/EØS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Se her: http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje punkt

6) Hvordan unngå at taxfreeposen stoppes i sikkerhetskontrollen?

Hvis du skal reise videre med fly fra lufthavnen du ankommer, må du gjennom en ny sikkerhetskontroll. Handleposen må være forseglet, kvitteringen må ligge godt synlig inni posen, og det kan ikke være mer enn 36 timer fra kjøpstidspunktet.

NB! Taxfreevarer inneholdende væske må være kjøpt ved en lufthavn i et av følgende områder for å kunne tas med gjennom sikkerhetskontrollen på norske lufthavner.

EU/EØS- området

USA og Canada

Kuala Lumpur (Malaysia)

Changi (Singapore)

Dubrovnik, Pula, Rijeka, Split, Zadar eller Zagreb. (Kroatia)

Taxfreevarer som er kjøpt ved lufthavner utenom de nevnte stedene og områdene vil bli beslaglagt i sikkerhetskontrollen hvis du skal fly videre fra en flyplass i EU/EØS.

Lenke til kommentar

Han forsøkte nok å fortelle deg at Russland ikke er med i EU. Jeg jobber selv på Gardermoen i samme stilling, og det er ikke måte på hvor mye alkohol vi stopper som kommer fra Moskva av nettopp den grunn. Kvittering og forseglet pose hjelper lite om alkoholen ble kjøpt utenfor EU/EØS.

Husk på til fremtidige reiser: Kommer du fra et land utenfor EU/EØS og skal via et land som er medlem i EU/EØS vil det alltid være sikkerhetskontroll på transferpunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...