pmonstad Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) EXCEL: Jeg holder på å legge en timeplan i Excel. Jeg savner en funksjonalitet, å varsle hvis en lærer legges samme time i forskjellige klasser. Si at mandagens timer (1-6) i kl 1 er definert i A1:A6, kl 2 er definert i A7:A12. Hvis jeg legger inn navnet "Ole" i A1 (1. time i klasse) skal det gå helt fint så lenge "Ole" ikke finnes i A7 (1. time klasse 2). Legges "Ole" inn i begge disse timene skal det vises en advarsel som sier at det er konflikt. Jeg har fått dette til å fungere delvis med noen HVIS-formler, men det er lite hensiktsmessig med 3 klasser over 6 timer i 5 dager. Finnes det noen enkelt måte å gjøre dette på som ikke involverer en rekke HVIS-formler? Blir dessuten problematisk med nesting siden det ikke kan nestes mer enn 7 ganger (holder i massevis, blir håpløst å vedlikeholde). Noen som har en ide om løsning på denne utfordringen? -- Pål Endret 25. juni 2013 av pmonstad Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jada, hvis du er villig til å bruke en hjelpekolonne -den kan du skjule såsnart ting funker. I den kolonnen linker du lærernavn med resten av (radnummer delt på 6), slik: =A1&REST(RAD();6) kopier nedover hele klasse/dag-blokka. Resultatet ser slik ut: Ole1 Så, i varslingskolonnen teller du antall Ole1 i området med en ANTALL.HVIS -formel. Er det høyere enn 1 så har du en konflikt. Pass på at telleområdet er definert med absolutt referanse, og at du skifter område neste dag. Pakk inn varslingen med en HVIS som ikke vurderer å varsle hvis det ikke er satt inn lærer. Legger ved et eksempel. Meld tilbake hvis spørsmål. Paal.xlsx HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå