Gå til innhold

sjekke at en verdi i et område ikke allerede er brukt

Anbefalte innlegg

EXCEL:

Jeg holder på å legge en timeplan i Excel. Jeg savner en funksjonalitet, å varsle hvis en lærer legges samme time i forskjellige klasser.

Si at mandagens timer (1-6) i kl 1 er definert i A1:A6, kl 2 er definert i A7:A12. Hvis jeg legger inn navnet "Ole" i A1 (1. time i klasse) skal det gå helt fint så lenge "Ole" ikke finnes i A7 (1. time klasse 2). Legges "Ole" inn i begge disse timene skal det vises en advarsel som sier at det er konflikt.

Jeg har fått dette til å fungere delvis med noen HVIS-formler, men det er lite hensiktsmessig med 3 klasser over 6 timer i 5 dager.

Finnes det noen enkelt måte å gjøre dette på som ikke involverer en rekke HVIS-formler? Blir dessuten problematisk med nesting siden det ikke kan nestes mer enn 7 ganger (holder i massevis, blir håpløst å vedlikeholde).

Noen som har en ide om løsning på denne utfordringen?

--

Pål

Endret av pmonstad
Videoannonse
Annonse

Jada, hvis du er villig til å bruke en hjelpekolonne -den kan du skjule såsnart ting funker.

I den kolonnen linker du lærernavn med resten av (radnummer delt på 6), slik:

=A1&REST(RAD();6)

kopier nedover hele klasse/dag-blokka. Resultatet ser slik ut: Ole1

Så, i varslingskolonnen teller du antall Ole1 i området med en ANTALL.HVIS -formel. Er det høyere enn 1 så har du en konflikt. Pass på at telleområdet er definert med absolutt referanse, og at du skifter område neste dag.

Pakk inn varslingen med en HVIS som ikke vurderer å varsle hvis det ikke er satt inn lærer.

Legger ved et eksempel. Meld tilbake hvis spørsmål.

Paal.xlsx

HTH. Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...