pmonstad Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) EXCEL: Jeg holder på å legge en timeplan i Excel. Jeg savner en funksjonalitet, å varsle hvis en lærer legges samme time i forskjellige klasser. Si at mandagens timer (1-6) i kl 1 er definert i A1:A6, kl 2 er definert i A7:A12. Hvis jeg legger inn navnet "Ole" i A1 (1. time i klasse) skal det gå helt fint så lenge "Ole" ikke finnes i A7 (1. time klasse 2). Legges "Ole" inn i begge disse timene skal det vises en advarsel som sier at det er konflikt. Jeg har fått dette til å fungere delvis med noen HVIS-formler, men det er lite hensiktsmessig med 3 klasser over 6 timer i 5 dager. Finnes det noen enkelt måte å gjøre dette på som ikke involverer en rekke HVIS-formler? Blir dessuten problematisk med nesting siden det ikke kan nestes mer enn 7 ganger (holder i massevis, blir håpløst å vedlikeholde). Noen som har en ide om løsning på denne utfordringen? -- Pål Endret 25. juni 2013 av pmonstad Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1522402-sjekke-at-en-verdi-i-et-omr%C3%A5de-ikke-allerede-er-brukt/
Harald Staff Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jada, hvis du er villig til å bruke en hjelpekolonne -den kan du skjule såsnart ting funker. I den kolonnen linker du lærernavn med resten av (radnummer delt på 6), slik: =A1&REST(RAD();6) kopier nedover hele klasse/dag-blokka. Resultatet ser slik ut: Ole1 Så, i varslingskolonnen teller du antall Ole1 i området med en ANTALL.HVIS -formel. Er det høyere enn 1 så har du en konflikt. Pass på at telleområdet er definert med absolutt referanse, og at du skifter område neste dag. Pakk inn varslingen med en HVIS som ikke vurderer å varsle hvis det ikke er satt inn lærer. Legger ved et eksempel. Meld tilbake hvis spørsmål. Paal.xlsx HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1522402-sjekke-at-en-verdi-i-et-omr%C3%A5de-ikke-allerede-er-brukt/#findComment-20707277
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå