Gå til innhold

monkey island 1 og 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor jeg kan bestille Monkey islnad 1 og 2??

Disse spillene er i utgangspunktet vanskelig å få tak i. Det ble gitt ut en "Monkey Island Bounty Pack" med MI1-3 for noen år siden, som kanskje kan være lettere å få tak på. Prøv bruktmarked.no, ebay.com (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3048891347&category=11047), amazon.com eller chipsbits.com. Den som leter, han finner, som en svært klok mann sa en gang.

Lenke til kommentar

Det er i teorien ingenting som heter abandonware. Dette har jeg studert ganske nøye, og hele den illusjonen hvor at "spill som ikke lenger selges eller støttes av produsenten, er abandonware" er helt feil. Derfor er abandonware warez - altså, ulovlig.

Et spill er ikke "abandonware", eller "freeware" som det egentlig bør kalles, før rettighetshaveren har sagt i fra seg rettighetene, eller rettighetene utgår på vanlig måte (noe som vanligvis tar mange titalls år, tar jeg ikke helt feil).

Så ut og kjøp! :-)

Lenke til kommentar
Det er i teorien ingenting som heter abandonware. Dette har jeg studert ganske nøye, og hele den illusjonen hvor at "spill som ikke lenger selges eller støttes av produsenten, er abandonware" er helt feil. Derfor er abandonware warez - altså, ulovlig.

Et spill er ikke "abandonware", eller "freeware" som det egentlig bør kalles, før rettighetshaveren har sagt i fra seg rettighetene, eller rettighetene utgår på vanlig måte (noe som vanligvis tar mange titalls år, tar jeg ikke helt feil).

Så ut og kjøp! :-)

Så du mener med andre ord at freeoldies.com er en ulovlig side?

All the games, also called abandonwares, were all removed from the business and abandoned by their respective authors.

Lenke til kommentar
Så du mener med andre ord at freeoldies.com er en ulovlig side?

Akkurat. Abandonware-sider elsker å skrive at abandonware er lovlig, men det er det ikke. Flere folk i industrien, både advokater og spilldesignere, har gjort offisielle uttalelser på dette.

Dette er intellektuell eiendom som tilhører selskapet som sitter på rettighetene. Da er det ingen som har lov til å gjøre noe med det, inn til selskapet har erklært at den intellektuelle eiendommen er gitt opp, og gjort om til "public domain" eller "freeware".

Abandonware er ulovlig. Abandonware-sider vil si det er helt lovlig, men det er det ikke. Likevel bryr ingen seg om abandonware (altså, spillselskaper) så det er relativt ufarlig å drive med. Jeg vil heller egentlig ikke kalle det typisk piratkopiering, fordi mange av spillene kan du ikke få tak i på lovlig vis uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...