Tabris Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg tok to bilder av hunden min - ett litt mer på avstand og ett nærbilde. Kunne gjerne tenke meg tilbakemelding på disse, da kanskje spesielt på komposisjon og fokus. F.eks virker bakgrunnen og strået på bilde en støyende? Burde jeg ha croppet bort mer av bakgrunnen på bilde to? Andre innspill? 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Tja, bilde 1 har du liten dybdeskarphet og da ser man at fokuset er på nesen og ikke øynene, bakgrunnen er ikke så fremtredende, men strået ødelegger endel. Bilde 2 fungerer fokus greit men skulle likt at du var med på samme bakkenivå som hunden så man ikke ser ned på hunden. Når det gjelder komposisjonen bruker man hovedsakelig det gyldne snitt/tredelingsregelen for og få bildene mer "naturlige". På bilde 2 ville jeg nok vært litt dristig og kuttet bort bakgrunnen på venstre side nesten helt inntil hunden, men det er meg det . Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Takk for innspill! Jeg tenker jo at sistnevnte fungerer best med hunden midtstilt, men har jo ikke prøvd noe annet. Tror jeg sitter på huk når jeg tar det bildet, men burde nok vært enda lavere. På første bilde sitter jeg faktisk. Bildet er også tatt i en skråning, så jeg tror jeg sitter litt lavere enn hunden. Får bedre perspektiv da, er enig i det. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg synes bilde nummer to er mer tiltalende med de gule markblomstene. På første bildet ser det ut for at du har vært uheldig og fått fokuspunket på strået foran snuten. Med en såpass lys hund er det viktig å få målingspunktet til hvitbalansen på hundens bels, slik at det blir flere detaljer i den. Du har sannsynligvis en instilling hvor du kan velge mellom spot, center weighed, average osv. Velger du spot, så justeres hvitbalansen etter målingene fra det midterste punket i bildet når du trykker utløserknappen halvveis ned for å fokusere. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Takk for tips! Hvit hund kan være en utfordring! De kan være vakre motiver i sommerengene og høstbladene, men det er en virkelig utfordring å få gode bilder av hvite hunder i sneen - som jeg erfarte i fjor vinter. Lenke til kommentar
tole Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg synes detaljene i pelsen var ganske bra. Setter i alle fall det langt mer ned på pri-listen enn fokus og komposisjon. 1 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Ikke ille å få tilbakemelding nesten et år etter man la ut bildene. Men takk for positiv feedback. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Nå er det ikke direkte bildekritikk, men det blir nevnt at fokus er på nesen og ikke øynene. Finnes det noen bestemt metode for å flytte fokuset såpass lite i et bilde? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Er jo mulig å bruke fokus-bracketing hvis det finnes i kameraet. Ellers kan en jo sjekke hvilke AF-punkter kameraet har valgt for fokus, samt at man kan bruke manuell fokus. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Nå er det ikke direkte bildekritikk, men det blir nevnt at fokus er på nesen og ikke øynene. Finnes det noen bestemt metode for å flytte fokuset såpass lite i et bilde? Ser mer ut som fokus er i forkant av både øyne og nese....på begge bildene. Med ett fokuspunkt(senter) bør det være enkelt å treffe enten øye eller snute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå