Inception_ Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Hei! Lenge siden jeg har vært her inne nå.. Jeg fikk et par B&W DM602 (første serie) av en kompis. De har pleid å spille ganske rent og greit, men de har plutselig begynt å spille mye dårligere. Borte er det luftige lydbildet, og tilbake er et par veldig tungdrevne høyttalere med lite definisjon i øvre del av lydbildet Faktisk så står input på full styrke og forsterkeren på -16dB, og det er en ganske tung lyd, men ganske lav lyd fortsatt. Skrur jeg over det så slår ampen seg av fordi jeg overbelaster den! Alle komponentene virker i og for seg, og lyden er lik på begge høyttalere. Jeg vet de har fått rimelig hard behandling de siste årene, men det virker veldig rart for meg at begge to høres like dårlig ut. Prøvde å se om det var noe med kondensatorene på delefilteret, prøvde å bi-ampe dem, fikk dessverre samme resultat. Forsterkeren de kjører på nå er en Pioneer VSX515 (7x110w), de sto på en NAD stereoforsterker som jeg ikke husker navnet på før. Høres crappy ut på begge, men virket fint på NADen før. Er det noen som har noen formening om hva som kan være problemet? Høyttalerene er nok mest sannsynlig rundt 15 år gamle. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Dytt bass/mellomtone-elementet sakte innover. Hører du skraping? Det høres ut som høyttalerne er sprengt. Det kan være at du har fått et delvis brudd i talespolen. Skru ut ett og ett element og hold høyttalerkablene borti elementet med lavt volum på. Høres det rent ut (det vil uansett høres litt rart ut) er det greit. Kan også være delefilteret som har fått en kule. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 For meg høres det ut som defekte delefiltere. En ting er hvis bassen hadde forsvunnet, men en annen ting er når man skrur så høyt og det fortsatt oppleves lavt. Klart det kan være at ALLE elementene er sprengt men det tviler jeg meget sterkt på. Mvh Faller Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Enig at det virker som delefilteret er den mest plausible synderen. Frem med multimeteret - eller ta en tur til nærmeste HFK. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Hvordan kan jeg så diagnosere at det er snakk om delefilterene? Det eneste jeg har målt så langt har vært impendansen. Jeg fikk 4.4 ohm motstand med multimeteret når broene var på, bakpå høyttaleren. Har lest at impendansen da blir ca 1.3x dette, så den er ganske lav, i og med at den skal være 8 ohm. Jeg tror egentlig ikke elementene er sprengt, fordi bassen i seg selv er ganske fin. Med lavt volum mener jeg "fyller stuen OK volummessig" når jeg går mot overload på ampen. Men jeg burde ha kunne skrudd den opp til minst naboklager-nivå. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Om du har muligheten ville jeg tatt med høyttalerne til en HFK-butikk. Du kan også gjøre det jeg har beskrevet for å eliminere at det er elementene som tuller. Skal se om jeg finner skjema for delefilter, så kan du måle deg gjennom dette for å sjekke at alle verdier er der de skal være. HT-Guide Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Takk for hjelp. Jeg besøkte Hifiklubben, det var faktisk begge diskantene som var døde. Kjøpte nye, nå fungerer alt gull Lenke til kommentar
Faller Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Bra det ordnet seg Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå