Gå til innhold

Hvilken valuta blir trukket ved bruk av VISA i utlandet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 30000 norske kroner på minn konto..

Hotel regningen er på 63 000..

100 norske kroner er noe med 1000 rupee der..

Åssen funker dette..

Når jeg betaler med norsk bankkort blir det om til landes valuta?

Lenke til kommentar

Når de trekker 63000 rupee fra ditt kort, så vil banken din hjemme i Norge regne dette om til norske kroner og trekke dette kronebeløpet. Dermed vil banken din trekke ca 6300 kroner, pluss en liten slant i valutapåslag. Hotellet får sine 63000 rupees. Men om hotellet får lov å trekke norske kroner, kan de selv bestemme kursen, og de vil i dette tilfelle fint kunne trekke 7000 kroner eller enda mer.

Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg ikke kan betale hotelregningen..siden jeg ikke har 63 000..jeg har bare 30 000?

Du må huske at det er forskjell på norske kroner og rupe der. De trekker selvfølgelig ikke 36.000 norske kroner fra kontoen din når prisen er 36.000 ruper, det burde si seg selv.

For øvrig kan jeg sterkt anbefale deg å ta med et kredittkort på utenlandstur, men det har du kanskje ordnet allerede.

Lenke til kommentar

Hvet noen hvor jeg kan veksle til rupee?

De på forex veksler ikke til rupee..fins det noen andre steder?

Vet ikke hvilken forex du har sjekket, men om de ikke har inne kan du bestille på nettet og hente i butikk et par dager etter. Sjekk forex.no

Husk at det er vanskelig, i hvertfall i vanlige banker, å få vekslet tilbake til NOK når du kommer hjem. Så det er ikke noe poeng i å veksle hele familieformuen til rupees fordi du skal på ferie. Mulig fedex tar imot uvanlige valutaer.

Personlig ville jeg nok ikke hatt med meg fem flate øre med mindre jeg skulle reise til økonomisk ustabile land. Å reise med mye kontanter høres ikke spesielt smart ut i mine øre, med mindre det er spesielle forhold i landet du skal til som tilsier at du bør ha med deg kontanter.

robertaksland: Husk at minibankene i utlandet ofte også tar et gebyr. Husker jeg ikke feil tar de fleste f.eks. amerikanske minibanker USD 3.5 i gebyr.

Lenke til kommentar

robertaksland: Husk at minibankene i utlandet ofte også tar et gebyr. Husker jeg ikke feil tar de fleste f.eks. amerikanske minibanker USD 3.5 i gebyr.

Poenget mitt er at det alltid er billigere å ta ut penger i lokal valuta i det landet man kommer til, i forhold til å ta ut fremmed valuta i det landet du reiser fra.

Lenke til kommentar

Dersom noen spør om du vil bli belastet i norske kroner så bør du takke nei. Da brukes nemlig salgsstedets kurs, og den er alltid dårligere for deg enn den kursen som banken din bruker. Landets lokale valuta lønner seg alltid for deg.

Er det ikke omvendt? Norsk valuta blir vekslet etter kursen, mens lokal valuta blir vekslet etter banken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt om tilfeller der man ble tilbydt å betale i kroner og så konverterer de beløpet til kroner etter salgsstedets høye kurs, så konverteres det tilbake til landets valuta, igjen etter salgsstedets høye kurs, og kortet belastes med en sum godt over den opprinnelige i landets valuta. Så skal selvsagt kortselskapet ha betalt for å konvertere enda en gang til kroner.

Moralen er uansett:

-betal alltid med kredittkort, ikke debetkort

-betal alltid i lokal valuta

Lenke til kommentar
Vet noen om hvor jeg kan sjekke valuta kursen..
For reise anbefaler jeg appen "Xe Currency" som virker offline og straks viser verdien i alle de valutaene som er aktuelle for deg.

Ellers kan du bare google verdien. Du skriver bare på engelsk hvor mye av hva du skal veksle til hva, jeg bruker denne stadig:

http://lmgtfy.com/?q=200+euro+in+nok

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...