Tripwire Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Hei Sitter nå med et Sony kompaktkamera av typen Cyber-shot DSC-HX5, et kamera jeg har hatt noen år nå og som jeg stort sett har vært og er fornøyd med. Imidlertid har jeg den senere tiden vurdert å utforske horisonten litt mer, og kanskje investere i et systemkamera. Er enn så lenge ikke den som bruker mest manuelle innstillinger, men prøver å forstå mer og mer :-) Jeg er klar over at et systemkamera vil bli tyngre enn det jeg har nå, og selv om det er hovedsaklig på turer det er aktuelt å ha med kamera vurderer jeg å investere i et nytt kamera. Ser vel for meg at jeg fremdeles vil benytte kompaktkameraet i tilfeller hvor dette passer bedre. Jeg skjønner at det ikke er selve kamerahuset, men objektivet som er det viktigste. Jeg er på jakt etter et kamera for nybegynnere, men som man samtidig kan utvikle. Jeg leser her at Canon EOS 1100D blir vurdert som et bra startkamera, men jeg har nå nylig lest om Canon EOS 100D, som virker som et veldig interessant alternativ, selv om det koster noe mer. Ser at bl.a Japan Photo selger dette med 18-55 STM- objektiv, også i pakke med Canon EF 50mm f/1.8 II. Synspunkter eller anbefalinger? Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Synspunkter eller anbefalinger? Jeg ville startet med å se litt på egne bilder, eventuelt tenke gjennom om det er noen spesielle deler av zoomområdet du bruker mye. Kameraet du har gir (litt) mer vidvinkel og mye mer tele enn det du får med et speilreflekskamera og en 3x standardzoom (18-55 mm). Så er de fleste av bildene dine tatt utenfor dette zoomområdet bør du vurdere om systemkamera er veien å gå, eller du kan gå for systemkamera med et objektiv med større zoomområde. En annen ting er video, bruker du video mye er det mer komplissert å få gode resultat med et speilreflekskamera. Når det er sagt er det mye positivt med speilreflekser (og speilløse) systemkameraer også og bildekvlaiteten i dårlig lys blir mye bedre. Canon 1100D er et bra kamera, men svakt på video sammenlignet med mange av de andre. Nikon D3200 (og den eldre D3100) er et annet bra begynnerkamera, men personlig har jeg tro på speilløse modeller som for eksempel Panasonics G-serie hvis du ikke skal ta mye action-bilder. Da kommer du også litt ned i størrelse i forhold til speilrefleksene. G5 er et bra allround kamera og selges for noe redusert pris (rundt 3500) for tiden, men ser at det er en del dyrere enn rimeligste speilrefleks fra Canon og Nikon. Olympus E-PM1 er et veldig bra kjøp, men har ikke innebygd søker. https://prisguiden.no/kategorier/systemkamera?categoryId=54&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max= Lenke til kommentar
Tripwire Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Pr nå er det vel kameraet som jeg har nå vurdert som et supplement til et evt systemkamera. Jeg synes forsåvidt jeg får OK bilder med det jeg har, men ønsket om å utforske litt mer er jo der, og det er derfor jeg vurderer en investering i et kamera som er bra for oss uinnvidde, men som samtidig kan utvikles videre. Som et lite svar til det du skriver over, nei jeg bruker forsåvidt ikke video-funksjonen så voldsomt mye, og kameraet jeg har virker veldig bra på video, så sånn sett har jeg ikke det store behovet for et kamera som takler video så godt. Jeg ser som jeg skriver at EOS 1100D blir anbefalt av flere her. Men har altså lest en del anmeldelser av det som vel kan karakteriseres som etterfølgeren EOS 100D, som blir karakterisert som noe av det minste systemkameraet man kan få. Selv om det er noe dyrere enn 1100D, vurderer jeg nesten dette som mer interessant. Men det er vel såpass nytt at synspunktene på dette kanskje ikke er så mange helt ennå? Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 100d er vel egentlig en forminsket 700d hvis jeg har skjønt det riktig. Som begge 2 er bedre (neste steg? ) iforhold til 1100d. Nå vet jeg ikke riktig forskjellen mellom xx0d og 1100d, men xx0d er gode nybegynnere kameraer også. Så hvis du har pengene til det, så tror jeg xx0d er verd det. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Siden du bruker det på turer, så er det kanskje greitt at det er værtettet? I så fall, sjekk ut 60d, eller pentax sine k-5/50/30. Disse har innebygget bildestabilisering. Alle nevnte kameraer ha pentaprismesøker. Og 60d/k-5 har top LCD. De tre pentaxene gir bedre bildekvalitet samt er bedre på høy iso. Lykke til med kjøp. Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Men har altså lest en del anmeldelser av det som vel kan karakteriseres som etterfølgeren EOS 100D, som blir karakterisert som noe av det minste systemkameraet man kan få. Selv om det er noe dyrere enn 1100D, vurderer jeg nesten dette som mer interessant. Men det er vel såpass nytt at synspunktene på dette kanskje ikke er så mange helt ennå? Jeg ser i utgangspunktet ikke 100D som etterfølgeren til 1100D. Jeg oppfatter 100D som en klasse opp, eller kanskje en halv klasse opp hvor Canon har tatt utgangpunkt i et litt bedre kamera og jobbet hardt for å få det ned i størrelse. Både 1100D, 100D og 700D er bra begynnermodeller, det gjelder bare å finne den som passer best til lommebok og bruksområde. Merk også at forgjengeren til 700D (600D og 650D) fortsatt selges og er omtrent like gode kameraer til litt lavere pris. Er du opptatt av (liten) størrelse er 100D det minste speilreflekskameraet du får kjøpt i dag, men de fleste speilløse modellene (som også har utskiftbare linser) er betydelig mindre (i volum). Endret 26. juni 2013 av se# Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg tror jeg heller ville valgt 600/650D fremfor 1100D (forutsatt at det er innenfor budsjettet ditt). 100D er litt for fersk enda slik at prisene ikke er tatt toppen av pr nå. Men 600/650/700D og 100D er sett bort fra den mindre størrelsen på 100D noenlunde like med noen få og delvis små forskjeller. Siden du ikke skal ha dette som et nr 2 speilrefleks så vet jeg ikke om du bør legge særlig vekt på at 100D er noe mindre - alle de nevnte må bæres utenpå eller i bag uansett og går ikke i lomma. Objektivene er like store. 600/650/700D regnes som safe valg og fornuftig priset (dersom du da ikke kjøper et som er overpriset av butikken, det er stadig gode tilbud på disse kameraene), slik sett kan du ikke gå feil med noen av de og får mye kamera for kronene og kamera og menyer er lett å sette seg inn i. Det finnes selvsagt flere andre kameramerker i dette segmentet, men totalt sett er det liten forskjell i praksis. En fordel med canon (og nikon) er og at det er mye brukte objektiver å få fatt i, og ikke uvanlig kjenner man noen som har samme merke og kan låne objektiver av hverandre. Gode objektiver til systemkamera er vanligvis kostbare og etter en tid blir ofte selve kameraet en mindre kostnad enn objektivparken. Jeg råder alltid til å kjøpe med kitobjektivet fordi det er svært allsidig og man får mye for pengene (bare husk at det skal ha stabilisator som hos canon heter "IS"). Det er mange som klarer seg kun med kitobjektivet, så ikke kjøp noe annet før du har brukt det en stund og eventuelt føler behov for tilleggsobjektiver. Canon leverer og med kameraet diverse programvare. Ekstra batteri og 2 minnekort er alltid greit å ha samt en god ekstern blits. Tor 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Det finnes ikke ett moderne speilreflekskamera i dag som tar dårlig bilder. Noen påstår i dag at speilrefleks er bortkastet dersom man ikke vil prøve ut manuelle innstillinger... det mener jeg er TULL. Selv de billigste speilrefleksene tar betydelig bedre bilder enn de billigeste/gamle kompakt men det finnes selvsagt mer avansert kompakt på markedet som kan måle seg med speilrefleks. For de som planlegger å fikle litt på innstillingene anbefaler jeg ett kamera litt høyere opp på skalaen som nevnt tidligere her. Flere knapper og mindre menyer for å endre innstillinger og generelt bedre ergonomi (for de fleste). Hvis budsjettet ikke strekker 100% til ville jeg heller vurdert bruktmarkedet. Hvis man ser på Nikon som omtrent eneste jeg kjenner til så vil ett bruk Nikon D90 hus ligge på rundt 2500-3000 kr antar jeg, en brukt D7000 ca 4000-4500 kr, D7100 er ikke verdt pengene etter min mening i forhold til D7000. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 For de som planlegger å fikle litt på innstillingene anbefaler jeg ett kamera litt høyere opp på skalaen som nevnt tidligere her. Flere knapper og mindre menyer for å endre innstillinger og generelt bedre ergonomi (for de fleste). Hvis budsjettet ikke strekker 100% til ville jeg heller vurdert bruktmarkedet. Det er jeg enig i, har man interessen for og lære seg fotografering er det bedre og krype litt oppover på skalaen for og få bedre brukervennlighet, men er intensjonen og kun bruke kameraet på full auto spiller det ikke store rolle hvilken speilrefleks man kjøper da de er relativ like på akkurat det så 1100D vil være ypperlig til dette da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå