GXT Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Ok, jeg har hatt problemer med nettverket i det siste. Med det første trodde jeg at det bare var arbeid på linjen (har vært utfor liknende problemer tidligere når ting var galt på deres side), men denne gangen har det vært nesten 3 dager... Kort sagt: - Hastigheten er langt under det vanlige (I snitt 6Mbps, vanligvis er denne 12-15Mbps). - Diverse problemer med ping (Ping-spikes i spill (opp til 1199ms), PingTest.net klarer ikke å gjennomføre packet-loss testen, nettet stopper ofte helt opp). Dette er problemer som har oppstått helt ute av det blå. Hittil har jeg ikke hatt nødvendigheter for å tukle med instillingene på ruteren enda, og jeg håper jeg slipper det i fremtiden. Har NextGenTel om det hjelper. Informasjon fra tracert (google.com) C:\Users\User>tracert google.com Tracing route to google.com [173.194.32.4] over a maximum of 30 hops: 1 63 ms 99 ms 98 ms dsldevice.lan [10.0.0.1] 2 10 ms 10 ms 9 ms 1.80-202-237.nextgentel.com [80.202.237.1] 3 12 ms 11 ms 12 ms 172.16.137.66 4 11 ms 10 ms 10 ms 172.16.224.82 5 * * 17 ms 165.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.165] 6 19 ms 19 ms 19 ms 34.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.34] 7 16 ms 15 ms 16 ms oso-b4-link.telia.net [62.115.11.81] 8 28 ms 27 ms 56 ms s-bb2-link.telia.net [80.91.254.175] 9 26 ms 26 ms 26 ms s-b3-link.telia.net [80.91.253.226] 10 67 ms 75 ms 76 ms 72.14.212.90 11 26 ms 27 ms 24 ms 216.239.43.248 12 27 ms 27 ms 32 ms 216.239.43.253 13 28 ms 27 ms 28 ms arn06s01-in-f4.1e100.net [173.194.32.4] Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Restart av ruter kan fikse mye, om du ikke allerede har prøvd det. Mange rutere har en tendens til å bli trege etter en tids bruk, spesielt hvis du har mye krevende trafikk som f.eks. P2P. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Enig i at restart av router må være første bud her. Bare trekk ut strømpluggen noen sekunder. Ellers kan du legge inn Pingplotter for å lokalisere forsinkelsen. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Beklager at det har vært en stund nå... Uansett, en enkel reset/restart fungerte ikke. Nettverket er like tregt. Jeg har fortsatt ingen anelse... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Litt sært at du har så høy ping til ruteren, men ser ikke ut til å at det påvirker den øvrige trafikken. Vanskelig å si om det kan være et tegn på noe. Har du mulighet til å prøve en annen ruter, eller omgå den fullstendig (hvis modemet er en egen boks)? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Det er ikke første gang jeg ser tracert med 100ms til en Thompson-router. Tror dette ikke egentlig betyr noe. Pinger du routeren, så får du trolig 1ms. Ellers ser de verdiene på tracert normale ut. Last ned pingplotter og se om du finner ut hvilket hopp som evt skaper problem. Endret 27. juni 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
GXT Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Pingverdiene varierer enormt, og både tracert og PingPlotter viser enormt varierende resultater. Hastigheten er fortsatt grusom (6Mbps/12Mbps(vanlig, men "opptil-hastigheten" 20Mbps), men det er blant de minste bekymringene. Hoppet til routeren varierer fra 10-100ms, noe jeg ikke har vært borti før. Resten ser stort sett normalt ut. Skjønner ikke helt hva som menes når den viser 100% packet loss når jeg bruker spesifike sider (f.eks google.com), men det får bare være. Uansett, jeg kan spille hva som helst og ha en ping på 50ms i det ene øyeblikket og sekunder senere ha en ping på 1000ms. Jeg kan merke det på enkel surfing også, hvor nettsider plutselig stopper brått med å laste for et par sekunder. Dette skjer ofte, og det er et ganske ferskt problem hos meg. Uansett, beklager for uregelmessige innlegg. Jeg har forsøkt å få tak i NextGenTel, men det er klin umulig å komme gjennom på telefon. Blir kontaktsjema nestegang. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Next har jo hatt store problemer rundt om denne uka. Jeg ville sjekket med de og hørt om det er derfor, alternativt be de teste linja hvis feilene er utbedret. Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Hvor langt ligger du fra sentralen? Du kan brukke denne til å sjekke: http://metrolive.tel...ion-kapaks-web/ Bruker ID: skapaksproviderPassord: prov Har du koblet på noe nye enheter i tidsrommet hvor problemene oppstår? Bruker du kabel eller trådløst? Bruker du kabel vil jeg anbefale å teste med kabel der man samtidig slår av det trådløse. Er problemene de samme? Da ha bare 1 maskin koblet til og prøv helt med minst 2 maskiner. Om problemene da er det samme er det mest sanselig noe med linja, prøv også å koble DSL kabel fra i begge ender og plugg tilbake. Så kan du også skrive inn ditt kundenummer i boksen på denne siden: https://www.nextgent...riftsmeldinger/ Da vil du få opp om det er et lokalt problem hos deg. Dette er typiske spørsmål / gjøremål jeg ville fått deg til å gjøre når jeg jobbet hos NGT. Samtidig som jeg ville sett lit mer info da selvfølgelig. Når det gjelder å kontakt de vil jeg anbefale chat på siden dems, du må logge inn for dette.Eller ringe på de grønne tidspunktene på denne siden: https://www.nextgent...e/kundeservice/ Finnes også calback du får tilbud om etter x anntal minutter, husker ikke helt hvor mange. Endret 28. juni 2013 av Sakiko Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Prøv ping 10.0.0.1 -t Hvis du får 10-100ms der så er det trolig feil på det lokale nettverket ditt. Sjekk at det ikke går annen trafikk ved å sjekke nettverksbruk (ctrl_alt_delete, oppgavebehandling, nettverk). Sjekk båndbreddebruk og trykk også på ressursovervåking og se at du ikke har for mange TCP-forbindelser. Normalt ligger den under 100. Videre må du også ha kontroll på båndbreddebruk på trådløse tilkoblinger (kryptert med WPA?) og også de som er koblet til med kabel. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Her brukes knapt nok det trådløse. Kanskje av og til av noen telefoner og nettbrett. Jeg bruker kabel, og det ser ikke ut til å ha noe å si om jeg tar alle nettbrett/laptoper/telefoner av det trådløse nettverket. Det er over et halvt år siden jeg nå har koblet på en ny enhet. For øyeblikket ser det ikke ut til å være noen driftsmeldinger som kan være relevante for meg. Skal prøve å få tak i dem senere når jeg har gått tom for åpenbare årsaker. Ser ikke ut til at det er en lokal feil. Resultatet er at jeg ender opp med en ping <1ms hver gang (kjørte en god stund for å se etter ping-spikes, men intet interessant skjedde): Pinging 10.0.0.1 with 32 bytes of data: Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64 Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64 Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64 Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64 Ping statistics for 10.0.0.1: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms Jeg har heller ikke så mange TCP-tilkoblinger. Den ligger for øyeblikket under 50 for meg. Nettverket er sikret (WPA/WPA2 PSK) og båndbreddebruken skal ikke være spesielt høy. Det verste som kan skje er at noen andre i huset streamer video, men for øyeblikket skal ikke det være et problem (ettersom at de ikke har vært her på en stund). Hadde Telenor før vi gikk over til NextGenTel. Vi fikk 6-8Mbps, men både ping og hastighet var svært stabil. Hos NextGenTel ble vi lovet en "opptil-hastighet" på 20Mbps når omstendighetene tillot det. Det har aldri vært tilfellet. Det meste jeg noensinne har opplevd er 12Mbps, og det er et sjeldent syn. Endret 29. juni 2013 av MartN H Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Som nevnt tidligere, så ville jeg lastet ned pingplotter og monitorert linjen med den. Da finner du ut hvilket hopp som evt feiler og når det feiler på døgnet. Hvis det er variabel støy på linja til sentralen, så vil du kunne oppleve at lavere hastighet gir bedre stabilitet. Ellers høres det ut som du har fin kontroll på eget LAN. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Jeg fortsetter å se noen merkelige pingverdier av og til når det kommer til default gateway, men det virker ikke relevant. Pingplotter forteller det egentlig ganske greit. Ser noen enorme ping-spikes fra dd.netxgentel.com/.nextgentel.com(2 og 3 hopp) her og der som hever avg. til alt fra 250ms til 500ms. Grafen viser ikke noe spesielt mønster, og samtidig har jeg gått grundig over netverket og alt som kan være galt på min side. Hva nå? Ta kontakt med dem? Personlig har jeg ingen anelse om hva jeg kan gjøre selv. EDITGrafen viser også at det er tilfeller med packet-loss. Endret 29. juni 2013 av MartN H Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Jeg vil anbefale deg å gjøre som Sakiko foreslo, sjekk linja på kapaks. Det kan godt hende at linja ikke tåler mer enn 6-8Mbps grunnet støy, linjelengde, kobberkvalitet, kobbertykkelse, etc. Det er mange parametre som NGT ikke kan se før de evt. installerer linja. Det har jeg sett altfor mange ganger da jeg jobbet hos ngt i mine studentdager. Det er forresten en ting til du kan sjekke, hvis du har vært i kontakt med kundeservice før og klaget på hastigheten, skal du ikke se bort ifra at en uerfaren medarbeider har fjernet target-profil ("støyfilter") på linja, noe som i mange tilfeller kan øke hastigheten noe, men til gjengjeld kan skape mer ustabilitet. Et skikkelig tjuvtriks som blir brukt altfor ofte for å roe ned hissige og sure kunder som klager og syter over de siste 0,5Mbit'sene de ikke får på 20Mbit linja si.. Endret 29. juni 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå