Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer rundt jobb og sjef

Cyberpunk

Anbefalte innlegg

Kort forklart.

De siste (ca) 3 årene så har jeg vært fast ansatt i Kiwi med en 40% stilling, men litt før nyttår i fjor så fikk jeg min andre jobb på Statoil som nattevakt 55%

På statoil så har jeg det sånn at jeg jobber 6 netter, så fri en uke og så begynner på igjen og jobber 5 netter og fri en uke til.

Pratet med sjefen min på kiwi lenge før jeg fikk den jobben at turnusen min på statoil gikk slik og at det ikke ville bli noe problem for henne å gjøre det slik at jeg jobbet der de ukene jeg hadde fri fra statoil.

Problemet ble slik at hun ikke tok hensyn til det og at jeg noen ganger var nødt til å jobbe 16 timer skift et par ganger i uken noen ganger. Først 15-23 på kiwi og så rett på statoil fra 23 - 07. Jeg forklarte til henne at dette går bare ikke i lengden da jeg med 100% sikkerhet hadde kommet til å bli utbrent både fysisk og psykisk og ba om å kun jobbe annenhver uke. Det ble bedre etter en liten periode, men nå sitter jeg på et annet problem; Jeg får ikke de vaktene jeg har krav på.

Hun setter meg opp til 2 vakter annenhver uke (de ukene jeg har fri fra statoil) og det tilsvarer en 20% arbeidsstilling og slik har det vært nå i snart et halvt år.

Har hun lov til å gjøre dette siden jeg ba om å kun få jobbe annenhver uke, eller er dette brudd på arbeidskontrakten min?

Et annet problem.

I går (24. Juni) så ble jeg bedt med inn på kontoret til sjefen og der fikk jeg høre at hun hadde satt ned arbeidskontrakten min ned til 20%...

Jeg spurte henne om hun virkelig hadde lov til å gjøre dette uten mitt samtykke og uten underskrift fra meg (arbeidstaker), og ja det sa hun at hun hadde. Hun er jo tross alt sjef :shrug:

Hadde virkelig satt pris på noe hjelp da dette begynner å bli svært slitsomt å tenke på dag ut og dag inn.

På forhånd takk

Endret av HistoriCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei.

Dette spørs veldig på hva som ble spesifisert i arbeidskontrakt.

Men hun har ikke lov til å sette ned din fastestilling til 20% uansett uten ditt samtykke.

Hvis det står spesifisert i arbeidskontrakt at det skal tas hensyn til dine Statoil vakter

så må hun enten si deg opp, med 1mnds oppsigelse tid, eller la deg forsette 55% stilling

med vakter som tar hensyn til dine Statoil vakter.

Hvis det ikke står spesifisert i arbeidskontrakt at det skal tas hensyn til dine Statoil vakter,

må du møte til vaktene satt opp for deg til å jobbe, når det var 55%.

Eller si opp jobben med oppsigelsestid på 1mnd.

Eller bli enig med sjef om å skrive ny kontrakt på 20% for å få forsette å jobbe.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Men det er fremdeles brudd på min arbeidskontrakt på kiwi ettersom jeg kun har fått rundt 30 timer i måneden (ca) etter nyttår da jeg egentlig har krav på 60 timer. Ja, hun kunne vært bitch og krevet at jeg jobbet der uten å ta hensyn til vaktene jeg har fast på statoil, men det gjorde hun ikke og jeg fikk kun vakter som tilsvarer 20% arbeidsstilling.

Edit: Noen moderatorer som har mulighet til å flytte denne tråden til Juss-avdelingen?

Edit 2: Takk :)

Endret av HistoriCo
Lenke til kommentar

Slike ting er litt komplisert å svare på, men det fyrste som er relevant å vite er om du er fagorganisert og om butikken er bunden av ein tariffavtale?

Arbeidsgiver har styringsrett, men ein kan ikkje kutte i stillinga på denne måten. Ein reduksjon frå 40% til 20% stilling ville kanskje vært lovlig dersom det var gjort fordi arbeidsoppgåvene har endra seg og det ikkje lenger er behov for ei 40% stilling. Men dersom eg forstår dette rett så får du ein reduksjon i din stillingsprosent som då fører til at noken andre får høgare stillingsprosent evt at det blir ansatt noken nye?

Det er også verdt å merke seg at ein kan avtale å gjere endringar, sidan du spurte om å få jobbe berre anna kvar veke så kan det her være at mykje av dette skyldes ei missforståelse. Du har tross alt fått viljen din i form av at du berre får vakter anna kvar veke. Så akkurat denne avtalen kan det være greit å ta opp igjen der du presiserer at du vil ha alle timane dine også.

Når det gjeld oppsigelsestida så er ikkje denne nødvendigvis 1 måned som Ares NOR skiver. Oppsigelsestida vil være avhengig av kva arbeidsavtalen din seier. Dersom avtalen din ikkje omtaler oppsigelsestid så har arbeidsmiljølova bestemt at då er det 1 måneds oppsigelsestid som gjeld.

Ein anna ting som gjer dette komplisert er at din fyrste arbeidsgiver (kiwi) ikkje er din hovedarbeidsgiver sidan du har større stillingsprosent i din andre jobb (statoil).

Seier arbeidsavtalen din, eller eventuell tariffavtale noke om adgangen til å ta ekstrajobb?

Det er ikkje uvanleg at arbeidsgiver setter krav om at dei skal ha fyrsteprioritet på din arbeidstid. Dersom arbeidsgiver får dårligare utbytte fordi du er trøtt og sliten etter å ha jobba i 8 timer før du møter på jobb så kan dette være grunnlag for kontraktsbrudd med påfølgande oppsigelsesgrunn.

Sjølv om det ikkje står nokon plass, så er det vanlig at der er din hovedarbeidsgiver som har fyrsteprioritet på din arbeidstid.

Dersom du er fagorganisert så vil eg anbefale at du tar kontakt med din tillitsvalgte som kan hjelpe deg vidare i denne saka. Dei fleste fagforeiningar har avtale med advokater som er flinke på arbeidsrett.

Det vil også være mykje lettare å legge fram relevant dokumentasjon og avtaler for ein representant for fagforeininga enn det er å legge det fram her på eit forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...