Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Posten krever samlestativ for postkasser

SilentNET

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått brev fra Posten som sier at vi må gå sammen med 7-8 andre naboer og lage samlestativ for postkasser i gata. Jeg var under den oppfatning av reglene om samlestativ ble fjernet for en tid tilbake?

Postkassen står i dag ca 5 meter fra veien, og det er ikke noe sidegate/blindvei.

Er det noen som kan vise til konkrete regler rundt plassering av postkasse? Noen som rett og slett vet med sikkerhet hva Posten kan kreve i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Posten kan ikke tvinge deg til å flytte postkassa. Det eneste Posten kan kreve er at kassa er lett tilgjengelig og er plassert mellom 110 & 130 cm over bakken pga ergonomi til budet, samt at lokket kan åpnes helt opp uten problemer.. Du kan om du vil ha postkassa under soveromsvinduet om du ønsker dette, bare den er plassert slik som jeg skrev tidligere.. :)

Det er riktig at «regelen» om kasseplassering ble fjernet for noen år siden, da man ikke hadde/har hjemmel for å be personer om å flytte den. De kan heller ikke tvinge deg til å flytte kassa til annenmanns eiendom.. :) Dette «kravet» kommer pga et internt ønske om rute effektivisering (les; økonomi & besparelser). :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan vise til konkrete regler rundt plassering av postkasse? Noen som rett og slett vet med sikkerhet hva Posten kan kreve i slike tilfeller?

"Tettbygd strøk*

Postkasse skal være plassert innenfor en avstandsramme

på 100 meter fra innkjørsel/port. Endelig plassering

innenfor denne avstandsrammen og eventuell samling

på fellespunkter besluttes av Posten."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@BIGG

Med allrespekt men dette er bare BS i fra Posten! :) Jeg vil be at den som får en slik beskjed, om å få dette skriftlig, og få Posten til å vise til hvilke lover som viser at de har retten på sin side!! :)

Lenke til kommentar

Jeg merker meg at det er forskjellige meninger ute å går. Og det er akkurat derfor jeg stilte spørsmålet her inne.

Men det eneste konkrete jeg kan se, er Posten selv som sier dette om 100 meter i tettbygde strøk. Men det store spørsmålet er vel egentlig om dette er noe Posten selv mener (les: ønsker) eller om det faktisk er et krav.

Lenke til kommentar

Men det eneste konkrete jeg kan se, er Posten selv som sier dette om 100 meter i tettbygde strøk. Men det store spørsmålet er vel egentlig om dette er noe Posten selv mener (les: ønsker) eller om det faktisk er et krav.

Sivilombudsmannen har vurdert tilsvarende sak tidligere. Link.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg takker så langt for alle tilbakemeldinger. Hvis noen andre har mer eller annen info så tar jeg gjerne imot det også.

Det skal bli morsomt å følge saken utover sommeren/høsten for å se hva som blir resultatet til slutt. I denne konkrete saken så har ikke kommunen tatt over veiene i området enda (byggefelt). Jeg anser det derfor som vanskelig å kunne pålegge utbygger å tillate at beboerne i området får plassere samlestativ langs vei/gate. Og det vil være interessant å se om dem kan pålegge enkeltpersoner å ha stativet på sin tomt.

Lenke til kommentar

Med allrespekt men dette er bare BS i fra Posten! :) Jeg vil be at den som får en slik beskjed, om å få dette skriftlig, og få Posten til å vise til hvilke lover som viser at de har retten på sin side!! :)

Det er en forutsetning i postloven pgf 14 (som gir Posten rett til å kreve at eiere godtar at postkasser for andre blir satt opp på deres grunn), samt at det følger av Postens konsesjon fastsatt i medhold av postloven pgf 4.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er en forutsetning i postloven pgf 14 (som gir Posten rett til å kreve at eiere godtar at postkasser for andre blir satt opp på deres grunn), samt at det følger av Postens konsesjon fastsatt i medhold av postloven pgf 4.

Posten kan ikke kreve noe som helst i fra en privat grunneier, man har tross alt råderetten over sin egen eiendom. :) Men de har en viss «rett» når det kommer til offentlige/kommunale eiendommer. :) De fjernet «kravet» om kasseflytting i 2008 pga de ikke hadde noen hjemler til å kreve dette i fra kundene. :)

Men det har bestandig vært et ønske om samlestativer i tettbygde områder for å få mest mulig effektiv distribusjon av posten. Og det har vært bestandig lettere å få til flyttinger i et slikt område, pga som nevnt tidligere, det er alltids en kommunal flekk, som de kan bruke til samlestativ.. :)

Jeg er ingen jurist, men etter 13 år som postbud, samt tillitsvalgt på ulike nivåer i bedriften så vet jeg hva Posten har lov til og ikke.. :)

Lenke til kommentar

Posten kan ikke kreve noe som helst i fra en privat grunneier, man har tross alt råderetten over sin egen eiendom. :) Men de har en viss «rett» når det kommer til offentlige/kommunale eiendommer. :) De fjernet «kravet» om kasseflytting i 2008 pga de ikke hadde noen hjemler til å kreve dette i fra kundene. :)

Ehh, har du lest lovteksten? Pgf 14 gir posten en slik rett. Råderett over eiendom kan innskrenkes ved lov, og her har man gjort nettopp det. De har ikke "en viss rett" på offentlig eid grunn, de har samme rett på all grunn: Når det er nødvendig kan de sette opp postkasser der.

Jeg er ingen jurist, men etter 13 år som postbud, samt tillitsvalgt på ulike nivåer i bedriften så vet jeg hva Posten har lov til og ikke..

Nei, det vet du åpenbart ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ehh, har du lest lovteksten? Pgf 14 gir posten en slik rett.

Det er alltid morsomt å diskutere med folk som besitter alt vettet.. :)

Ja, jeg har lest § 14: Postkasse for mottak av post kan settes opp på fremmed grunn når Posten Norge AS finner det nødvendig av hensyn til en effektiv postomdeling og det ikke volder særlig skade eller ulempe.

Hvem skal bestemme hva som er «særlig skade» på min eiendom eller når jeg som grunneier føler at dette er en ulempe? For det første må de sende inn ett arbeidslag med maskiner for å grave på min eiendom.. så skal de sette opp en kasseanlegg hvor som helst på min eiendom etter deres eget ønske, krav eller behov? Til og med du Herr Brun skjønner at dette ikke er gangbart.. :)

Hvordan tror man at kasseanleggene kommer opp?? Posten har ikke lengre ruteoppmålere (det sluttet man med i '97), man må spørre budet som går i den aktuelle traseen om hva som er mest hensiktsmessig for ruteavviklingen. Så etter ei stund får man med et brev med en forespørsel om at kan vi få lov til å sette opp x antall kasser på din eiendom mot en godtgjørelse på et par hundrelapper maks i året..

Så får man svar enten nei, eller ja. Er svaret nei, kommer de til deg og spør på nytt, det ble avslag, er det andre plasser vi kan sette opp kasser.. :) Jeg har personlig fått mange avslag som kunne ha lettet min arbeidsdag betydelig, og det var ikke alltid like morsomt å få dette avslaget, og når jeg etterspurte hvorfor vi ikke likevel ikke kunne sette opp annlegget der, var svaret alltid; vi kan ikke overstyre grunneier, eller bare ta oss til rette.. :)

Som tillitsvalgt så har jeg sittet i prossessgrupper som har sett på ruteplanleggeing, innføring av MRK-post og kasseplasseringer (ruteoppbygging), og når det kommer til ruteoppbygging så har den alltid vært styrt av hvor vi fikk lov til å sette opp kassanlegg, vi KAN IKKE bare ta oss til rette, og sette opp anlegg, eller kasser der det passer oss best!! Vi måtte ALLTID ha grunneiers tilatelse for å sette opp kasser.. :)

I dag kan du sette kassa di hvorsom helst på din eiendom så lenge følgende kriterier er oppfylt; lett tilgjengelig kasse, 110 - 130 cm over bakken, at lokket kan åpnes helt opp uten problemer, at det brøyta & strødd frem til kassa om vinteren.. :)

EDIT: Dette gjelder heller ikke bare kassanlegg, men også depot-kasser for post.

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Så mye babbel og så lite innhold. Du sier at posten ikke har rett til å sette opp postkasser på privat eiendom. Det er helt feil, og sånn er det med den saken. At denne retten er begrenset, betyr på ingen måte at posten ikke har en slik rettighet. "Særlig skade eller ulempe" er en objektiv vurdering som domstolene gjør, dersom partene ikke blir enige. Det er ikke du som bestemmer dette selv.

At posten velger å være pragmatisk når grunneier ikke samarbeider betyr ikke at de ikke har en slik rett, det betyr at de velger å ikke benytte seg av den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Så mye babbel og så lite innhold. Du sier at posten ikke har rett til å sette opp postkasser på privat eiendom. Det er helt feil, og sånn er det med den saken. At denne retten er begrenset, betyr på ingen måte at posten ikke har en slik rettighet. "Særlig skade eller ulempe" er en objektiv vurdering som domstolene gjør, dersom partene ikke blir enige. Det er ikke du som bestemmer dette selv.

At posten velger å være pragmatisk når grunneier ikke samarbeider betyr ikke at de ikke har en slik rett, det betyr at de velger å ikke benytte seg av den.

Jeg ser at du konkluderer annerledes enn hva den juridiske avdelingen til Posten gjort siden 2008.. :wee: Men de tar sikkert feil.. og du rett.. :p

Lenke til kommentar

Da konkluderer de stikk i strid med både klar ordlyd og klare forarbeider. Jeg lurer dermed veldig på hva slag grunnlag de har for konklusjonen. Enn så lenge tipper jeg du feiltolker dem.

Sånn generelt: At en eller annen jurist eller juridisk avdeling mener noe om en konklusjon er et fullstendig irrelevant argument. Det er den underliggende argumentasjonen deres som kan være av interesse. Så lenge du ikke sier noe om den, så er det klekkende likegyldig hva du påstår Posten måtte mene. Ordlyden er glassklar, og sier at posten har en slik rettighet. Rettigheten er selvfølgelig underlagt vilkår, noe annet ville etter omstendighetene være et fullstendig uakseptabelt inngrep i eiendomsretten, men det endrer altså ikke det faktum at de har en slik rettighet. Forarbeidene støtter godt opp under dette med følgende:

Postkasse for mottak av post kan settes opp på fremmed grunn når Postverket finner det nødvendig av hensyn til en effektiv postomdeling og det ikke volder særlig skade eller ulempe. Når flere postkasser skal settes opp på et sted, kan det kreves at disse plasseres i postkassestativer e.l. Grunn til å nekte andre å sette opp postkasse kan i særlige tilfelle foreligge om plasseringen gir vesentlige trafikale belastninger eller om kassen/kassetypen eller plasseringen av denne virker sterkt skjemmende ut fra en estetisk vurdering. Nektes postkasse oppsatt, kan Postverket bringe saken inn for domstolene. Inntil saken er løst skal Postverket gjøre posten tilgjengelig for postmottaker på annen rimelig måte.

At posten velger å ikke benytte seg av rettigheten er noe helt annet enn at de ikke har den. Det har lite for seg å gå til sak mot en grunneier når man heller kan spørre naboen. Det fratar en ikke muligheten til å faktisk gå til sak mot grunneieren.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
<snip>

Ikke for å drive med flisespikkeri. Men du referer til «Postverket». Postverket ble nedlagt 30.11.1996, for å gjennoppstå som Posten Norge BA 01.12.1996 for så bytte til Posten Norge AS i juli 2002.

Som Postverket hadde de langt flere rettigheter enn hva Posten Norge AS har i dag. Da var de en statlig etat på lik linje med feks Tollvesenet & Politiet. Man hadde sågar en egen etterforskningsavdeling som etter forsket ansatte og svindelforsøk mot Postverket og med postforsendinger. Man var også den gangen regnet som en offentlig ansatt, med beskyttelse etter straffelovens § 127. Det er man ikke lengre.. :)

Det gamle Postverket kunne ta seg tilrette langt mere enn dagens Posten Norge AS har hjemler til.. :)

Men dette ble et lite sidespor.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at hjemlene tidligere var videre, men postlovens ordlyd har her blitt endret i takt med organiseringsformen. Forarbeidene er fra den tiden det het postverket, men det er fullstendig irrelevant. Når ordlyden har blitt endret så betyr det at Posten Norge AS skal ha samme rettighetene som postverket i sin tid hadde. Det er ikke "jeg" som refererer til postverket, men forarbeidene. Å endre det ville være sitatfusk og dårlig stil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Posten kan ikke kreve noe som helst i fra en privat grunneier, man har tross alt råderetten over sin egen eiendom.

Eh, nei.

Råderetten man har over privat eiendom er at man selv har retten til å bruke den til det formålet den er regulert til, f.eks bygge og bo der, men bruken er regulert av en haug med lover som påvirker hva man kan gjøre og ikke gjøre og hva man må tillate at andre kan gjøre eller ikke gjøre på egen eiendom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Posten kan kreve "noe som helst" fra en privat grunneier, jo. At det er en differanse mellom hva Posten kan kreve og hva Posten i praksis krever betyr ikke at grensen for kompetanse går ved faktisk utøvd kompetanse.

Det er Posten som beslutter hvor Posten skal utlevere post, se Postens konsesjon punkt 2.4.1 og vedlegg 1.

Men det har bestandig vært et ønske om samlestativer i tettbygde områder for å få mest mulig effektiv distribusjon av posten. Og det har vært bestandig lettere å få til flyttinger i et slikt område, pga som nevnt tidligere, det er alltids en kommunal flekk, som de kan bruke til samlestativ.. :)

At det er enklere å få gjennom krav overfor kommunal grunneier innebærer ikke at Posten ikke har rettigheter mot private grunneiere. Her er det verdt å påpeke at hvis grunneier nekter må Posten gå til sak for å få gjennom sitt krav, noe som innebærer en ganske betydelig belastning for virksomheten. At man ikke belaster rettsvesenet med saker hvis det er mulig å få til en annen løsning er åpenbart. Dette er for øvrig den motsatte løsningen enn hva som var gjeldende rett etter postkasseloven (loven postloven avløste i 1997).

Jeg er ingen jurist, men etter 13 år som postbud, samt tillitsvalgt på ulike nivåer i bedriften så vet jeg hva Posten har lov til og ikke.. :)

I løpet av disse tretten årene som postbud og tillitsvalgt, arbeidet du med saker om tvangsplassering av postkasser? Med det mener jeg, arbeidet du med saker der man ikke hadde et annet alternativ enn tvang og der det var aktuelt å måtte gå til sak for å få gjennom en problemstilling? Først da har du et grunnlag for å uttale deg om hva regelverket sier.

§ 14. Postkasse på fremmed grunn

Postkasse for mottak av post kan settes opp på fremmed grunn når Posten Norge AS finner det nødvendig av hensyn til en effektiv postomdeling og det ikke volder særlig skade eller ulempe.

Hvem som bestemmer om det er "særlig skade eller ulempe" er for øvrig i siste instans domstolene, ikke den private grunneier. Bestemmelsen er myket opp en del fra den tidligere loven, der Postverket kunne treffe bindende pålegg som var straffesanksjonert, og til nå der det er Posten som må gå til domstolene dersom postmottaker nekter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er ganske så interessant å diskutere en sak som dere vet alt om.. :) Og jeg som har jobbet med dette, kan da tydeligvis ikke noe som helst om dette.. :) Bare så det er sagt, så er det DL (distribusjonsleder/teamleder) som er første instans på dette med å flytte på kasser/sette opp stativer. Fører dette ikke noen vel er det DS (distribusjonssjef/postsjef) som har det siste ordet.

Konsernledelsen har ingenting med dette og gjøre i daglige/praktiske.. Saken går heller ikke opp til regiondirektør.. :)

Posten Norge AS er rimelig klar på sine rettigheter, tro meg, der får du ingenting gratis ved dørene.. :) Og de kjenner sitt eget lovverk litt for godt..

Der dere påstår at Posten Norge AS har retten på sin side, har altså Posten Norge AS vurdert det dithen at de har ikke det juridiske på sin side, og den tolkningen av § 14 har de hatt siden 2008, da de opphevet kravet om kasseplassering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...