Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ligger utroskap bak de fleste samlivsbrudd (med barn)?

Anbefalte innlegg

Mulig det finnes statistikk på dette (hvis noen har en link, gjerne post den), men hva er ditt personlige inntrykk av grunnen til at veletablerte folk med barn går fra hverandre?

Jeg tenker at det skal litt mer til å avslutte et forhold når man har barn, enn når man har færre felles forpliktelser.

Snakket med noen kolleger om saken og den ene trodde at den utløsende grunnen til at flertallet går fra hverandre er at ene parten har vært utro.

Andre muligheten er at at folk blir enige (gjerne gjennom hyling og skriking) om at ting ikke funker og separerer seg.

Jeg kjenner svært få med felles barn som har gått fra hverandre og i eneste tilfellet jeg faktisk vet om lå det ikke utroskap bak. (Det er jo ikke sikkert man vet alt, men det var andre ting som gjorde bruddet svært naturlig).

For å formulere spørsmålet litt enklere:

Tror du det ligger utroskap bak de fleste samlivsbrudd hvor det er barn i bildet?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ser tilbake på de siste 100 årene har det vært en dramatisk utvikling i antall skilsmisser. I gamle dager tror jeg man holdt sammen mer av en nødvendighet enn at ting funket så himla bra til enhver tid. De jobbet seg gjennom problemene. I dag skal jo alle ha mest mulig på kortest mulig tid og jeg tror mange gir opp for lett. Forhold har sine oppturer og nedturer og istedenfor å arbeide for at ting skal bli bedre når man er i en bølgedal er det mange som er tilbøyelig til å tenke "fuck it, dette gidder jeg ikke. Gresset er sikkert grønere på den andre siden uansett".

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg tror at mange gifter pga den andres utsende. Man blir betatt av hverandres utsende og figur, men etter ei stund så forsvinner denne fascinasjonen, og da kan det i mange tilfeller være lite som binder forholdet sammen, dermed endrer det mange tilfeller i utroskap (trenger ny spenning & noe nytt å se på), og skilsmisse..

Videre kan man legge til faktorer som sosialstatus, karrierestige & økonomiske fordeler.. :)

Videre er jeg enig i det ilpostino her sier, det er også et poeng.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at mange gifter pga den andres utsende. Man blir betatt av hverandres utsende og figur, men etter ei stund så forsvinner denne fascinasjonen, og da kan det i mange tilfeller være lite som binder forholdet sammen, dermed endrer det mange tilfeller i utroskap (trenger ny spenning & noe nytt å se på), og skilsmisse..

det tror jeg skyldes enkel biologi. Man vil at avkom skal se best mulig ut og forelsker seg for at man skal reprodusere seg og gi pene barn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er nok riktig ilpostino. :) Men jeg tror nok at kroppspress og utsende har en større faktor i dag, enn det var for steinaldermannen/kvinnen, også for disse som levde bare for 100 år siden. Lykke måles i skjønnhet vettu.. :) Og med et vakkert utsende er det lettere å få seg jobber, damer/menn, økt sosialstatus, aksept m.v. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

så jeg er bare en gammel nostalgiker som synes tingene var bedre i gamle dager? :p

Alt var bedre i gamle dager..! Det er opplest og vedtatt for lenge siden..!! :D

Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til "fordi man kan". Man skal være utrolig heldig for å finne en person man ikke bare har god nok kjemi med til å være sammen med hver dag uten store gnisninger, men som i tillegg har en personlig utvikling over årene som går godt sammen med din egen. De fleste forhold ryker fordi man enten ser seg lei på personlighetstrekk som personen alltid har hatt men som man ikke holder ut med lenger, eller fordi man er vært sammen lenge og utviklet seg i forskjellige retninger; nye interesser, ny omgangskrets, nye prioriteringer. Når det ikke er noe tvingende økonomisk eller sosialt press for å holde sammen, sier det seg selv at mange vil ønske å bli single igjen eller bli sammen med en annen person før eller siden.

Men jeg vil ikke at dette skal oppfattes som at jeg mener dette er bedre nå enn før - det blir en smakssak. Press og tvang er i dag fy-ord, men dette er ikke utelukkende negative begreper i mitt hode; press og tvang kan ha mye for seg og mange problemer i samfunnet i dag er forårsaket nettopp av at nesten ingen former for press og tvang er legitime lenger. Samfunnet fungerer ikke nødvendigvis bedre av at alle gjør det de vil, hele tiden, og det er ikke noen tvil om at også ville hatt positive effekter - ikke minst for oppvoksende generasjoner - om det fortsatt var såpass med press og tvang at familieenheten var en mer stabil plattform.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi mange tror at gresset faktisk er grønnere på den andre siden av gjerdet

Og mange ganger så er det faktisk også det, blant annet fordi man kan ha spist for grådig av gresset på den nåværende side.

Eller kanskje gresset ikke lengre vokser ordentlig på den nåværende siden, man ønsker mer gress enn det det er kapasitet for på siden man befinner seg på eller det er en annen type gress på den andre siden som man ikke har smakt før og som man dør etter å prøve.

Lenke til kommentar

Fordi mange tror at gresset faktisk er grønnere på den andre siden av gjerdet

Fordi mange tror det? Eller fordi mange har innsett det? Jeg skjønner ikke hvorfor så mange går rundt med ideen om at man skal dele livet sitt med én spesiell person. Hvorfor ikke dele livet sitt med flere spesielle personer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk skiller seg er at vi menn med årene utvikler oss til å bli motbydelige skapninger. Øl, TV, ostepopsmuler, utvaskede treningsbukser, svette rumpehull og late søndager. Ikke rart våre nydelige kvinner går hen og prøver å finne noe annet. Vi må skjerpe oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for mange svar, men ser at jeg var litt dum da jeg la emnetittel som et spørsmål, da det faktiske nyanserte spørsmålet som jeg stilte i posten ikke har blitt svart på.

Jeg markerer denne som "løst" og prøver igjen med en post hvor jeg uttrykker meg litt tydeligere ang hva jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...