Gå til innhold

Trenger hjelp til skjermoppsett 3+

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for god tilbakemelding. Jeg kommer neppe til å spille mye (underordnet) og kanskje ikke i det hele tatt. Det viktigste for meg er at det fungerer godt over 3 skjermer som oppsettet viser. Grunnen til at 2560*1600 er viktig for hovedskjermen er rett og slett antall bord som skal opp på den via pokerklienten. Sideskjermene er kun til å vise diagrammer og ha ekstraprogrammene løpende på slik at de ikke dukker opp over hovedskjermen og bordene der.

For å gjøre det mye enklere så kan vi holde oss til det, droppe muligheten for å spille, men beholde muligheten for å se film og tv serier over alle skjermene som vist på bilde 2 (fra fotballstadioen).

Så Poker er pri 1 og TV/Film pri 2, spill - ikke viktig. Aller helst skulle jeg sett at jeg kunne droppe å kjøpe skjermkort og bare brukt det jeg har i dag, men antar det ikke er et alternativ.

Tar helst/ gjerne mot tips som inneholder alt. Dvs alle skjermer og kort+ledninger etc etc som må til (jeg er veldig lite kjent i denne verdenen så send gjerne med linker til komplett for at jeg ikke skal miste fotfeste).

Og igjen takk for alle svar

Integrert skjermkort støtter maks to skjermer, så det utgår.

Alle 30" skjermer har Displayport og DL-DVI, sideskjermene du har burde helst ha DVI og/eller Displayport de også (men jeg er usikker på om du finner noen 1600x1200 med disse inngangene.)

For å spille av film over flere skjermer må du enten kjøre eyefinity (alle skjermene behandles som en stor overflate) eller bruke en videoavspiller som støtter span gjennom software som VLCs Video Wall.

3D-ytelse er ikke viktig.

Det du trenger er altså helst Radeon-skjermkort med en displayport og minst tre displayoutputs.

Jeg vil anbefale et Sapphire HD 7770 "FleX"

Dette fordi det støtter tre skjermer gjennom DVI og HDMI og har i tillegg en displayport du kan koble 30" til. Det har også nok ytelse for å takle filmavspillinger.

Alternativt kan du kjøpe et 6450 FleX, som sikkert også vil gjøre en god jobb, jeg er bare noe usikker på om ikke CPUen blir nødt til å gjøre det meste av filmavspillinga.

Lenke til kommentar

Integrert skjermkort støtter maks to skjermer, så det utgår.

Alle 30" skjermer har Displayport og DL-DVI, sideskjermene du har burde helst ha DVI og/eller Displayport de også (men jeg er usikker på om du finner noen 1600x1200 med disse inngangene.)

For å spille av film over flere skjermer må du enten kjøre eyefinity (alle skjermene behandles som en stor overflate) eller bruke en videoavspiller som støtter span gjennom software som VLCs Video Wall.

3D-ytelse er ikke viktig.

Det du trenger er altså helst Radeon-skjermkort med en displayport og minst tre displayoutputs.

Jeg vil anbefale et Sapphire HD 7770 "FleX"

Dette fordi det støtter tre skjermer gjennom DVI og HDMI og har i tillegg en displayport du kan koble 30" til. Det har også nok ytelse for å takle filmavspillinger.

Alternativt kan du kjøpe et 6450 FleX, som sikkert også vil gjøre en god jobb, jeg er bare noe usikker på om ikke CPUen blir nødt til å gjøre det meste av filmavspillinga.

6450 FleX: her er det vel behov for en aktiv displayport-adapter for å få tre skjermer samtidig?

Det kan være vanskelig å få tak i 20" 1600x1200-skjermer til en ok pris pr. i dag ser det ut til. Kanskje det kan lønne seg å lete etter brukte skjermer 20"? Dell solgte jo massevis av dem tidligere. Ulempen med det er at skjermer gjerne blir litt blassere i fargene etter mange års bruk.

Skjermer med oppløsning på 1440 x 900 ser en del enklere ut å få tak i. Er det et alternativ å gå for 2560x1440 + 2 x 1440 x 900? Skjermer med oppløsning på 2560 x 1440 er en god del billigere enn 2560x1600, men er riktignok kun på 27 tommer.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

6450 FleX: her er det vel behov for en aktiv displayport-adapter for å få tre skjermer samtidig?

Nope, nettopp derfor det heter FleX, det har tre klokkegeneratorer istedet for de vanlige to.

Det kan være vanskelig å få tak i 20" 1600x1200-skjermer til en ok pris pr. i dag ser det ut til. Kanskje det kan lønne seg å lete etter brukte skjermer 20"? Dell solgte jo massevis av dem tidligere. Ulempen med det er at skjermer gjerne blir litt blassere i fargene etter mange års bruk.

LCD blir da vitterlig ikke blassere over tid?

Jeg er helt enig i at 1600x1200 er vanskelig å få tak i, særlig når tilsvarende fargegjengivelse som en U3014 er ønskelig.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

LCD blir da vitterlig ikke blassere over tid?

Da må det enten være at det er helt ny fargekarakteristikk på nyere skjermer, eller at det har bygget seg opp et lag med støv og smuss på min gamle monitor. Jeg hadde tidligere en 20" Dell fra 2004 og en 20" Dell fra 2005 bruk, og byttet nå den ene skjermen til en 24" Dell fra 2012. Det er store forskjeller i hvor mye lys skjermene sender ut, og hvor rene fargene er.

redigert: jeg kom over denne lenken: http://club.myce.com/f7/do-lcd-monitors-fade-over-time-you-use-them-306307/

Foreslår vi holder diskusjonen rundt dette til en minimum, da det egentlig ikke hjelper trådstarter.

Angående FleX: svært nyttig å vite, takk for info!

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Det oppsettet du viser til I første posten, med 20-30-20 I såkalt "PLP" mode, er lite egnet til gaming, da verken nVidia surround eller AMD eyefinity støtter spilling med ulike skjermstørrelser, selv om den vertikale oppløsningen er lik på alle 3 skjermene. Det de fleste med den slags oppsett ender opp med er å spille kun på 30-tommeren I midten. Til pokerspill og annet skrivebordsarbeid med flere vinduer/programmer fungerer det dog utmerket.

Som andre har sagt er det også vanskelig å finne skjermer til å bruke I et slikt PLP-oppsett, da 1200x1600 ikke er en veldig vanlig oppløsning I dag. I tilegg bør (les: må) sideskjermene være IPS-basert.

Noen veldig populære skjermer for denne kombinasjonen er 2 x Dell 2007FP skjermen + 1x 3007WFP (eller en annen dell 30", men 3 med lik design ser best ut I mine øyne.) Da blir det seende slik ut: http://i12.photobuck...er/IMG_1564.jpg. Ulempen med å bruke disse skjermene er at du gjerne må lete litt på bruktmarkeder/finn/ebay. Fordelen er at siden det er noen år gamle skjermer, så blir det langt I fra like dyrt som å kjøpe helt nye skjermer.

Angående hvilket skjermkort du bør kjøpe ville jeg forsåvidt kjøpt et 7950, siden du sier du ikke skal spille allverdens nyest spill. Har selv om et aldrende 6950, som jeg spiller med 3 skjermer på. Går helt ok, men kan ikke ha alt på max I de nyeste spillene. Mitt setup forøvrig: 0GCpitfh.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...