Gå til innhold

Vil kapitalisme og demokrati eksistere om 100 år?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å opprette en tråd med et tankespill.

Om hundre år så vil vi trolig ha en teknologisk utvikling som er utenfor våres forestilling, så spørsmålet mitt er da: Vil demokrati og kapitalisme følge med denne utviklingen? Kanskje demokrati vil fortsatt eksistere, men kapitalisme er jeg usikker på.

Noen nevneverdige punkter er full automatisering. Hva om vi kommer til det punktet der menneskelig arbeidskraft ikke er nødvendig, men at alt blir produsert i en enorm skala og fullstendig automatisert av roboter? Det vil bety at kun naturlige ressurser vil være begrensningen, og med "asteroid mining" så vil det ikke være noen begrensning på metaller og naturlige ressurser.

Så hva vil dette bety? Betyr det at vi kan pumpe ut 3 Ferrarier per person i løpet av et par dager At produksjonen er så billig at vi like godt kan avskaffe betalinger og valuta?

Hva med mat? Vi kan gro kjøtt, korn, frukt og grønnsaker helt automatisert og kanskje dele ut maten helt gratis siden det er mer enn nok til alle. Kanskje en kvotering av helsemessige årsaker (om det fortsatt eksisterer).

Så vil ikke dette bli til et kulturelt imperium der mennesker kun er forsynere, sluttbrukere og utviklere? At all produksjon skjer automatisert og begrensninger ikke eksisterer lenger. Kanskje vi går mot noe som ligner på globalisert kommunisme der land ikke eksisterer, og forskjeller mellom mennesker kun er kulturelt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror tidsperspektivet handler om USA vil opprettholdemakten sin, ellr om Russland/Kina får utviklet seg til å bli ledende. Tydelig er det at ingen av disse er på noen måte forkjempere av demokrati, men av overvåkning og et totalitært samfunn. Jeg tror kapitalismen vil gå mer og mer ut av kontroll og gjøre majoriteten nærmest til slaver, slik som ved anleggene til FOXCONN, der arbeiderne truer med selvmord på grunn av dårlige arbeidsforhold.

Det triste er at jeg tror et klassisk opprør slik som i Egypt, Syria, Libya og Tyrkia blir vanskeligere og vanskeligere i større og mer organiserte samfunn, som de tre jeg har nevnt først i posten.

Lenke til kommentar

USA går ned og Kina går opp. Det blir mindre frihet og demokrati. Kapitalismen eller råkapitalismen og motpoler mot dette..

Kina står for råkapitalisme uten Demokrati.

Resten av verden følger Kina som vi fulgte USA før...

Mindre demokrati og mer ensrettet verden. Større land, færre grenser.

Spørsmålet er ikke om vi får ensrettede samfunn, men om det er det gode eller onde ensrettede samfunn.

Diktatur over alt.

Vi ser allerede nå at verden med internet og teknologi går bakover, det er juks i stemming ved valg, (selv i USA) ulovlig overvåkning over uskyldige borgere, som vi ser i USA, UK og Kina... Maktmisbruk som ikke engang straffes....

Endret av Wolfkiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil Kina, Russland og USA bety noe om 100 år? Jeg tenker at 100 år vil vise en unifikasjon av land noe lignende EU.

Mine tanker vender mer mot en politisk "død", der samfunnet blir et fellesskap fremfor et politisk system. Hvem vil trenge skatter og velferd lenger når man har tilnærmet ubegrenset velferd og kun trenger politikk til å ta mindre avgjørelser til hvordan samfunnet skal designes?

Lenke til kommentar

Du har nok for høye håp om menneskeheten. Mulig det du håper/tror på kommer på et langt senere tidspunkt.

Den makten som klarer seg best, er sef det som kommer best ut. Kina har overskudd av befolkning og pengemakt. Vi kommer til å se flere sammenslåinger av land som mange har fryktet. USA kommer til å styrke samarbeid med Canada og Mexico, muligens åpne grensene som feks EU har gjort. Større maktområder med mindre demokrati.

Tror ikke velferd blir bedre, kun hos de priviligerte. Jeg tror Frp tenkesett tar mer over.

Hadebra til syketrygd, pensjon og lignende.

Velkommen til forsikringsbransjer...

100 år er ingenting.... Dersom ikke 3.verdenskrig eller en stor mengde små kriger kommer, så ser jeg ikke at verden forandrer seg overraskende på bare 100år.

Men jeg lukter sammenslåinger av stater i Amerika på samme måte som EU.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...