Gå til innhold

Windows xp - hjelp med installering av drivere

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg sånn at jeg har installert windows xp på en "HP probook" som hadde windows 7. ((Hvis noen her er født i 94, så er det skolepcen som vi fikk utdelt på videregående.))

Jeg har installert windows xp professional sp3, men kom uten drivere. Det var noen drivere på cden, men verken lyd, ethernet, wireless og de viktigste driverene er ikke installert! Jeg har søkt, og prøvd så mange forskjellige drivere som en gal, men ingen fungerer.

Jeg forstår at man må ha driverene som passer til pcen, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal finne de!

Noen tips?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se i devicemanager på de gule.

Se på maskinvare id.

Et eksempel:

pci ven_8086&dev_1d3a&subsys_84ef1043&rev_05

Dette er hardware plug an play id for en enhet som kan trenge en driver.

Over har du Vendor 8086

Og DeviceID 1d3a med tilleggsinfo 84rf1043

Dette bruker du så på en pci database

https://www.google.no/search?safe=images&source=android-browser-suggest&client=tablet-android-samsung&redir_esc=&q=pci%20database&hl=nb-NO&qsubts=1372122929882

Jeg finner fort ut at 8086 = Intel ( men denne visste jeg fra før cpu 8086 old times).

Søkes det på 1d3a finner vi denne informasjonen:

0x1D3A X79/C600 series chipset Management Engine Interface 0x8086 Intel Corporation

Da vet jeg at jeg skal lete etter xp driver for x79 c600 chipset management engine og googler meg frem til dette.

Om jeg finner driver er en gul enhet i device manager løst.

Så setter man seg bare ned å tar de en etter en.

Men det er ikke sikkert at du finner xp kompatible drivere til alt i en moderne maskin.

Hvorfor installere xp fremfor windows 7 er helt bak mål etter min mening.

.

.

.

.

.

.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se i devicemanager på de gule.

Se på maskinvare id.

Et eksempel:

pci ven_8086&dev_1d3a&subsys_84ef1043&rev_05

Dette er hardware plug an play id for en enhet som kan trenge en driver.

Over har du Vendor 8086

Og DeviceID 1d3a med tilleggsinfo 84rf1043

Dette bruker du så på en pci database

https://www.google.n...s=1372122929882

Jeg finner fort ut at 8086 = Intel ( men denne visste jeg fra før cpu 8086 old times).

Søkes det på 1d3a finner vi denne informasjonen:

0x1D3A X79/C600 series chipset Management Engine Interface 0x8086 Intel Corporation

Da vet jeg at jeg skal lete etter xp driver for x79 c600 chipset management engine og googler meg frem til dette.

Om jeg finner driver er en gul enhet i device manager løst.

Så setter man seg bare ned å tar de en etter en.

Men det er ikke sikkert at du finner xp kompatible drivere til alt i en moderne maskin.

Hvorfor installere xp fremfor windows 7 er helt bak mål etter min mening.

.

.

.

.

.

.

Takk for informasjonen! Det hjalp!

Nei altså, er det ikke sånn at windows xp er det raskeste operativsystemet windows har?

Lenke til kommentar

Windows XP er 12 år gammelt, og ble utviklet på en tid der det var normalt med 256-512 MB RAM og enkjerne prosessorer, og generelt en helt annen ytelse på maskinvaren enn det vi har i dag. Windows XP mangler også en del sikkerhetsfunksjoner man finner i nyere utgaver av Windows. Skulle jeg byttet ut Windows 7 ville jeg heller byttet til Windows 8 som er litt lettere å dra rundt, og som er bedre optimalisert.

Ellers så er jeg ganske sikker på at det ligger XP-drivere til Probook-serien til HP på deres hjemmesider.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...