Aiven Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Grunnen til at jeg nevner 30-tallet er at da hadde Staten allerede overtatt mye av prodksjonsmidlene For noe sprøyt. Kilde? Endret 25. juni 2013 av Aiven Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) For noe sprøyt. Kilde? Vel, i Norge finner man:Televerket ble etablert i 1855 Statsbanene (NSB) ca 1860Vinmonopolet ble etablert i 1922, der er sikkert mer om man leter. Dog, Norge er i det store og det hele lite relevant, se heller til Europa. Endret 25. juni 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Vel, i Norge finner man:Televerket ble etablert i 1855 Statsbanene (NSB) ca 1860Vinmonopolet ble etablert i 1922, der er sikkert mer om man leter. Dog, Norge er i det store og det hele lite relevant, se heller til Europa. Og på hvilken måte utgjør dette «mye av produksjonsmidlene»? Dette er jo fullstendig neglisjerbart i forhold til all den privateide industrien. Jeg trodde du var litt mer oppegående enn det der. Endret 25. juni 2013 av Aiven Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Og på hvilken måte utgjør dette «mye av produksjonsmidlene»? Dette er jo fullstendig neglisjerbart i forhold til all den privateide industrien. Jeg trodde du var litt mer oppegående enn det der. Det var det jeg fant etter 5 min med googling, og omtrent det jeg er villig til å legge ned på det tema. Ettersom Norge stort sett var ett kombinasjonsbruk (jordbruk og fiske) på den tiden er faktisk disse eksemplene relevante, om enn ikke en fullstendig analyse av økonomien på den tid. Internasjonalt sett hadde sosialsmen (Kommunisme, Fascisme, etc) allerede overtatt praktisk talt alle produksjonsmidlene i Russland, Tyskland, Italia, Spania, Portugal, tildels i USA, store deler av SørAmerika, etc, etc Endret 25. juni 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå