Gå til innhold

Leve økonomisk som lærling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det ganske vanlig å ta en deltidsjobb under studiene da. I tillegg har du jo sommeren du kan bruke til å tjene penger.

 

Dersom du får deg en jobb og jobber en dag i uken, f.eks. en kveld og annenhver lørdag, tjener du fort 3-5k i måneden, avhengig av timelønn og skatt. Det bør jo holde.

 

Økonomien er ikke spesielt romslig i studie-/ungdomstiden, velkommen i klubben! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er du heldig som i det heile tatt får lønn for å utdanne deg. Dei som går vidaregåande med studiespesialisering får ikkje ei krone i lønn, dei må leve kun på lån og stipend dersom dei ikkje jobber ved sidan av.

 

 

Er det forresten nokon grunn til at du ikkje skal bu heime under lærlingtida? Dersom det er heilt sjølvvalgt at du vil bu for deg sjølv så får du ikkje støtte til dette, då må du betale for det sjølv. Mange løyser dette ved å jobbe ved sidan av.

Ekstra støtte for å dekke husleiga får du kun dersom du ikkje kan bu heime.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva betyr denne beskjeden som sto i en brosjyre jeg fikk av Fylkeskommunen?

 

''VIKTIG! Ta kontakt med Avdeling for videregående opplæring ved formidling med en gang du har avtalt læreplass''. Hva betyr dette? Betyr det at JEG skal ringe den avdelingen, og si; ''Hei, jeg heter X, og har fått læreplass i bedrift XX, så dere kan stryke meg fra en eller annen liste dere sikkert har oppført meg på eller noe sånn, ca, osv.'', eller? Eller er det bedriften som sender beskjed hvem de har tatt inn som lærling? I så fall så er det vel litt sent å si i fra nå, da jeg fikk læreplassen i Mai-måned en gang.

Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg svarte på brevet eller ikke, tror du læreplassen jeg har, formidler at jeg har blitt lærling hos de da? Så de kan stryke meg av listen på de som ikke har fått plass, osv.? Eller er det slik at hvis jeg ikke svarer, så mister jeg retten på læreplass? Kommunen jeg bor i og opplæringskontoret er jo de som samarbeider om kontrakten hver enkelt lærling skal ha?

 

Får jeg ikke plassen, da? Eller kan det hende jeg jobber i to år nå uten nytte?

Lenke til kommentar

Kvifor spør du oss?

Kan du ikkje berre ringe fylkeskommunen og spørre?

 

Då vil du både få svar på spørsmålet ditt, og du vil få bekrefta at du har lærlingplass.

Gjer du dette så er du 100% sikker på at det ikkje blir noke tull seinare. Dersom du berre stoler på kva folk svarer på eit forum så kan du plutselig befinne deg i ein slik vanskelig situasjon som du no tydeligvis er redd for å havne i.

Lenke til kommentar

Ja, men dere må da ha noen erfaringer?

 

Folk som generelt har vært i arbeidslivet har mer erfaring enn de uten noen jobb-erfaring.

 

En bedrift kan jo skrive kontrakt med en lærling når som helst, de må bare være en godkjent lærebedrift av opplæringskontoret i det aktuelle fylket (noe min bedrift er). Og bedriften selv melder lærlingen opp til fagbrev-prøven. Jeg er ute av skolesystemet nå. Men hvorfor trengte kommunen å vite om jeg hadde læreplass eller ikke da?

Lenke til kommentar

Du er ikkje ute av skulesystemet før du er ferdig med lærlingtida. Fylkeskommunen må godkjenne lærlingkontrakta for at den skal være gyldig.

Som lærling så har du eit særdeles sterkt oppsigelsesvern som innebærer at lærlingkontrakta ikkje kan seiast opp med mindre du er over 21 år når du inngår kontrakta, i så tilfelle har du seks månders prøvetid.

Bortsett frå dette unntaket så gjeld lærlingkontrakta til utløpsdatoen.

 

Er det ei seriøs og ryddig bedrift så vil nok bedrifta vidareformiddle kontrakta, men det er deg det går utover dersom bedrifta ikkje har sendt inn kontrakta.

 

Gjer deg sjølv ei tjeneste og ring opplæringskontoret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet.

 

Hva betyr denne beskjeden som sto i en brosjyre jeg fikk av Fylkeskommunen?

 

''VIKTIG! Ta kontakt med Avdeling for videregående opplæring ved formidling med en gang du har avtalt læreplass''. Hva betyr dette?

 

Det betyr at det er VIKTIG at DU tar kontakt med dem. Om læreplassen skal ta kontakt med dem når du underskriver kontrakten er ikke relevant, fordi opplæringskontoret har sendt deg et brev der det står at det er viktig at du tar kontakt med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...