Gå til innhold

Dypdykk i bildedatabasen - noen overraskelser?

Anbefalte innlegg

De av oss som bruker programmer som ACDsee Pro, Adobe Lightroom og lignende får jo en god oversikt over hvilket utstyr man bruker.

Er det noen av dere som har tatt en nærmere titt og funnet noen overraskelser?

Et eksempel på hva jeg tenker på:

Jeg har i den siste tiden gått rundt og ment at Sigma 30mm f/2.8 DN er et trivelig objektiv, brennvidden er feil på µ-4/3. Men det skulle man ikke tro ut i fra bilde-databasen ...

Jeg kjøpte objektivet for et år siden, og av 21823 bilder, så er 2300 av de tatt med 30mm-en. Men en nærmere analyse viser at jeg har kun tatt 68 bilder med det fra 1. november og til i dag.

Jeg tror grunnen til at jeg gikk lei objektivet, var at jeg brukte det i oktoberfesten i fjor, og ble da grundig lei - 46% av bildene er derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, og nei. Har aldri sjekket eller lett, antagelig fordi jeg ikke har følt behov. Og tid, basen min er såpass omfattende at det går nesten et døgn bare på å oppdatere den (og dermed takker jeg som regel nei når jeg får spørsmål om å oppdatere).

Når det gjelder objektiver så føler jeg at jeg har rimelig god oversikt i hodet, f.eks de siste årene har jeg kun brukt 150-500 på 7D'n og 24-105 på 5D'n. De er nærmest limt fast der og har vært det såpass lenge at jeg kan ikke huske sist jeg hadde irriterende støv på sensor.

Jeg bruker i 95% av tiden de nevnte kombiene og 5% 12-24 og 70-300 (70-300 ble brukt mye mer før 150-500 overtok dens plass, egentlig er 70-300 et sabla bra objektiv til mye). Når det gjelder brennvidder brukt med de to nevnte "standardobjektivene" tror jeg heller ikke et basedykk ville fortalt noe jeg ikke visste fra før av, nemlig at hele registeret blir brukt - men pga fuglefotograferingen vil 150-500'n få en overvekt på max av naturlige årsaker.

Men du bruker vel en rimelig omfattende blanding så da kan kanskje et dykk si noe, kanskje og hvilke som knapt brukes og om en f.eks kan finne en mindre samling som dekker det normale behovet. Mitt motto er som regel å ikke ha flere objektiver enn de som vil bli brukt jevnt og trutt. Jeg har nok skrot på loftet fra gamle dager, også av rene støvsamlere.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg titter stadig i metadata for å finne ut hva jeg faktisk bruker av brennvidder etc. og det er nettopp dette som har gjort at jeg i den senere tid har endret en del i objektivparken min.

Jeg har gått gjennom blendere/brennvidder/ISO etc. og ut fra dette har jeg funnet ut at jeg like godt kunne selge 85mm f/1.2L/16-35 f/2.8L/35mm f/1.4L og heller kjøpe meg 24-70 f/2.8L II. Da sitter jeg også igjen med en god slump penger :)

Målet er å ende opp med 24-70 f/2.8L II og 70-200 f/2.8L IS II i tillegg til 50mm f/1.2L.

Jeg har også X100S som dekker min lille fetisj angående gatefoto og X20 føler jeg er verken fugle eller fisk og vurderer å selge denne på sikt... Men er litt usikker ennå.

Jeg føler jeg er på rett vei med tanke på objektivoppryddingen og i det hele tatt så har jeg fått et meget godt grep om hva jeg faktisk trenger av brennvidder og hva jeg liker å ta bilder av.

Jeg har lært en del av å eie feit fastoptikk, men de aller fleste bildene jeg har tatt med de ekstreme blenderåpningene har ikke blitt brukt til annet enn "showoff" og testbilder. Joda, noen blinkskudd har det blitt også med disse ekstreme blenderåpningene, men det er bilder som hadde blitt minst like bra med blender ala f/2.8.

Optisk så synes 24-70 f/2.8L II og 70-200 f/2.8L IS II er så supre at dem ikke står tilbake for fastoptikken jeg har hatt i særlig grad. Det er også mye lettere og ha med seg to objektiver på tur (i stedet for 6stk.) og slikt blir det jo fler motiver av :)

Jeg har rett og slett (ja, jeg må muligens krype litt til korset med hue mellom beina nå) blitt litt lei kjempestor blendere og ekstremt grunn dybdeskarphet. Det var morsomt en stund og jeg lærte en del av det, men bildene ble liksom ikke brukt til noe som helst. 78% av bildene mine er tatt med blendere mellom f/2.8 - f/8.0. 5% av bildene er tatt med blendere over f/8.0 og resten er tatt med blender på f/1.2 (faktisk).

Når jeg luket bort alle bildene jeg har tatt med blender f/1.2 så satt jeg igjen med ca. 4stk. bilder som jeg var fornøyd med. Disse fire bildene hadde faktisk blitt bedre med mindre blender også.

Så skanes tale er klar. Jeg har solgt samt holder på og selge unna mye av fastoptikken og til slutt så sitter jeg igjen med en ganske pen sum penger til "overs" og en fotointeresse som foreløpig bare vokser og vokser :)

Snart sommerferie er det også... herlig!! :)

Lenke til kommentar

Den største overraskelsen når jeg sjekker dette i LR er hvor mange objektiver jeg har brukt. 13 stykker! Heldigvis har jeg både kjøpt og solgt klokt.

De tre objektivene jeg har brukt mest er disse.

1. Canon 400mm f/5.6

2. Canon 200mm f/2.8

3. Sigma 35mm f/1.4

De to første er ikke overraskende da de er brukt en del til fugler, sport og et flyshow, og på serieopptak blir det fort en del eksponeringer.

Sigmaen er objektivet som nesten alltid står på for tiden, men det er likevel overraskende at det allerede ligger på toppen da objektivet er såpass nytt.

Lista lyver uansett litt da den kun sier noe om hvilke objektiver jeg har beholdt bilder fra, for jeg sletter som en gal, og jeg har kun drøye 700 bilder. Ser ingen grunn til å ha flere eksemplarer av relativt like bilder, og jeg sletter det aller meste jeg er i tvil om (med unntak av minnebilder).

Lenke til kommentar

for jeg sletter som en gal, og jeg har kun drøye 700 bilder.

Bare 700? Jøss, det er ikke mer enn jeg har med meg hjem etter en dagstur. Tror du vil angre senere på at du sletter så mye. Lagringsplass er billig så selv ser jeg ingen grunn til å slette med hard hånd. Jeg har opplevd gang på gang at bilder jeg ikke fant noe særlig i for noen år siden blir plutselig sett med nye øyne i dag.

Tor

Lenke til kommentar

Er delvis enig med TirVidle her.

Det er en del bilder jeg har plukket frem som jeg ikke likte for tre år siden men som jeg ser på en litt annen måte i dag. Så klart bør man slette de totalt håpløse bildene, men uten å virke alt for freidig så er det sjelden jeg kommer hjem med HELT håpløse bilder. De fleste bildene har det blitt noe av, men alle havner så klart ikke i kategorien "blinkskudd".

Men som sagt, det har hendt flere ganger at jeg har satt pris på bilder jeg tok for noen år siden da jeg har et litt annet syn på bilder i dag enn den gang.

Nen vi er så klart forskjellige :)

EDIT:

Egentlig var jeg vel helt enig med TorVidle og ikke "delvis" :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Tror faktisk ikke det. Har i hvert fall ikke angret på noe ennå. Det eneste jeg er forsiktig med å slette er minnebilder, men siden jeg ikke har noen unger (eller katter) blir det lite sånt. :)

Jeg kan fint komme hjem med stappfulle minnekort etter en tur med f.eks. fuglefotografering, men jeg har en streng slettestrategi. Først sletter jeg typiske ute-av-fokus-bilder (men de fleste av disse har jeg ofte slettet før jeg kommer hjem). Så velger jeg ut et par-tre bilder fra en scene. I tillegg til disse tar jeg var på en håndfull bilder jeg er litt i tvil om. De andre sletter jeg, selv om de er gode. De par-tre jeg har tatt vare på regner jeg uansett som bedre.

Den håndfullen jeg er litt i tvil om ryker ofte over tid, når jeg går igjennom samlinga f.eks. måneden etter.

Lightroom er genial til å ta seg av store bildesamlinger, men jeg orker likevel ikke å forholde meg til titusenvis av bilder. Da vil jeg mye heller ha noen få jeg er fornøyd med. Derfor slettes ofte også tvilsbildene over tid. Er jeg i tvil er ikke bildet godt nok.

I tillegg ryker mange av de jeg akkurat nå regner som gode og derfor tar vare på når det har gått en stund - da jeg neste år ikke nødvendigvis er like fornøyd med bildene jeg tok i går.

Sånn sett holder samlinga seg ganske konstant. Den har ligget på 7-800 nå i over ett år. Og det er ikke fordi jeg ikke fotograferer. :)

Lenke til kommentar

En interessant bildestategi, Keyzer28. Der er jeg nok mer i leiren til BjerkneZ og TorVidle. Her slettes ikke hvis det ikke er helt garantert søppel.

Jeg har vel over 100 tusen bilder i samlingen nå; 99% er sikkert uinteressant. Men pga. av måten jeg har organisert bildene mine, og hvordan jeg etterbehandler/merker de, så er det ikke noe stress (annet enn mangel på disk-plass ;) ).

Lenke til kommentar

Finnes det noen greie scripts (til Mac/Unix/Linux) som spytter ut statistikk over metadata fra en hel mappe med undermapper med bilder? De fleste bildene mine er ikke i noe database, siden jeg foretrekker metadata i bildefilene + sidecar-filer...

Jeg vet ikke om noen eksisterende script; men det er ikke store jobben å skru noe sammen i Python og et av exif bibliotekene.

Lenke til kommentar

En interessant bildestategi, Keyzer28. Der er jeg nok mer i leiren til BjerkneZ og TorVidle. Her slettes ikke hvis det ikke er helt garantert søppel.

Jeg har vel over 100 tusen bilder i samlingen nå; 99% er sikkert uinteressant. Men pga. av måten jeg har organisert bildene mine, og hvordan jeg etterbehandler/merker de, så er det ikke noe stress (annet enn mangel på disk-plass ;) ).

Jeg har sikkert bare en psykisk greie som gjør at jeg mister nattesøvnen dersom bildesamlinga mi blir for stor. ;)

Men fra alvor til spøk synes jeg det er praktisk. Nå gikk jeg innom LR, søkte på Oslo Grand Prix (sykkel) i fjor, og fikk opp 25 bilder. Jeg husker da jeg kom hjem med godt over 1000 bilder denne kvelden. Etter en kjapp gjennomgang viste det seg også (til min store frustrasjon) at de aller fleste var teknisk gode. Så etter første gjennomgang satt jeg med nesten 1000 bilder fra denne kvelden - noe som selvsagt ikke er noe poeng. Jeg trenger rett og slett ikke 100+ bilder av Mark Cavendish. Et par-tre gode, derimot, tok jeg vare på. Samme med en del andre sykkelstjerner. De fleste ukjente slettet jeg selv om bildene var gode.

Til sammen har jeg altså 25 bilder igjen, noe jeg mener holder lenge.

Men det tok noen måneder før jeg kom ned i 25 bilder, for i starten er jeg alltid redd for å slette feil. Sånn sett skjer slettingen gradvis.

Jeg ville ikke turt å slette så drastisk som jeg gjør rett etter at jeg har kommet hjem med bildene.

Lenke til kommentar

I tillegg ryker mange av de jeg akkurat nå regner som gode og derfor tar vare på når det har gått en stund - da jeg neste år ikke nødvendigvis er like fornøyd med bildene jeg tok i går.

Sånn sett holder samlinga seg ganske konstant. Den har ligget på 7-800 nå i over ett år. Og det er ikke fordi jeg ikke fotograferer. :)

Nå er det selvsagt en personlig greie hva man gjør med bildene. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du f.eks er rundt 30, tror du ikke du vil angre om 10-20-30-40 år?

Selv føler jeg at i dag er det veldig liten grunn for å slette bilder, de ligger der på en eller annen harddisk og spiser ikke noe. Dessuten er det alltid gøy å gå bakover for å finne noen nye å jobbe med om vinteren f.eks. Når jeg har vært på en fototur så er det svært sjeldent at jeg gjør noe med alle bildene jeg der og da er fornøyd med, det blir som regel bare en håndfull eller 2, resten tar jeg en annen gang, de ligger jo lagret og går ingen steder.

Når jeg kommer hjem så legger jeg de inn i et mappesystem jeg har, så grovsletter jeg og det er som regel ensbetydene med bilder ute av fokus, eller lignende håpløse tilfeller. Resten blir liggende i fred. Pr i dag har jeg sikkert etparhundretusen bilder og mange av de har jeg enda ikke gjort noe med. Det haster ikke er min tanke.

I starten av den digitale fotoverden slettet jeg litt for mye, noe jeg angrer bittert på i dag mer enn en gang, Den gangen kostet lagringsplass mye mer, og bildebehandlingsprogrammene var rimelig simple. I dag kunne jeg gjort mye med de bildene i en moderne programvare. Og garantert vil den utviklingen fortsette.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg ville nok angret dersom jeg f.eks. satt og slett bilder fra viktige hendelser i livet, eller personlige bilder, men det gjør jeg ikke. Utover snapshots med telefonen tar jeg lite bilder fra fester og personlige greier.

Jeg har en del feriebilder jeg ville slettet dersom det ikke var for minneverdien, dog, men sånt lar jeg selvsagt være. Selv om jeg heller ikke her ser noen grunn til å sitte igjen med 10 ganske like bilder av en feriesituasjon. Det holder lenge med et bilde eller to fra den aktuelle situasjonen.

Ellers får de fleste bildene mine først verdi dersom jeg synes de er gode, og det blir sånn sett enkelt å slette de andre.

Jeg har også til gode å se bilder jeg har tatt som blir bedre over tid. Stort sett blir alle bildene jeg tar dårligere over tid, rett og slett fordi mine preferanser flytter seg. I starten syntes jeg nærmest alt jeg tok var fantastisk. Nå skal det betydelig mer til før jeg i det hele tatt nærmer meg fornøyd. Dette resulterer også i at jeg kan gå innom samlinga mi nå, kikke på bildene jeg tok for 2 år siden, og ende opp med å slette bilder jeg den gang var fornøyd med, rett og slett fordi jeg ikke er fornøyd med dem lenger.

Jeg drev en del med fugler i fjor og året før. Her blir det fort sånn. La oss si jeg tar et par bilder jeg er veldig fornøyd med av en toppdykker. En uke senere ender jeg opp med enda bedre bilder av en toppdykker. Uka etter får jeg til og med bedre bilder av denne fuglen.

Da ser jeg ikke lenger noen grunn til å beholde andre enn de siste (og de beste) bildene jeg tok av toppdykkeren. De dårligere kommer jeg jo aldri til å vise til noen uansett, og med mindre de gir meg noe spesielt sletter jeg dem.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen eksisterende script; men det er ikke store jobben å skru noe sammen i Python og et av exif bibliotekene.

Fant ei grei løsning ved hjelp av exiftool.

Statistikk for juni (eneste jeg har lagra lokalt):

3822 : Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD
1472 : Canon EF 135mm f/2L
0074 : Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Skal se om jeg ikke får fiska fram litt mer spesifikk data på hvilke brennvidder jeg bruker mest også...

Edit: Hmm, ser ikke ut som jeg fikk med X100-bilder, men det er uansett ikke snakk om mer enn maks et par hundre.

Edit2: Etter litt googling skjønner jeg nok av grep til å finne ut hvilke brennvidder jeg bruker også:

1845 Focal Length				  : 70.0 mm
1472 Focal Length				  : 135.0 mm
840 Focal Length				   : 24.0 mm
 95 Focal Length					: 27.0 mm
 91 Focal Length					: 36.0 mm
 74 Focal Length					: 100.0 mm
 65 Focal Length					: 29.0 mm
 61 Focal Length					: 31.0 mm
 58 Focal Length					: 56.0 mm
 54 Focal Length					: 42.0 mm
 53 Focal Length					: 55.0 mm
 51 Focal Length					: 38.0 mm
 47 Focal Length					: 40.0 mm
 43 Focal Length					: 51.0 mm
 41 Focal Length					: 45.0 mm
 40 Focal Length					: 46.0 mm
 40 Focal Length					: 35.0 mm
 37 Focal Length					: 53.0 mm
 35 Focal Length					: 44.0 mm
 33 Focal Length					: 50.0 mm
 31 Focal Length					: 61.0 mm
 30 Focal Length					: 57.0 mm
 29 Focal Length					: 60.0 mm
 26 Focal Length					: 47.0 mm
 24 Focal Length					: 67.0 mm
 22 Focal Length					: 58.0 mm
 22 Focal Length					: 23.0 mm
 20 Focal Length					: 49.0 mm
 20 Focal Length					: 33.0 mm
 19 Focal Length					: 54.0 mm
 16 Focal Length					: 52.0 mm
 14 Focal Length					: 65.0 mm
 13 Focal Length					: 64.0 mm
 13 Focal Length					: 62.0 mm
9 Focal Length					: 63.0 mm
7 Focal Length					: 20480.0 mm

Er litt spent på hvilke bilder det står at jeg har brukt 20480-mm-objektiv på... :o

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...