Ubalanse Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Hei. jeg kan ingenting med Excel, men har sittet og lest litt fram og tilbake, og sett på videoer på Youtube.. Det jeg er ut etter er, hvordan lage en knapp nederst på ett dokument, som kan lagre dokumentet etter dato, altså at navnet på filen blir dagens dato. Eventuelt at navnet kan hentes ut av en rute i regnearket. I tillegg så skal det sendes mail til til to stk automatisk. Er det mulig å lage en slik makro? Altså en knapp, som lagrer dokumentet med dagens dato, og sender mail til to stk automatisk. I tillegg, så lurer jeg på hva jeg gjør for å få en slik knapp der jeg ønsker å ha det i dokumentet. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Heisann Den enkleste måten å lage makroer hvis man ikke kan lage makroer, er å spille inn en makro mens du utfører handlingen manuelt, og så justere den innspilte koden. Så spill inn en makro mens du lagrer fila i ønsket format på ønsket sted. Du får kode noe a la ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Temp\Book3.xlsm", FileFormat:= _ xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False Da ser du hva som skal erstattes med noe annet: Book3. Enten med en dato, a la ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Temp\" & Format(Date, "ddmmmmyyyy") & _ ".xlsm", FileFormat:= _ xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False Eller en celleverdi, a la ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Temp\" & Sheets(1).Range("A1").Value & _ ".xlsm", FileFormat:= _ xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False Når du har fått til dette kan du gå løs på mailingen. Det er dessverre mye mer komplisert, men løsningen er her: http://www.rondebruin.nl/win/section1.htm HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Ubalanse Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Heisann Den enkleste måten å lage makroer hvis man ikke kan lage makroer, er å spille inn en makro mens du utfører handlingen manuelt, og så justere den innspilte koden. Så spill inn en makro mens du lagrer fila i ønsket format på ønsket sted. Du får kode noe a la ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Temp\Book3.xlsm", FileFormat:= _ xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False Da ser du hva som skal erstattes med noe annet: Book3. Enten med en dato, a la ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Temp\" & Format(Date, "ddmmmmyyyy") & _ ".xlsm", FileFormat:= _ xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False Eller en celleverdi, a la ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Temp\" & Sheets(1).Range("A1").Value & _ ".xlsm", FileFormat:= _ xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False Når du har fått til dette kan du gå løs på mailingen. Det er dessverre mye mer komplisert, men løsningen er her: http://www.rondebruin.nl/win/section1.htm HTH. Beste hilsen Harald Hehe.. jeg skjønte ingen ting av det dær. men, hvis jeg trykker "Alt" "F11" skal jeg finne igjenn disse benevnelsene på venstre side da? Der er det mye forskjellige benevnelser.. (jeg har office 2013) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Hvordan skal jeg respondere på "jeg skjønte ingenting av det der" synes du? Det krever flere bøker å ta alt dette helt fra null. Du må gjøre lekser. Ta det fra toppen, setning 1, finn ut av hvordan du spiller inn en makro. Eller, hvis du ikke vet hva en makro er, les deg opp på det aller først. Dette er ikke veldig lett og jeg kan ikke gjøre det lettere bare fordi du er uøvet. Jobbe nå. Eller: Hvis du ikke skal lære men bare skal ha noe laget, så få en profesjonell til å lage det. Koster litt penger. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Ubalanse Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg skal sette meg ned å lese... Så får jeg prøve, kommer tilbake ettervert.. Takk så langt Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Fine greier. Lykke til, snakkes! Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå