Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trøbbel med lagg-spikes (wifi)

Anbefalte innlegg

Jeg og min roomie har skaffet oss en slik sak http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759633&gclid=CLXB8JKu_bcCFe52cAodGAcAzQ

altså vi begge har hver vår. Men vi sliter med at når vi begge gamer over trådløs nettet så sliter vi litt med lagg-spikes. Men det er ikke alltid heller så er litt merkelig.

Vi prøvde at den ene brukte kabel mens den andre fremdeles brukde Wifi-usb saken og da gikk det greit.

Også har vi en slik http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/connect/routers/dir-615-wireless-n-300-router

Noen som har peiling på hva som kan hvere problemet og hvordan vi kan løse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er egentlig veldig enkelt... Wifi opererer kun på half-duplex. Det vil si, at data kan kun sendes, eller mottas, ikke samtidig.. Og når dere da på toppen er 2 stykker som sitter på samme Wifi kilde, så 4 dobbler dere latencyen..

Enkelt forklart:

Dere spiller, data skal frem og tilbake, til begge to.. Først sender du noe, og det som skal tilbake til deg, må vente til signalet er ledig før senderen kan sende tilbake til deg. Og når kompisen din gjør det samme, så må routeren veksle mellom å sende og motta fra, 2 kilder. For hver enkelt klient som er tilkoblet den samme Wifi-kilden (routeren), så vil throughputten reduseres med .

CSMA/CA <--- Klikk ;)

Lenke til kommentar

Ja tenkte meg at det va noe slikt som var trøbbelet ja.

Men så vist jeg forandrer til CSMA/CA vil det da hjelpe, eller vil det faktisk øke problemet pga at den venter ende lenger med å sende pakkene? Og hvordan evt endrer jeg til CSMA/CA, prøvde å lese meg fram til det men fant ikke noe.

Lenke til kommentar

CSMA/CA er kontrollmekanisme/protokoll som lytter/sjekker frekvensen som brukes etter ledig plass å sende data på, altså at det ikke er annen trafikk som sendes/mottas. Det er ikke en funksjon du kan skru av i routeren din, f.eks. Hvis du klikker på linken og leser det som står der, så skal det være ganske klart og tydelig.. ;)

Lenke til kommentar

Joda står vell ganske greit, men tar litt tid å skjønne det for min del som ikke er så hel proff på data :p

Men så det er ingen måte å løse dette på annet enn å skaffe kabel? finnes ikke noen rutere som tar flere kanaler samtidig eller noe slikt da?

Lenke til kommentar

Joda står vell ganske greit, men tar litt tid å skjønne det for min del som ikke er så hel proff på data :p

Men så det er ingen måte å løse dette på annet enn å skaffe kabel? finnes ikke noen rutere som tar flere kanaler samtidig eller noe slikt da?

Dual-Band routere kansje ?

Eller kan du skaffe Poweline ....

Lenke til kommentar

Dual-band kan nok være den beste løsningen hvis dere abslolutt må bruke wifi. Da bruker en av dere 2.4GHz båndet, mens den andre bruker 5GHz båndet. Da er det på to forskjellige frekvenser som ikke forstyrrer hverandre. Eventuell lagging da, vil høyst sannsynlig komme fra linjekapasiteten deres og/eller prosesseringskraften til routeren deres...

Lenke til kommentar

Jeg ville skaffet meg en bedre router. Asus har flere gode dual band routere i prisområde 500-1000kr.

Dere har jo alt gode dualband trådløsenheter, så det skulle gå bra.

Forøvrig litt merkelig at det blir lagging med to stk som gamer. Det pleier ikke å kreve så mye båndbredde per se. Men det kan jo være noe med porter (samme spill?) eller at routeren ikke tåler antall forbindelser.

Eller er forbindelsen dårlig signalmessig? Dette kan man sjekke ved å teste båndbredde mot speedometer, f.eks nettfart.no.

Lenke til kommentar

Du kan prøve med dd-wrt på router din,tror at det vil bli litt bedre men at det vil bli 100% tviler jeg på..

En dual-core router med litt ram og et godt wifi-kort burde fikse problemet ditt..

Asus Buffalo og Netgear bruker å være gode valg og viss de støtter 3party firmware er dette et pluss viss du har problemer buggy firmware.

Det beste er å bygge en router sjøl,det finnes div tråder på forumet om dette viss det skulle være aktuelt..

Lenke til kommentar

Jeg ville skaffet meg en bedre router. Asus har flere gode dual band routere i prisområde 500-1000kr.

Dere har jo alt gode dualband trådløsenheter, så det skulle gå bra.

Forøvrig litt merkelig at det blir lagging med to stk som gamer. Det pleier ikke å kreve så mye båndbredde per se. Men det kan jo være noe med porter (samme spill?) eller at routeren ikke tåler antall forbindelser.

Eller er forbindelsen dårlig signalmessig? Dette kan man sjekke ved å teste båndbredde mot speedometer, f.eks nettfart.no.

Ja kan skaffe en ny router, men du har ingen å anbefale? hva med feks denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746279#reviews

Vi spiller samme spill og forskjellige, men har vell mest problemer når vi spilelr samme spill.

Du kan prøve med dd-wrt på router din,tror at det vil bli litt bedre men at det vil bli 100% tviler jeg på..

En dual-core router med litt ram og et godt wifi-kort burde fikse problemet ditt..

Asus Buffalo og Netgear bruker å være gode valg og viss de støtter 3party firmware er dette et pluss viss du har problemer buggy firmware.

Det beste er å bygge en router sjøl,det finnes div tråder på forumet om dette viss det skulle være aktuelt..

dd-wrt? og det er noe jeg kan slå på ruteren eller mener du slik dual-band ruter som de andre snakker om?

Å bygge blir vell kanksje i det meste lage for min del tenker jeg, men må se på en bedre router helt sikkert, men "trådløstkortet" mitt er vell kanskje bra nokk som Jan Skrotnes nevner

Lenke til kommentar

"dd-wrt? og det er noe jeg kan slå på ruteren eller mener du slik dual-band ruter som de andre snakker om?

Å bygge blir vell kanksje i det meste lage for min del tenker jeg, men må se på en bedre router helt sikkert, men "trådløstkortet" mitt er vell kanskje bra nokk som Jan Skrotnes nevner"

DD-WRT fungerer veldig bra til denne routeren en stund så var det den mest anbefalte routeren til dd-wrt firmware på dd-wrt forumet..

D-Link er kjent for og ha litt buggy firmware til routerene sine så muligens dd-wrt vil fixe problemet ditt.

Du vil ikke få dual-channel men det skal heller ikke være nødvendig viss router fungerer optimalt..

http://forums.dlink.com/?topic=13599.0

http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Lenke til kommentar

takk for mange gode svar!

Men kjøper inn en ny router uansett tenker jeg pga at jeg bare fpr 30/9 når jeg egntlig har linje på 70/10

Men vist jeg skal beholde begge routerne osm foreslått ovenfor så må jeg se nærmere på guidene du linket til alfal! takk for grundige og hjelpsome svar!

Men vist jeg skal ha to routere, hvordan kan jeg få til det når det er kun ett utak av modemet mitt?

Lenke til kommentar

takk for mange gode svar!

Men kjøper inn en ny router uansett tenker jeg pga at jeg bare fpr 30/9 når jeg egntlig har linje på 70/10

Men vist jeg skal beholde begge routerne osm foreslått ovenfor så må jeg se nærmere på guidene du linket til alfal! takk for grundige og hjelpsome svar!

Men vist jeg skal ha to routere, hvordan kan jeg få til det når det er kun ett utak av modemet mitt?

Koble to LAN porter på ruterne sammen - da vil det andre bli brukt som aksesspunkt og bruke ruteren i den "første" ruteren.

Lenke til kommentar

Problemet her er Asus USB-N66.

Har selv hatt ASUS USB-N66, og det er i mine øyne ren søppel,

Hadde selv problemer med lagg, og SKYHØY ping, jeg lagde en tråd om problemet her for litt siden.

http://www.diskusjon...

Ping opp mot 2000, og det var ikke hele tiden hos meg heller. Det kunne gå 2-3 dager hvor alt var helt fint, eller det kunne være hver dag i en periode. Det jeg måtte gjøre, var å restarte pc'n og router, så var alt fint igjen.

Jeg sendte den inn igjen, og kjøpte meg Asus EA-N66, denne er 100 ganger mer stabil, men fremdeles kan jeg oppleve høy ping, og jeg har opplevd att 5Ghz nettet rett å slett detter ut, så jeg må ta strømmen på den, og søke opp nettverket på nytt, men dette har heldigvis bare skjedd et par ganger.

Routeren min er en Asus RT-AC66U

Hadde jeg ikke måtte bruke PCIe sportet mitt på et SATA kort, så hadde jeg uten tvil kjørt med PCIe nettverks kort, mitt DLink kort var DØNN stabilt. Hadde både PCI og PCIe versjonen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Hmm ja håper at det ikke er det som er problemet til meg selv om det hørest slik ut, iaf så har jeg bestilt meg Asus RT-AC66U routeren, va desverre slutt på tilbudet akkurat i dag hos komplett, rakk akkurat ikke å dra dit i går!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Er du fornøyd med din Asus RT-AC66N? Jeg er ikke spesielt fornøyd med min. Nettet dropper ut relativt ofte (både 5GHz og 2.4). Av og til kun 1 sekund, så det knapt merkes, andre ganger lengre. Om man pinger den kontinuerlig så ser det noe slik ut:

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=57ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=472ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=172ms TTL=64

Request timed out.

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=496ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=3ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=331ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=42ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=376ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=2ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=196ms TTL=64

Request timed out.

Request timed out.

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=371ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=84ms TTL=64

Request timed out.

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=885ms TTL=64

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=242ms TTL=64

Request timed out.

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=274ms TTL=64

Request timed out.

har prøvd nyere firmware og diverse tweaks som å unngå andre naboers kanaler. Men jeg har og lest flere steder at denne routeren sliter med dette problemet dessverre :( Andre som har merket noe lignende??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...